Publisert 27. januar 2022|Oppdatert 22. april 2024
Her kan du lese om hva Team Digisos har gjort i det siste og jobber med for tiden. Vi oppdaterer informasjonen med jevne mellomrom.
Løsninger som er levert
og som vi fortsetter å jobbe med for videreutvikling og forbedring.
Digital søknad om økonomisk sosialhjelp
- Søknaden på nynorsk og engelsk ble gjort tilgjengelig i juli 2023.
- Brukertester høsten 2022 og målinger i søknaden viser at vedleggssiden i søknaden er vanskelig for søkere. Vi skal fremover jobbe med å prøve å gjøre det enklere for søkerne å legge til vedlegg i søknaden.
- Vi utforsker muligheten for å lage en forenklet søknad for søkere som har søkt tidligere.
Innsyn for bruker
- Innsyn for bruker på nynorsk og engelsk ble gjort tilgjengelig i juli 2023.
- Brukere kan se kommende utbetalinger av økonomisk sosialhjelp.
- Muligheten for å få følge status på manuelt registrerte søknader, mao søknader sendt på papir eller fremsatt muntlig, er lansert.
- Visning av vilkår og dokumentasjonskrav for bruker er lansert. Den nye funksjonen tilbys foreløpig kun av enkelte fagsystemer.
Innsynsflaten for NAV Kontaktsenter
Innsynsflaten for NAV Kontaktsenter er lansert. De aller fleste kommuner som er påkoblet digital søknad og innsynsløsning for bruker, er nå også påkoblet innsynsflaten for NAV Kontaksenter.
Informasjonssider om økonomisk sosialhjelp og økonomi- og gjeldsrådgivning
Papirskjemaer for søknad om økonomisk sosialhjelp, fullmakt og klage for saker om økonomisk sosialhjelp er gjort tilgjengelig på siden Økonomisk sosialhjelp.
Team Digisos jobber med informasjonssidene om økonomisk sosialhjelp som er samlet på siden om Sosiale tjenester og veiledning (med unntak for siden om krigen i Ukraina). Informasjon om den økonomiske stønaden er samlet på en såkalt produktside om stønaden.
Alle sidene er tilgjengelig på engelsk og nynorsk.
NAV Kontaktsenter er en viktig bidragsyter i arbeidet med informasjonssidene.
Opplæringsversjon av digital søknad og innsyn (testmiljøet)
Fra tilbakemeldinger vi får fra veiledere vet vi at veiledere ønsker en måte å blir kjent med løsningene våre ved å kunne trykke trygt i løsningene. Opplæringsversjonen er nettopp laget med denne hensikten. Den er etterspurt, men dessverre lite kjent.
Opplæringsversjon av digital søknad og innsyn (testmiljø)
Opplæringsversjonen gir mulighet for å gå gjennom den digitale søknaden, utføre enkelte handlinger i det fiktive «fagsystemet» og se hva brukeren ser i innsynsløsningen (status i saken, etterspurt dokumentasjon, osv.).
Løsninger under planlegging / utvikling
Digital klage for økonomisk sosialhjelp
Team Digisos har startet med å se på mulighetene for å utvikle en enkel digital klageløsning for søknader om økonomisk sosialhjelp. Denne vil bli tilgjengelig for digitalt innsendte søknader, og manuelt registrerte søknader som det gis digitalt innsyn i.
Meldingstjenesten (digital dialog mellom bruker og veileder)
Teamet har gjort et stort stykke innsiktsarbeid for meldingstjenesten ved å ha et prøveprosjekt i Hamar kommune som ble ferdigstilt oktober 2022. Videre kartlegging av behovene og mulighetene for disse løsningene fortsetter vi med i 2023.
Samtalereferat hos NAV Kontaktsenter
Det har blitt gjort et innsiktsarbeid for samtalereferat hos NAV Kontaktsenter, mye basert på Helsetilsynets rapport om tilgjengelighet. Videre kartlegging av behovene og mulighetene for disse løsningene fortsetter vi med i 2023.