Informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging
Oppdatert 13. mai 2024
Generelt om hjelpemidler
Kopier lenkeLenken er kopiertHer finner du generell informasjon om hvem som kan få hjelpemidler av NAV Hjelpemiddelsentral, og hvordan du kan få det.
Du kan også lese om hvordan går du fram i ulike situasjoner når du har et hjelpemiddel.
Om du ønsker å lese mer om hjelpemidler til spesifikke funksjonsvariasjoner kan du lese om de på egne sider.
Det finnes også informasjon om informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging til hjelpemiddelformidlere og andre samarbeidspartnere.
Innhold
Generelt om hjelpemidler
Kopier lenkeLenken er kopiertHer finner du generell informasjon om hvem som kan få hjelpemidler av NAV Hjelpemiddelsentral, og hvordan du kan få det.
Du kan også lese om hvordan går du fram i ulike situasjoner når du har et hjelpemiddel.
Om du ønsker å lese mer om hjelpemidler til spesifikke funksjonsvariasjoner kan du lese om de på egne sider.
Det finnes også informasjon om informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging til hjelpemiddelformidlere og andre samarbeidspartnere.
Hvem kan få hjelpemidler
Kopier lenkeLenken er kopiertGenerelle vilkår:
- Funksjonsvanskene må være varige. Det vil si at vanskene har en varighet på over to år.
- Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstap uavhengig av alder og hvor det skal brukes.
- Du må ha medlemskap i folketrygden.
Har du behov for kortvarig utlån av hjelpemidler, må du ta kontakt med din kommune.
I tillegg til de generelle vilkårene, er det ulike spesifikke vilkår knyttet til bestemte hjelpemidler eller hjelpemiddeltyper. Disse kan du få mer informasjon om på sidene om disse hjelpemidlene.
Hva kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertHva kan du få av NAV Hjelpemiddelsentral?
Hvis du har en funksjonsnedsettelse kan du få hjelp av NAV Hjelpemiddelsentral. Du kan få:
- tilrettelegging og råd om tilrettelegging i arbeid, barnehage, skole og dagligliv
- låne hjelpemidler for syn, hørsel, lese- og skrivevansker, kognitive vansker, vansker med tale og språk, tilrettelegging av bolig, vansker med bevegelse og forflytning.
- førerhund
- lese- og sekretærhjelp for blinde og svaksynte
- tolking for døve, døvblinde og hørselshemmede
- stønad til bil, spesialutstyr til bil og tilpasning av bil
På kunnskapsbanken.net kan du lese mer om tilrettelegging i ulike situasjoner.
Andre hjelpemidler
Du kan også få høreapparat, grunnmønster, seksualtekniske hjelpemidler, proteser, ortoser, ortopediske sko og parykk av NAV. Disse hjelpemidlene har andre søknadsprosedyrer og dokumentasjonskrav enn hjelpemidlene du kan låne av NAV Hjelpemiddelsentral. Du vil finne informasjon om dette inne på sidene til hver enkelt av hjelpemiddeltypene.
Hvordan kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiert- Kartlegging og søknad
- Brukerpass
- Levering og ventetid
- Montering, tilpassing og opplæring
- Klagerettigheter
Kartlegging og søknad
Til deg som er privatperson
For å velge riktig hjelpemiddel, er det viktig at en fagperson kartlegger hvilken funksjon og hva slags behov du har. Vi anbefaler også at du får hjelp til å skrive selve søknaden. I mange tilfeller er det krav om omfattende dokumentasjon, beskrivelse og begrunnelse av behovet. For en del hjelpemidler er det også krav om utfylling av bestemte tilleggsskjema, der NAV ber om informasjon om for eksempel kroppsmål eller tilleggsvansker.
Hvem som kan hjelpe deg, kommer an på hva slags hjelpemiddel du har behov for. Det varierer også ut fra hvilken type situasjon du trenger hjelpemiddelet i:
For hjelpemidler på jobb, bør du involvere arbeidsgiver og en eventuell bedriftshelsetjeneste.
Noe kan inngå i arbeidsgiverens tilretteleggingsplikt (lovdata.no). Både arbeidsgiver, bedriftshelsetjenesten eller du selv kan ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral som kan hjelpe dere med å utrede og kartlegge behovet for hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen. NAV Hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Er du arbeidssøker eller har fått innvilget arbeidsavklaringspenger (AAP), kan du sammen med din veileder på NAV-kontoret kontakte NAV Hjelpemiddelsentral.
Hvis du trenger hjelpemidler ved høyere utdanning, kontakter du tilretteleggingstjenesten ved studiestedet. Du kan også ta direkte kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral i fylket du studerer i.
Du må søke selv, men NAV Hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Det er kommunen som har ansvaret for å søke om hjelpemidler i skole og barnehage. Avhengig av både kommune og hjelpemiddeltype, varierer det hvilke deler av kommunen som tar hovedansvaret, men ofte vil dette være ergoterapitjenesten. Skolen eller barnehagen skal involveres. Spesialpedagoger, PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste), kommunale hørselskontakter eller synskontakter, er eksempler på fagpersoner som kan involveres.
Som foresatt skal du skrive under på søknaden.
Statped (Statlig spesialpedagogisk tjeneste) eller NAV Hjelpemiddelsentral kan bistå med veiledning og hjelp til å velge riktig hjelpemiddel.
Når du skal søke om hjelpemidler til dagliglivet, anbefaler vi at du får hjelp fra kommunen du bor i. En kommunal ergoterapeut eller hjelpemiddelformidler kan kartlegge behovet ditt og finne ut hva du trenger.
Som regel er det best at kommunal hjelpemiddelformidler fyller ut søknaden på dine vegne. Vedkommende skal også bidra med oppfølging og opplæring.
Hvorfor bør du få hjelp av kommunen?
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at du får med all informasjonen som er nødvendig. Kommunale formidlere:
- er godt kjent med de ulike mulighetene
- kan utrede hva som passer best for deg
- vet hva som trengs av dokumentasjon
En kommunal formidler kan skrive en søknad med riktig dokumentasjon, utredning og god begrunnelse, og vil bidra til at NAV kan behandle søknaden din raskere.
Når du skal finne hjelpemiddel:
- Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av NAV.
- Se etter produkter som er på avtale med NAV. Det kalles for rammeavtale i finnhjelpemiddel.no.
- Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
- Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med NAV ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt.
Dette må søknaden din inneholde:
Søknaden må inneholde en god forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som bruker. Som oftest er dette en kommunal terapeut, men hvis du søker uten hjelp fra kommunen har du anledning til å føre opp deg selv. NAV Hjelpemiddelsentral vil vurdere i hvert enkelt tilfelle om det er tilstrekkelig.
Trenger du hjelp til å vurdere eller prøve ut hjelpemidler, må du ta kontakt med kommunen.
Når du lar en fagperson søke på dine vegne, må du enten signere søknaden selv, eller fylle ut et fullmaktsskjema. Din signatur på fullmaktsskjemaet vil da erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Hvis du ikke kan signere selv, eller hvis noen andre søker på dine vegne, finnes det følgende alternativer:
- Hvis du ikke kan skrive under på grunn av fysiske begrensninger, kan du signere søknaden «med påholden penn». Underskriften skal da etterfølges av merknaden «m.p.p.».
- Dersom det er forhold som gjør at du heller ikke kan skrive under med påholden penn, godtar vi underskrift fra en nær pårørende (eks. ektefelle eller barn).
- Hvis du skal søke for eget barn under 18 år, signerer du på barnets vegne.
- Hvis du skal søke for en person du er verge for, signerer du på vegne av personen. Du må da legge ved en kopi av vergeattesten.
- Du kan signere et fullmaktsskjema, som bekrefter at en hjelpemiddelformidler søker på dine vegne. Ved å signere på et fullmaktsskjema bekrefter du at det er du som søker om hjelpemidler, og at en kommunal formidler fyller ut og sender søknad på dine vegne. Den som skriver søknaden på vegne av deg skal ha informert deg om dine rettigheter og plikter og hva det søkes om. Fullmaktsskjemaet kan også signeres av foreldre, verger, nære pårørende eller med påholden penn, i situasjoner som beskrevet over.
Innlagt på institusjon
Dersom søker som ikke selv kan signere er innlagt på institusjon og det ikke er nære pårørende i nærheten, godtar vi at ansatte på institusjonen underskriver på vegne av søker. Underskriften må «bekreftes» med et stempel som viser at vedkommende er ansatt ved institusjonen. MEN: underskrift fra en ansatt godtas kun på en førstegangssøknad. Dersom vi mottar flere søknader hvor ansatt har skrevet under, stiller vi krav om at det oppnevnes en verge/hjelpeverge for vedkommende.
Fosterforeldre og samboere
Vi godtar søknader og klager hvor en av fosterforeldrene har underskrevet på vegne av sitt fosterbarn, selv om det formelt sett er barnevernet som har overtatt omsorgen for barnet. Vi kan i slike tilfeller ha en medunderskrift av barnevernsmyndighetene. En søknad/klage kan imidlertid fremsettes av barnevernsmyndighetene (kommunen) alene.
Samboerskap som samlivsform likestilles ikke med ekteskap når det gjelder underskrift. Her kreves det en muntlig eller skriftlig fullmakt.
Bekreftelse
Ved å skrive under på søknad eller fullmakt bekrefter du at du er kjent med følgende:
- Utlånte hjelpemidler er Arbeids- og velferdsetatens eiendom og skal tas godt vare på.
- Du kan ikke kreve at hjelpemidlene du får utlevert er ubrukte eller av et bestemt merke.
- Når du ikke har bruk for et hjelpemiddel lenger, skal det leveres tilbake. Les mer om utlevering og tilbakelevering.
Søknader som ikke er underskrevet er ikke gyldige, og kan derfor ikke behandles.
Her kan du lese om hvordan personopplysningene dine blir behandlet av NAV når du får hjelp til å søke om hjelpemidler.
Til deg som er fagperson
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Brukerpass
Hvis du er en erfaren hjelpemiddelbruker og ønsker å søke selv, kan det være aktuelt å søke om brukerpass.
Ordningen med brukerpass er for innbyggere med erfaring og god innsikt i egne hjelpemiddelbehov. For å få brukerpass må du gjennomgå opplæring. Mer om brukerpass.
Levering og ventetid
Hjelpemidlene blir først levert fra NAV Hjelpemiddelsentral til et kommunalt lager. Kommunen tar kontakt når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Hvis vi har hjelpemidlene på lager, sender vi dem til kommunen din i løpet av noen få dager, og senest innen tre uker etter at søknaden er innvilget. Det kan ta opp til fem uker hvis hjelpemiddelet må bestilles fra leverandør eller spesialtilpasses.
Hvis det er behov for tilpasninger, opplæring i bruk og vedlikehold av hjelpemiddelet, vil du få det ved utlevering.
Om det haster å få hjelpemiddelet, kan du avtale med NAV Hjelpemiddelsentral at du henter det selv.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Montering, tilpassing og opplæring
Kommunen har ansvaret for å montere utstyret, tilpasse det og lære deg å bruke hjelpemidlet.
Har du fått hjelpemidler til arbeid, vil du få hjelp til montering, tilpassing og opplæring av rådgiver ved NAV Hjelpemiddelsentral, eller av kommunen du bor i.
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Når du har hjelpemidler
Kopier lenkeLenken er kopiert- Meld fra om endringer
- Vedlikehold og reparasjon
- Tyveri, forsikring og ansvar
- Uhell med hjelpemidler
- Ta med hjelpemiddel på reise
- Bytte eller levere tilbake
Meld fra om endringer
Gi oss eller kommunen beskjed dersom det skjer endringer i ditt liv som vi bør vite om. Det kan for eksempel være om du flytter til et nytt fylke, ut av landet eller på institusjon. Det kan også være om du bytter skole og vi skal flytte fastmontert utstyr.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, skal du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Vedlikehold og reparasjon
Ta godt vare på hjelpemiddelet.
Du har selv ansvar for rengjøring og normalt vedlikehold av hjelpemidlene dine.
Les bruksanvisningen som følger med produktet. Noen hjelpemidler har behov for jevnlig bytte av batteri og oppdatering av programvare. Dette må du passe på selv.
Opplærings- og oppfølgingsansvarlig kan bistå deg hvis du trenger hjelp.
Hvem reparerer hjelpemiddelet?
Reparasjon må utføres av fagfolk. Hvis hjelpemidlet går i stykker, det oppstår feil eller problemer, ta kontakt med din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de NAV Hjelpemiddelsentral. I noen tilfeller kan leverandør gi brukerstøtte. Behov for reparasjon må alltid avklares med NAV Hjelpemiddelsentral.
Har du fått hjelpemidler til arbeidsplassen eller utdanningsstedet, må du ta kontakt med de som har levert utstyret ved behov for reparasjoner.
Reparasjon av hjelpemidler ved akutte behov
Hvis det oppstår et akutt behov for reparasjon av hjelpemiddelet, skal du først ta kontakt med kommunen.
Hvis problemet oppstår utenom arbeidstid, eller du ikke får tak i kommunen, kan du ringe NAV Hjelpemiddelsentral.
Utenom åpningstid, har NAV Hjelpemiddelsentral en servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler ved akutte behov. Denne har åpent mellom klokken 08.00 og 24.00 i helger og helligdager, og fra 15.30 til 24.00 på hverdager.
Tyveri, forsikring og ansvar
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av NAV Hjelpemiddelsentral, siden NAV selv håndterer tap og skader.
Du kan bli erstatningspliktig hvis du påfører personer eller eiendom skade med rullestol eller scooter. For elektrisk rullestol og scooter bør du derfor tegne ansvarsforsikring som dekker ansvar ved erstatningskrav, i tilfelle det skjer et uhell. Du må selv finne informasjon om egnet forsikring.
Uhell med hjelpemidler
Hvis det skjer en alvorlig hendelse med et hjelpemiddel, skal du ta kontakt med kommunen. Hendelsen skal meldes til Direktoratet for medisinske produkter (dmp.no). Alvorlig hendelse vil si at personer ble, eller kunne ha blitt, alvorlig skadd eller drept i hendelsen.
Ta med hjelpemiddel på reise
I utgangspunktet kan du ta med hjelpemidlene dine på ferier og kortere opphold i EØS-land. Du bør likevel ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral før du reiser til utlandet, i tilfelle det skulle skje noe med hjelpemidlet underveis.
Hvis du reiser med fly og hjelpemiddelet blir skadet på flyturen, må du sørge for å få en kvittering eller bekreftelse fra flyselskapet på skaden. Ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral.
Skal du på lengre opphold i utlandet, eller til et land utenfor EØS-området, kan du lese mer om å ta med hjelpemidler på reise på denne siden.
Batteri på fly
Hvis du skal reise med fly og hjelpemiddelet ditt bruker batteri, må du undersøke regelverk for flytransport. Ta kontakt med flyselskapet på forhånd.
Dette gjelder særlig hvis hjelpemiddelet bruker lithiumbatteri. Det er strenge internasjonale regler for hvor store lithiumbatteri man kan ha med på fly, hvordan de skal pakkes og hva slags bagasje de skal sendes som. I tillegg kan hvert enkelt flyselskap ha egne regler. Til syvende og sist er det piloten som avgjør hva som får bli med på flyet og ikke.
Informasjon om assistanse på reise
Bytte eller levere tilbake
- Av og til må man bytte hjelpemiddel, for eksempel hvis det er utslitt eller det ikke passer lenger. Ta kontakt med kommunen for å få hjelp til å bytte. Hvis du ønsker å ordne det selv, kan du sende søknad om bytte.
- Du kan bare bytte til samme type hjelpemiddel. Trenger du et annet må du søke på nytt.
- Hvis hjelpemiddelet ikke fungerer og ikke kan repareres, kan det hende det holder å bytte enkeltdeler. Ved bytte av enkeltdeler er det viktig å passe på at den nye delen fungerer sammen med den gamle. Du bør få hjelp av en tekniker i kommunen til å finne ut av dette.
- Hvis du mister eller ødelegger hjelpemidler kan du som regel få nytt. Ta kontakt med kommunen eller bruk bytteskjemaet.
- Hvis du ikke trenger hjelpemiddelet lenger, skal du sende det tilbake. Ta kontakt med kommunen din eller NAV Hjelpemiddelsentral.
Skjema for bytte finner du i skjemaoversikten. Søk opp den hjelpemiddeltypen du har og skal bytte, så kommer det opp lenke til riktig bytteskjema.
Bytte og demontering av fastmonterte hjelpemidler
Hvis du ikke trenger hjelpemiddelet lenger skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen eller NAV Hjelpemiddelsentral for demontering.
Fastmonterte hjelpemidler kan ikke byttes som andre hjelpemidler, men krever ny søknad med nye mål og signaturer hvis du trenger noe nytt. Dette har sammenheng med at regelverk og sortiment kan ha endret seg siden forrige gang du søkte.
Spesielt for hjelpemidler i skolen
Det er viktig med en dedikert opplærings- og oppfølgingsansvarlig i kommunen (eller på barnehagen/skolen). Vedkommende har ansvar både for opplæring og bruk, for vedlikehold og overhaling, og for flytting når eleven bytter rom eller skole.
Kommunen eleven bor i har hovedansvaret selv om eleven går på for eksempel videregående skole i annen kommune. Men ansvaret kan delegeres til ansatt ved skolen.
Når et barn har fått et fastmontert hjelpemiddel til bruk i skole eller barnehage, skal utstyret følge barnet gjennom hele grunnopplæringen (barnehage, grunnskole og videregående skole).
Planleggingen av slike overganger må starte i god tid, slik at utstyret og eventuelt ny oppfølgings- og opplæringsansvarlig er klart når barnet skifter arena.
Hvis oppfølgingsansvarlig jobber på skolen eller barnehagen, har vedkommende ansvaret for at en ny person overtar dette ansvaret ved skolebytte.
Brukermedvirkning
NAV Hjelpemidler og tilrettelegging samarbeider med brukerorganisasjonene i utviklingen av tjenestene våre. Her kan du lese om brukerutvalget og hvordan vi jobber med brukerdrevet tjenesteutvikling
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.