Trenger du tolk?
TJENESTE
|Oppdatert 10. april 2024
Du kan ha rett på tolk når du skal i en samtale med NAV.
Innhold
Du kan ha rett på tolk når du skal i en samtale med NAV.
Hvem kan få?
Kopier lenkeLenken er kopiertDu har rett til tolk i en samtale med NAV hvis du ikke forstår det som blir sagt og ikke kan formidle hva du trenger.
Dette gjelder både tolk i ulike språk og tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde.
Hva kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertHvem kan tolke?
NAV benytter profesjonelle tolker. Familie, bekjente og barn kan ikke være tolker.
Hva er tilbudet?
En tolk kan være
- fysisk deltaker på et møte
- telefontolk
- skjermtolk
NAV vurderer hva som er det beste alternativet.
Video om tolker i NAV på ulike språk
Her finner du informasjonsfilmen "Tolk i møte med NAV" på 10 ulike språk i tillegg til norsk. Filmene ligger på nettstedet vimeo.com.
- Norsk - Tolk i møte med NAV
- Engelsk - Tolk i møte med NAV
- Ukrainsk - Tolk i møte med NAV
- Russisk - Tolk i møte med NAV
- Polsk - Tolk i møte med NAV
- Tysk - Tolk i møte med NAV
- Bosnisk - Tolk i møte med NAV
- Somali - Tolk i møte med NAV
- Arabisk - Tolk i møte med NAV
- Urdu - Tolk i møte med NAV
- Kurdisk - Sorani - Tolk i møte med NAV
Hvordan kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertHvis du skal ha et møte med NAV, er det NAV som har ansvar for å vurdere om du trenger tolk og vil bestille tolken.
Ta kontakt med NAV hvis du mener du har behov for tolk i en samtale. Det koster ikke noe å bruke tolk.
Hva sier loven?
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 4 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg