Mandat for brukerutvalget på hjelpemiddelområdet
Brukermedvirkning på systemnivå skal understøtte NAV-reformens overordnede mål om å etablere en arbeids- og velferdsforvaltning som er tilpasset brukernes behov.
Brukerutvalget skal arbeide med å identifisere og følge opp viktige innsatsområder og skal bidra til å sikre kvaliteten innenfor tjenesteområdene som styringsenheten for NAV Hjelpemidler og tilrettelegging har ansvar for. Hensikten med brukerutvalget er å kvalitetssikre og utvikle tilbudet til brukerne gjennom brukermedvirkning på systemnivå.
Brukerutvalget skal dekke hele hjelpemiddelområdet og være et diskusjonsforum for viktige overordnede saker. Uttalelser fra brukerutvalget skal følge saken inntil vedtak er fattet. Brukerutvalget skal få mulighet til å uttale seg i forbindelse med planlegging, gjennomføring og evaluering av tjenesteområdene som styringsenheten for NAV Hjelpemidler og tilrettelegging har ansvar for.
Brukerutvalgets sammensetning og oppgaver
Brukerutvalget bør sammensettes slik at minst halvparten er brukerrepresentanter. Brukerutvalget skal ha følgende representasjon:
- Fem representanter fra Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO)
- Tre representanter fra Samarbeidsforum for funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO)
- To representanter fra Unge funksjonshemmede
- Tre representanter fra styringsenheten for NAV Hjelpemidler og tilrettelegging
Brukerutvalget skal
- medvirke som premissleverandører i forberedelser til beslutninger
- delta i drøftinger og gi råd og innspill som skal vektlegges og utvide beslutningsgrunnlaget
- bidra til god kvalitet på tjenestetilbudet, behov for endringer i regelverk, god virkemiddelbruk, god service og god kvalitet på tjenestene fra NAV på hjelpemiddelområdet
- drøfte og gi innspill til innretning av tjenestetilbud, prosjekter, sortimentsarbeid, utviklingstrekk på kritiske områder, satsningsområder, virkemidler, metodeutvikling og kompetansetiltak
- få identifisert og belyst utviklingsområder for etaten
- ta initiativ til å nedsette undergrupper der det er behov for tettere samarbeid og utvikling over tid
- bidra i arbeidet med å etablere og drive en kvalitetskanal på hjelpemiddelområdet
- bidra til legitimitet og forståelse i brukerorganisasjonene for beslutninger som tas i brukerutvalget
- ledes av direktøren for styringsenheten for NAV Hjelpemidler og tilrettelegging eller den denne bemyndiger.
Brukerutvalget eller brukerrepresentanter som brukerorganisasjonen velger ut kan delta i større prosjekter og utviklingsarbeider.
Kvalitetskanalen skal sikre at NAV Hjelpemidler og tilrettelegging får tilbakemeldinger om hvordan brukerne opplever tjenestene og derigjennom bidra til utvikling av det lokale tjenestetilbudet. Etat og brukerorganisasjoner skal sammen legge til rette for å få fram relevant brukererfaring.
Arbeidsform
- Brukerutvalget har møter 4 ganger i året
- Alle medlemmer av utvalget har ansvar for å melde inn saker som skal på dagsorden cirka 14 dager før fastsatt møtedato
- Det skrives referat fra møtene i brukerutvalget
Godtgjørelse
- Utvalgsgodtgjørelse gis til utvalgsmedlemmer som ikke er tilsatt i arbeids- og velferdsetaten og som ikke er i ordinært arbeid. Utvalgsgodtgjørelsen gis for faktisk medgått tid for arbeid inntil 6 timer. Veiledende satser i statens personalhåndbok gjelder (se kap.10.14.2). Utvalgsgodtgjørelse utbetales ikke ved sykdom eller annet fravær. Utvalgsgodtgjørelsen er definert som honorar og ikke betaling av tjeneste. Det kan derfor ikke beregnes merverdiavgift eller noen annen form for avgift som kommer i tillegg til selve godtgjøringen. Det inngår ikke i feriepengegrunnlaget og er heller ikke pensjonsgivende. Utvalgsgodtgjørelsen er personlig og kan ikke utbetales til organisasjoner.
- Refusjon for reiseutgifter gis etter bestemmelsene i statens regulativ for reiser innenlands
- Tapt arbeidsfortjeneste: Dersom deltakelsen i utvalget medfører tapt arbeidsfortjeneste skal det gis erstatning etter gjeldende satser i Statens personalhåndbok. Her skilles det mellom tap og sannsynliggjort tap (se kap. 10.14.2 III hvor også satsene fremgår).
Brukerutvalget bør jevnlig evaluere sin virksomhet, vurdere resultatene av arbeidet og planlegge eventuelle endringer.