For arbeidsgivere — For arbeidsgivere
Har ansatte som sliter psykisk
NAV har virkemidler, støtteordninger, kompetanse og tiltak som kan hjelpe deg med å tilrettelegge for medarbeidere som sliter psykisk.
Innhold på siden
I dette kapittelet
Når en medarbeider sliter psykisk, vil du ofte kunne se endringer. Dette kan være måten arbeidet blir utført på eller samhandling med andre.
Mulige konsekvenser på jobb kan være:
- Problemer med å forstå og huske informasjon
- Utfordringer med å gjøre flere oppgaver samtidig
- Vanskeligheter med å prioritere og ferdigstille oppgaver
- Problemer med å beregne tid
- Virker sliten og slutter å ta initiativ
- Virker motløs og irritabel og kan oppleves vanskelig
- Konsentrasjonsproblemer eller virker fraværende
- Utfordringer med å samarbeide og forholde seg til andre
Alle kan ha en dårlig dag, og det er lov.
- Hvor mange dårlige dager skal en medarbeider ha før du tar initiativ til en samtale?
- Hvordan møter du som leder og de øvrige kollegene en medarbeider med utfordringer?
NAV har noen tilbud som er ment for ansatte som har psykiske helseproblemer. Som arbeidsgiver kan det være nyttig å være klar over de mest sentrale tilbudene.
Senter for jobbmestring er et tilbud til personer som har angst og/eller depresjon. Målet er å hjelpe personen med å mestre symptomene, slik at de enten kan bli værende i jobb eller komme i jobb.
Senter for jobbmestring
Tiltak
Individuell jobbstøtte (IPS) er et tilbud for personer som får behandling for psykiske helseproblemer og/eller rusproblemer, og som ønsker hjelp til å komme i jobb eller beholde jobben.
Individuell jobbstøtte (IPS)
Tiltak
Jobbmestrende oppfølging er et tilbud for personer med alvorlige psykiske helseproblemer. Personen får arbeidstrening og oppfølging. Målet er at personen skal komme ut i ordinært arbeid.
Jobbmestrende oppfølging
Tiltak
Se aktulle tilbud til privatpersoner
I dette kapittelet
De fleste vil i løpet av livet oppleve perioder med psykiske plager som kan gå ut over jobben. Mange vil bli bedre av seg selv, mens noen kan trenge litt hjelp. Du som leder kan bidra til å skape trygge rammer for dine ansatte på arbeidsplassen.
Dette kan du gjøre
- Vis omsorg, spør hvordan noen har det, lytt og still krav.
- Ta initiativ til samtaler og få gode tips fra NAVs samtalestøtte. Ta gjerne initiativ til en samtale før et sykefravær oppstår.
- Du kan be om veiledning hvis du har behov. HR-/personalavdeling, bedriftshelsetjenesten eller NAV har erfaring og kan hjelpe deg.
Idébanken har tips til deg som leder om hvordan du kan bidra til bedre psykisk helse på jobben.
Ofte er det bare litt tilrettelegging som skal til for at en ansatt med noen ekstra utfordringer kan bli i jobben sin. Mer om tilrettelegging og økonomiske virkemidler for å beholde ansatte:
Vil redusere sykefravær og beholde ansatte i jobb
Hva arbeidsgivere må vite
Samtaler med dine ansatte er et av de viktigste verktøyene du har for å finne gode løsninger sammen. Gjennom regelmessige samtaler kan du støtte dine ansatte i det daglige arbeidet og sikre medvirkning og involvering.
Samtalestøtten er en veiviser for hvordan du kan gjennomføre samtaler. Den gir også et nyttig grunnlag for å fylle ut oppfølgingsplanen.
Samtalestøtte for arbeidsgiver
Slik gjør du det
Du kan også få hjelp av en arbeidsgiverlos med særskilt kompetanse på psykisk helse og arbeid. Losen skal være en støtte til arbeidsgivere der målet er å hindre ansatte i å falle ut av arbeid og inkludere nye ansatte.
Arbeidsgiverlos
Veiledning
NAV kan bistå arbeidsgivere som ønsker å jobbe forebyggende med sykefravær og arbeidsmiljø.
Vil redusere sykefravær og beholde ansatte i jobb
Hva arbeidsgivere må vite
Kurspakken Sees i morgen!
Mange arbeidsgivere ønsker mer kunnskap om hvordan møte ansatte med psykiske helseproblemer og hvordan håndtere psykisk helse på arbeidsplassen. Sees i morgen! er en serie på 5 ulike kurs som holdes i hele landet.
Kompetansepakken Sees i morgen!
Veiledning
Har du spørsmål om satsingen på arbeid og psykisk helse, kan du ta kontakt med den fagansvarlige i Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Har du spørsmål, kan du sende en e-post til: arbeid.og.psykisk.helse@nav.no. Vi kan ikke svare på spørsmål om enkeltsaker eller lokale tilbud, da må du kontakte ditt lokale NAV-kontor.
Fagområde | Kontaktpersoner |
Senter for jobbmestring | Hilde Kristin Weng |
HelseIArbeid | Stian Kersenboom Johnsen Mobil: 900 32 378 |
Individuell jobbstøtte (IPS) Jobbmestrende oppfølging Arbeid, psykisk helse og rus | Kine Nan Lium Mobil: 911 40 564 |
Oppdatert 18.06.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg