Verktøylinje
Forskrift om arbeidsmarkedstiltak (tiltaksforskriften)
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Tiltaksforskriften
-
Kapittel 1. Fellesbestemmelser (§§ 1-1 - 1-14)
- § 1-1. Formål
- § 1-2. Definisjoner
- § 1-3. Vilkår for deltakelse i tiltak
- § 1-3a. Arbeidsmarkedstiltak på norskregistrerte skip og transportmidler
- § 1-4. Omfang
- § 1-5. Avgjørelsesmyndighet, anvisning mv.
- § 1-6. Krav til tiltaksarrangører
- § 1-7. Forholdet til arbeidsmiljøloven og statsansatteloven
- § 1-8. Tildeling av arbeidsmarkedstiltak for arbeidstakere
- § 1-9. Forsikring
- § 1-10. Godkjenning av tiltaksarrangører
- § 1-11. Fastsetting av tilskuddssatser
- § 1-12. Kontroll og sanksjoner
- § 1-13. Støtte etter gruppeunntaksforordningen
- § 1-14. Plikt til å melde om annen støtte
- Kapittel 2. Avklaring (§§ 2-1 - 2-6)
- Kapittel 3. Arbeidstrening (§§ 3-1 - 3-7)
- Kapittel 4. Oppfølging (§§ 4-1 - 4-6)
- Kapittel 5. Mentor (§§ 5-1 - 5-8)
- Kapittel 6. Funksjonsassistanse i arbeidslivet (§§ 6-1 - 6-8)
- Kapittel 7. Opplæring (§§ 7-1 - 7-6)
- Kapittel 8. Tilskudd til sommerjobb (§§ 8-1 - 8-7)
- Kapittel 9. Midlertidig lønnstilskudd (§§ 9-1 - 9-8)
-
Kapittel 10. Varig lønnstilskudd (§§ 10-1 - 10-10)
- § 10-1. Formål
- § 10-2. Innhold
- § 10-3. Personkrets
- § 10-4. Krav til tiltaksdeltakeren
- § 10-5. Krav til tiltaksarrangør
- § 10-6. Tilskudd til arbeidsgiver
- § 10-7. Tilskuddets størrelse
- § 10-8. Planlegging og oppfølgning
- § 10-9. Utvidet adgang til midlertidig ansettelse
- § 10-10. Støtte etter kommisjonsbeslutning 2012/21/EU
- Kapittel 11. Inkluderingstilskudd (§§ 11-1 - 11-7)
- Kapittel 12. Arbeidsrettet rehabilitering (§§ 12-1 - 12-6)
- Kapittel 13. Arbeidsforberedende trening (§§ 13-1 - 13-9)
-
Kapittel 14. Varig tilrettelagt arbeid (§§ 14-1 - 14-11)
- § 14-1. Formål
- § 14-2. Innhold
- § 14-3. Personkrets
- § 14-4. Varighet
- § 14-5. Krav til virksomheter som skal arrangere varig tilrettelagt arbeid
- § 14-6. Annen virksomhet
- § 14-7. Ansettelsesforhold
- § 14-8. Tilskudd til tiltaksarrangør
- § 14-9. Tilskudd ved opprettelse av nye tiltaksplasser
- § 14-10. Hospitering i ordinært arbeidsliv for deltakere i forhåndsgodkjent virksomhet
- § 14-10a. Krav om skriftlig trepartsavtale om hospitering
- § 14-11. (Opphevet)
-
Kapittel 15. Ikrafttredelse og overgangsregler (§§ 15-1 - 15-6)
- § 15-1. Ikrafttredelse
- § 15-2. Overgangsperiode for igangsatte tiltaksplasser i arbeidstrening i ordinær virksomhet
- § 15-3. Overgangsperiode for avvikling av tilrettelagt arbeid i arbeidsmarkedsbedrift og forsøk med tidsubestemt lønnstilskudd
- § 15-4. Overgangsregler som følge av avvikling av tilskudd til teknisk tilrettelegging
- § 15-5. Overgangsregler i forbindelse med avvikling av forsøksordning med tilretteleggingstilskudd for rekruttering av arbeidssøkere med nedsatt arbei...
- § 15-6. Overgangsperiode for avvikling av kvalifisering i arbeidsmarkedsbedrift og arbeidspraksis i skjermet virksomhet
Ditt søk ga dessverre ingen treff. -
Kapittel 1. Fellesbestemmelser (§§ 1-1 - 1-14)
Del dokument
Forskrift om arbeidsmarkedstiltak (tiltaksforskriften)
Hjemmel: Fastsatt av Arbeids- og sosialdepartementet 11. desember 2015, med hjemmel i lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester (arbeidsmarkedsloven) § 2, § 12 og § 13 og lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) § 14-9.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XV nr. 1h (beslutning 2012/21/EU).
Endret ved forskrifter 23 jan 2016 nr. 57, 13 juni 2016 nr. 653, 19 sep 2016 nr. 1089, 7 des 2016 nr. 1526, 29 juni 2017 nr. 1084, 5 juli 2017 nr. 1159, 30 aug 2017 nr. 1322, 5 nov 2017 nr. 1943, 9 mai 2019 nr. 597, 12 aug 2019 nr. 1055, 12 des 2019 nr. 1765 (i kraft 1 jan 2020), 20 des 2019 nr. 2083 (i kraft 1 jan 2020), 23 feb 2021 nr. 556, 22 april 2021 nr. 1229, 27 mai 2022 nr. 932 (i kraft 1 sep 2022), 10 mai 2022 nr. 855 (i kraft 1 jan 2023), 2 jan 2025 nr. 1 (i kraft 10 jan 2025).
Endres ved forskrift 31 jan 2025 nr. 117 (i kraft 1 juli 2025).
Rettet 01.03.2021 (tegnsetting i lister tilpasset universell utforming).
Kapittel 1. Fellesbestemmelser
§ 1-1.Formål
Hovedformålet med arbeidsmarkedstiltakene er å styrke tiltaksdeltakernes muligheter til å skaffe seg eller beholde arbeid. Denne forskriften fastsetter på hvilke vilkår det enkelte tiltak er utformet.
🔗Del paragraf§ 1-2.Definisjoner
I denne forskriften menes med
§ 1-3.Vilkår for deltakelse i tiltak
Deltakelse i tiltaket bør være nødvendig og hensiktsmessig for at deltakeren skal skaffe seg eller beholde inntektsgivende arbeid. Arbeids- og velferdsetaten kan kreve at brukeren skal gjennomgå en behovs- eller arbeidsevnevurdering. Valg, utforming og varighet av tiltak foretas i samråd med deltakeren.
Varigheten og omfanget av tiltaket tilpasses deltakerens muligheter på arbeidsmarkedet.
Tiltaksdeltakere må være fylt 16 år. Det kan gjelde høyere aldersgrenser for enkelte tiltak.
Tiltaksdeltakere skal avslutte tiltaket dersom vedkommende får tilbud om høvelig arbeid eller andre arbeidsmarkedstiltak. Arbeids- og velferdsetaten kan i særlige tilfeller likevel godkjenne at deltakeren fullfører et påbegynt tiltak.
Tiltaksdeltakere som ikke lenger fyller vilkårene for deltakelse i arbeidsmarkedstiltak som følger av denne forskriften, kan tas ut av tiltaket.
🔗Del paragraf§ 1-3a.Arbeidsmarkedstiltak på norskregistrerte skip og transportmidler
Arbeidsmarkedstiltak på norskregistrerte skip og fartøy kan gjennomføres utenfor landets grenser.
Arbeidsmarkedstiltak kan også gjennomføres på andre norskregistrerte transportmidler som jevnlig krysser landets grenser.
Tiltak som nevnt i første og annet ledd kan gjennomføres som døgntilbud.
§ 1-4.Omfang
Varighet og omfang på arbeidsmarkedstiltak skal tilpasses deltakerens individuelle behov, innenfor de begrensninger som gjelder for det enkelte tiltaket.
🔗Del paragraf§ 1-5.Avgjørelsesmyndighet, anvisning mv.
Hvem som får tilbud om tiltak og hvem som får tilskudd avgjøres av Arbeids- og velferdsetaten etter Arbeids- og velferdsdirektoratets nærmere bestemmelse.
Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer også kompetent organ for anvisning og utbetaling av ytelser etter denne forskriften.
🔗Del paragraf§ 1-6.Krav til tiltaksarrangører
Tiltaksplasser skal ikke fortrenge ordinær arbeidskraft i tiltaksarrangørs virksomhet, og skal ikke virke konkurransevridende.
En virksomhet som er arrangør av flere arbeidsmarkedstiltak, eller driver ordinær forretningsdrift, må dokumentere
Tiltaksarrangørene kan ikke få tilskudd til arbeidsmarkedstiltak for egne familiemedlemmer eller andre nærstående, med mindre særlige grunner foreligger.
Tiltaksarrangørene skal rapportere til Arbeids- og velferdsetaten om alle forhold av betydning for gjennomføringen av tiltaket.
🔗Del paragraf§ 1-7.Forholdet til arbeidsmiljøloven og statsansatteloven
Deltakere i tiltakene midlertidig lønnstilskudd (kapittel 9), varig lønnstilskudd (kapittel 10) og varig tilrettelagt arbeid (kapittel 14) anses som arbeidstakere i henhold til arbeidsmiljøloven og statsansatteloven, og omfattes av reglene som følger av disse. Deltakere på lønnstilskudd er unntatt fra bestemmelsen om fast og midlertidig ansettelse i statsansatteloven i tiltaksperioden, jf. forskrift til lov om statens ansatte § 3, og omfattes i tiltaksperioden av den generelle bestemmelsen om ansettelse i arbeidsmiljøloven § 14-9. For arbeidstakere med lønnstilskudd er det i § 9-8 og § 10-9 gitt regler om utvidet adgang til midlertidig ansettelse.
Personer som deltar i arbeidsmarkedstiltak uten å være arbeidstakere etter definisjonen i arbeidsmiljøloven § 1-8, er likevel omfattet av bestemmelsene i arbeidsmiljøloven kapittel 1 til 13, kapittel 18, og § 19-1.
Personer som deltar i arbeidsmarkedstiltak på skip uten å være omfattet av skipsarbeidsloven, er likevel omfattet av bestemmelsene i skipsarbeidsloven kapittel 1–2, kapittel 7–10, kapittel 12 og skipssikkerhetsloven 1–11.
§ 1-8.Tildeling av arbeidsmarkedstiltak for arbeidstakere
Tildeling av tiltak kan ikke skje uten at arbeidsgivers tilretteleggingsplikt etter arbeidsmiljøloven § 4-2 er oppfylt.
For arbeidstakere med nedsatt arbeidsevne kan tildeling av arbeidsmarkedstiltak tidligst skje når Arbeids- og velferdsetaten har innhentet oppfølgingsplan etter arbeidsmiljøloven § 4-6 tredje ledd, og det er dokumentert at arbeidsgiver har gjennomført bedriftsinterne tiltak eller at bedriftsinterne tiltak ikke er mulig å gjennomføre, jf. arbeidsmiljøloven § 4-6 første ledd.
🔗Del paragraf§ 1-9.Forsikring
Tiltaksdeltakere som ikke er omfattet av tiltaksarrangørs/arbeidsgivers lovpålagte trygde- eller forsikringsordninger, skal dekkes av kollektiv ansvars- og ulykkesforsikring som Arbeids- og velferdsetaten tegner.
🔗Del paragraf§ 1-10.Godkjenning av tiltaksarrangører
Tiltaksarrangøren godkjennes av Arbeids- og velferdsetaten, av det organet Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer.
🔗Del paragraf§ 1-11.Fastsetting av tilskuddssatser
Departementet fastsetter satsene for tilskudd etter denne forskriften.
🔗Del paragraf§ 1-12.Kontroll og sanksjoner
Arbeids- og velferdsetaten skal kontrollere at tiltakene blir gjennomført og tilskudd blir benyttet som forutsatt i denne forskriften.
Arbeids- og velferdsetaten kan holde tilbake ytelser til tiltaksarrangør dersom de arbeidsmarkedstiltakene ikke gjennomføres etter forutsetningene som følger av denne forskriften.
Ved brudd på regelverket kan godkjenning som tiltaksarrangør trekkes tilbake.
🔗Del paragraf§ 1-13.Støtte etter gruppeunntaksforordningen
Tilskudd skal ikke gis sammen med
dersom en slik kumulering ville føre til at støtten overstiger den gjeldende høyeste støtteandelen eller det gjeldende høyeste støttebeløpet for denne typen støtte i henhold til det alminnelige gruppeunntaket.
Det kan ikke gis tilskudd til vanskeligstilte bedrifter eller bedrifter som har en utestående tilbakebetalingskrav mot seg etter vedtak om ulovlig støtte.
🔗Del paragraf§ 1-14.Plikt til å melde om annen støtte
Tiltaksarrangører skal melde fra til Arbeids- og velferdsetaten dersom de mottar annen offentlig støtte som helt eller delvis dekker de samme kostnadene som dekkes gjennom tilskudd de mottar som tiltaksarrangør etter denne forskriften.
🔗Del paragrafKapittel 2. Avklaring
§ 2-1.Formål
Avklaring skal kartlegge og vurdere tiltaksdeltakerens arbeidsevne og eventuelle spesifikke behov for bistand for å skaffe seg eller beholde arbeid.
🔗Del paragraf§ 2-2.Innhold
Avklaringen skal være individuelt tilpasset og kan inneholde veiledning knyttet til tiltaksdeltakerens muligheter på arbeidsmarkedet. Utprøving av arbeidsevne kan også inngå i kartleggingen når dette anses nødvendig og hensiktsmessig.
🔗Del paragraf§ 2-3.Personkrets
Avklaring kan tilbys personer som har behov for en mer omfattende avklaringsbistand enn den Arbeids- og velferdsetaten kan tilby.
🔗Del paragraf§ 2-4.Varighet
Varigheten av avklaringen tilpasses tiltaksdeltakerens individuelle behov. Avklaring kan vare i inntil fire uker med mulighet for forlengelse i inntil åtte uker.
🔗Del paragraf§ 2-5.Krav til tiltaksarrangør
Tiltaksarrangøren av avklaringstiltak skal, senest når avklaringen er avsluttet, gi en skriftlig rapport om gjennomføringen av tiltaket og eventuelt bistandsbehov for å skaffe seg eller beholde arbeid.
🔗Del paragraf§ 2-6.Anskaffelse
Anskaffelse av avklaring skal skje i overensstemmelse med regelverk fastsatt i eller i medhold av lov om offentlige anskaffelser.
🔗Del paragrafKapittel 3. Arbeidstrening
§ 3-1.Formål
Arbeidstrening skal prøve ut tiltaksdeltakerens muligheter på arbeidsmarkedet, gi relevant arbeidserfaring og bidra til å styrke deltakerens muligheter til å få ordinær ansettelse.
🔗Del paragraf§ 3-2.Innhold
Tiltaksdeltakeren skal få tilrettelagt arbeidstrening i ordinært arbeidsliv med individuell oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten og arbeidsgiver. Tiltaket kan også inneholde elementer av opplæring når dette er relevant for å komme i arbeid.
🔗Del paragraf§ 3-3.Personkrets
Arbeidstrening kan tilbys arbeidssøkere med liten eller mangelfull arbeidserfaring, og personer med nedsatt arbeidsevne som har behov for arbeidsrettet bistand for å komme i inntektsgivende arbeid.
🔗Del paragraf§ 3-4.Planlegging, oppfølging og dokumentasjon
Det skal inngås en avtale mellom tiltaksdeltakeren, arbeidsgiveren og Arbeids- og velferdsetaten som angir arbeidstreningens formål, innhold, plan for opplæring på arbeidsplassen og eventuelt hvilken annen bistand som skal benyttes.
Oppfølgingen fra Arbeids- og velferdsetaten skal tilpasses den enkelte tiltaksdeltakerens og arbeidsgiverens behov. Mulighetene til å få ordinær ansettelse skal vurderes jevnlig.
Arbeids- og velferdsetaten skal dokumentere gjennomføringen og utbyttet av tiltaket og om målet med tiltaket er oppnådd. Dokumentasjonen skal gjøres tilgjengelig for tiltaksdeltaker.
Det skal opprettes et kontaktpunkt i Arbeids- og velferdsetaten og på arbeidsplassen hvor avtalepartene kan henvende seg.
§ 3-5.Varighet
Varigheten skal tilpasses tiltaksdeltakerens individuelle behov. Tiltakets varighet skal vurderes regelmessig minst hver tredje måned av Arbeids- og velferdsetaten.
Arbeidstreningen kan vare i inntil ett år. For personer med nedsatt arbeidsevne kan varigheten forlenges med ytterligere seks måneder.
🔗Del paragraf§ 3-6.Opprettelse av arbeidstreningsplasser
Opprettelse av en arbeidstreningsplass skal være drøftet med de ansattes representanter i virksomhetene.
🔗Del paragraf§ 3-7.Ansettelsesforhold
Tiltaksdeltakerne skal ikke være ansatt i virksomheten.
Kapittel 4. Oppfølging
§ 4-1.Formål
Oppfølging skal gi tiltaksdeltakeren bistand med sikte på å skaffe seg eller beholde arbeid. Oppfølging kan også gis i forbindelse med overgang fra skolegang eller soning i institusjon til arbeid eller til andre arbeidsmarkedstiltak.
🔗Del paragraf§ 4-2.Innhold
Oppfølging kan inneholde kartlegging, veiledning og råd til både tiltaksdeltaker, arbeidsgiver og andre tiltaksarrangører, oppfølging på arbeidsplassen, opplæring i arbeidsrelaterte og sosiale ferdigheter, samt tilpasning og tilrettelegging av arbeid og arbeidssituasjon.
Oppfølging kan videre inneholde hjelp til praktiske oppgaver og til å søke arbeid, herunder jobbklubb. Bistand av spesialpedagogisk karakter og annen faglig bistand kan også inngå som en del av oppfølgingen.
🔗Del paragraf§ 4-3.Personkrets
Oppfølging kan tilbys personer som har behov for en mer omfattende formidlings- og oppfølgingsbistand enn den Arbeids- og velferdsetaten kan tilby.
🔗Del paragraf§ 4-4.Varighet
Varigheten av oppfølgingen skal tilpasses deltakerens individuelle behov.
Oppfølging kan ha en varighet på inntil seks måneder. Tiltaket kan forlenges med ytterligere seks måneder. For personer med nedsatt arbeidsevne kan tiltaket forlenges slik at samlet varighet kan være inntil tre år. Om tiltaket brukes ved overgang fra skole eller soning i institusjon kan varigheten forlenges med ytterligere seks måneder utover den maksimale varigheten på tre år.
🔗Del paragraf§ 4-5.Krav til tiltaksarrangør
Tiltaksarrangøren skal fortløpende gi en skriftlig vurdering av gjennomføringen av tiltaket. Tiltaksarrangøren skal, senest når oppfølgingen er avsluttet, gi en skriftlig rapport om den endelige gjennomføringen av tiltaket og gjøre rede for deltakerens status på arbeidsmarkedet.
🔗Del paragraf§ 4-6.Anskaffelse
Anskaffelse av oppfølging skal skje i overensstemmelse med regelverk fastsatt i eller i medhold av lov om offentlige anskaffelser.
🔗Del paragrafKapittel 5. Mentor
§ 5-1.Formål
Mentoren skal gi tiltaksdeltakeren nødvendig bistand for å kunne gjennomføre arbeidsmarkedstiltak eller for å kunne få eller beholde lønnet arbeid i en ordinær virksomhet.
🔗Del paragraf§ 5-2.Innhold
Mentoren kan gi praktisk bistand, veiledning og opplæring i arbeidsrelaterte ferdigheter, tilpasset den enkelte deltakers individuelle behov.
🔗Del paragraf§ 5-3.Personkrets
Mentor kan tilbys til en tiltaksdeltaker i tiltakene arbeidstrening, opplæring, sommerjobb, midlertidig lønnstilskudd og varig lønnstilskudd. Arbeidssøkere som gjennomfører fagopplæring som en del av opplæringstiltakene, jf. § 7-2 bokstav a–c, kan også tilbys mentor.
Mentor kan videre tilbys når det er nødvendig for at en person med nedsatt arbeidsevne skal få eller beholde lønnet arbeid i en ordinær virksomhet.
§ 5-4.Varighet
Med utgangspunkt i en behovs- eller arbeidsevnevurdering skal varigheten av mentortiltaket tilpasses tiltaksdeltakerens individuelle behov. Tiltaket mentor kan vare i inntil seks måneder. Personer med nedsatt arbeidsevne og særlige behov for bistand fra mentor, kan få tiltaket forlenget i inntil tre år.
🔗Del paragraf§ 5-5.Krav til tiltaksarrangør
Tiltaksarrangøren kan være
Arbeids- og velferdsetaten kan be om at tiltaksarrangør avgir rapport eller vurdering av gjennomføring av tiltaket.
§ 5-6.Tilskudd og utbetaling
Det gis tilskudd tilsvarende mentors ordinære timelønn for det antall timer som er avtalt for mentoroppgaven.
Det gis tilskudd til dekning av lønn og arbeidsgiveravgift. Dersom mentor er ansatt hos tiltaksarrangøren, gis det også tilskudd til dekning av utgifter til feriepenger og innskudd til obligatorisk tjenestepensjon.
Tilskudd til mentor kan ikke gis til dekning av de samme utgiftene som dekkes av andre tilskudd. For tiltaksdeltakere som gjennomfører fagopplæring i bedrift som en del av et opplæringstiltak, kan tilskuddet til mentor ikke gis til dekning av de samme utgiftene som allerede dekkes av tilskudd for opplæring til lærebedrift og tilskudd til opplæring av lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov.
Tilskuddet utbetales til tiltaksarrangøren.
§ 5-7.Planlegging og oppfølging
Det skal inngås en avtale mellom tiltaksdeltakeren, tiltaksarrangøren og Arbeids- og velferdsetaten som angir mentortiltakets formål, hvor mange timer det skal gis tilskudd til og eventuelt hvilken annen bistand som skal benyttes.
Det skal opprettes et kontaktpunkt i Arbeids- og velferdsetaten og på arbeidsplassen hvor avtalepartene kan henvende seg.
§ 5-8.Støtte etter kommisjonsbeslutning 2012/21/EU
Tilskuddet er i tråd med gruppeunntaket for tjenester av allmenn økonomisk betydning, jf. forskrift 14. november 2008 nr. 1213 om unntak fra notifikasjonsplikt for offentlig støtte § 3.
Kapittel 6. Funksjonsassistanse i arbeidslivet
§ 6-1.Formål
Funksjonsassistanse i arbeidslivet skal bidra til at tiltaksdeltakeren skaffer seg eller beholder ordinært arbeid.
🔗Del paragraf§ 6-2.Innhold
Funksjonsassistenten skal gi nødvendig bistand til praktiske oppgaver og ledsaging ved forflytning i arbeidssituasjonen slik at tiltaksdeltakeren skal kunne utføre sine ordinære arbeidsoppgaver.
Funksjonsassistenten skal ikke utføre tiltaksdeltakerens ordinære arbeidsoppgaver, heller ikke ved sykefravær, ferier eller annet fravær.
🔗Del paragraf§ 6-3.Personkrets
Funksjonsassistanse kan gis til personer som har omfattende fysiske funksjonsnedsettelser, og til blinde og sterkt svaksynte.
🔗Del paragraf§ 6-4.Varighet og omfang
På grunnlag av en vurdering av tiltaksdeltakerens individuelle behov, fastsettes varighet og omfang i samarbeid med deltakeren og dennes arbeidsgiver. Tilskuddet skal justeres eller falle bort ved endringer i behovet for assistanse eller når andre tiltak vurderes som mer hensiktsmessige.
🔗Del paragraf§ 6-5.Tilskudd og utbetaling
Det kan gis tilskudd til dekning av
Tilskuddet utbetales til funksjonsassistentens arbeidsgiver. Tilskuddet kan utbetales direkte til tiltaksdeltakeren når denne er selvstendig næringsdrivende eller frilanser.
Tilskudd til funksjonsassistanse utbetales etterskuddsvis.
🔗Del paragraf§ 6-6.Krav til tiltaksarrangøren og tiltaksdeltakeren
Tiltaksdeltakeren og dennes arbeidsgiver må ha klarlagt mulig tilrettelegging og aktuelle hjelpemidler før behovet for funksjonsassistent vurderes. Arbeidsgiver skal om nødvendig innhente sakkyndig bistand til denne vurderingen.
Tiltaksdeltakeren og dennes arbeidsgiver plikter å melde fra til Arbeids- og velferdsetaten dersom arbeidsforholdet til deltakeren opphører, eller behovet for funksjonsassistanse av andre grunner endres eller bortfaller.
🔗Del paragraf§ 6-7.Forholdet til andre ytelser
Det gis ikke tilskudd etter dette kapittelet hvis utgiftene dekkes gjennom andre tilskuddsordninger.
🔗Del paragraf§ 6-8.Støtte etter gruppeunntaksforordningen
Tilskuddet er i tråd med det alminnelige gruppeunntaket, jf. forskrift 14. november 2008 nr. 1213 om unntak fra notifikasjonsplikt for offentlig støtte, jf. EØS-avtalens vedlegg XV nr. 1j, artikkel 34 i forordning (EU) nr. 651/2014 (EUT L 187, 26.6.2014 side 1).
🔗Del paragrafKapittel 7. Opplæring
§ 7-1.Formål
Opplæring skal bidra til at arbeidssøkere kvalifiseres til ledige jobber.
§ 7-2.Innhold
Opplæring kan gis som
§ 7-3.Personkrets
Opplæring kan gis til personer med behov for kvalifisering.
Opplæring etter § 7-2 første ledd bokstav a og b kan gis til personer over 19 år som på grunn av mangelfulle formelle kvalifikasjoner eller svake grunnleggende ferdigheter har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet.
Opplæring etter § 7-2 første ledd bokstav c kan gis til personer over 22 år som på grunn av nedsatt arbeidsevne hindres i å skaffe seg eller beholde inntektsgivende arbeid.
§ 7-4.Varighet
Opplæring kan gis i inntil tre år. Varigheten skal tilpasses tiltaksdeltakerens individuelle behov.
Varigheten for opplæring etter § 7-2 første ledd bokstav b og c, kan forlenges med inntil ett år dersom tiltaksdeltakeren av særlige grunner ikke kan gjennomføre utdanningen i løpet av tre år.
§ 7-5.Tilskudd til tiltaksarrangør
Tilskudd til skolepenger, studiereiser som er nødvendig for at deltakeren skal kunne ta eksamen, semesteravgift og eksamensgebyr gis på grunnlag av de faktiske utgiftene, innenfor maksimalsatser som fastsettes av departementet. Det kan gjøres unntak fra maksimalsatsene dersom det er påkrevd for å gjennomføre et nødvendig og hensiktsmessig tiltak. Tilskuddet utbetales som hovedregel direkte til undervisningsstedet.
Tilskuddet til tiltaksarrangør kan også dekke nødvendige integrerte botilbud til deltakeren der tiltaket gjennomføres, innenfor de maksimalsatsene som er fastsatt etter første ledd.
§ 7-6.Anskaffelse
I den grad en anskaffelse av et kurs, opplæringsmoduler eller en enkelt opplæringsplass faller inn under virkeområdet for anskaffelsesloven med tilhørende forskrifter, skal tiltaket eller tiltaksplassen anskaffes i overensstemmelse med anskaffelsesreglene.
Før det anskaffes kurs eller opplæring etter § 7-2 første ledd bokstav a og b, skal Arbeids- og velferdsetaten vurdere om tiltaksdeltakeren kan benytte relevante tilbud som er tilgjengelig i kommunen eller fylkeskommunen.
Høyere utdanning etter § 7-2 første ledd bokstav c) kan bare tilbys gjennom bruk av tilgjengelige studie- og skoleplasser som gir formell kompetanse.
Kapittel 8. Tilskudd til sommerjobb
§ 8-1.Formål
Arbeidsmarkedstiltaket sommerjobb skal bidra til at unge arbeidssøkere med behov for arbeidsrettet bistand kan få arbeidserfaring i form av en fire ukers sommerjobb.
§ 8-2.Innhold
Tiltaksdeltakeren ansettes i en sommerjobb i en offentlig eller privat virksomhet, i midlertidig stilling på ordinære lønns- og arbeidsvilkår, og skal utføre ordinære arbeidsoppgaver. Arbeidsgiver mottar et tilskudd for inntil fire uker som skal kompensere for arbeidstakerens lavere produktivitet i denne perioden.
§ 8-3.Personkrets
Tilskudd kan gis til arbeidsgivere som ansetter personer under 30 år som har problemer med å få sommerjobb uten tilskudd fra Arbeids- og velferdsetaten.
Arbeids- og velferdsetaten må ha gjennomført en behovs- eller arbeidsevnevurdering, jf. arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 14a, før tilskudd til sommerjobb kan innvilges. Det er kun personer som har fått vurdert at de har behov for arbeidsrettet bistand for å komme i jobb som kan få tiltaket sommerjobb.
§ 8-4.Varighet
Sommerjobb har en varighet på inntil fire uker per tiltaksdeltaker.
Tiltaket kan gjennomføres innenfor perioden fra og med 1. juni til og med 31. august. Arbeids- og velferdsetaten kan helt unntaksvis godkjenne sommerjobb utenfor denne perioden hvis det foreligger særlige grunner for dette og vurderes som hensiktsmessig for deltakeren.
§ 8-5.Planlegging og oppfølging
Det skal inngås en avtale mellom tiltaksdeltakeren, arbeidsgiveren og Arbeids- og velferdsetaten som angir tiltakets formål, tilskuddssats og varighet.
Oppfølgingen fra Arbeids- og velferdsetaten skal tilpasses den enkelte tiltaksdeltakerens og virksomhetens behov.
Det skal opprettes et kontaktpunkt i Arbeids- og velferdsetaten og på arbeidsplassen hvor avtalepartene kan henvende seg.
§ 8-6.Tilskudd til arbeidsgiver
Tilskudd til sommerjobb utbetales til arbeidsgiver og kan gis for inntil fire uker per tiltaksdeltaker.
Tilskudd til sommerjobb gis i form av en fast prosentvis lønnsrefusjon, som utmåles på grunnlag av faktisk stillingsprosent. Refusjonsgrunnlaget består av utbetalt lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift av lønnen og feriepengene og innskudd til obligatorisk tjenestepensjon.
Med lønn forstås timelønn for arbeid utført i normalarbeidstiden, samt lønnsmessige tillegg etter oppsatt tjenesteplan for stillingen. Arbeidsgivers overtidsbetaling og andre variable tillegg skal ikke med i refusjonsgrunnlaget.
Tilskudd til sommerjobb dekker 50 prosent av refusjonsgrunnlaget for fire uker. For personer med nedsatt arbeidsevne dekker tilskuddet 75 prosent av refusjonsgrunnlaget for fire uker.
Det gis ikke tilskudd til sommerjobb til virksomheter som har permitterte.
§ 8-7.Støtte etter kommisjonsbeslutning 2012/21/EU
Tilskuddet skal gis i tråd med de regler som følger av gruppeunntaket for tjenester av allmenn økonomisk betydning, jf. forskrift 14. november 2008 nr. 1213 om unntak fra notifikasjonsplikt for offentlig støtte § 3.
Kapittel 9. Midlertidig lønnstilskudd
§ 9-1.Formål
Midlertidig lønnstilskudd skal bidra til at tiltaksdeltakere kan bli fast ansatt i ordinære virksomheter, og hindre utstøting av personer som står i fare for å falle ut av arbeidslivet.
§ 9-2.Innhold
Tiltaksdeltakeren ansettes i en offentlig eller privat virksomhet, i hel- eller deltidsstilling, og skal utføre ordinære arbeidsoppgaver. Lønnstilskuddet skal kompensere for arbeidstakerens lavere produktivitet i denne perioden.
§ 9-3.Personkrets
Midlertidig lønnstilskudd kan gis til arbeidsgivere som ansetter personer som har problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet på ordinære lønns- og arbeidsvilkår.
Lønnstilskudd kan også gis til arbeidsgivere som beholder arbeidstakere med nedsatt arbeidsevne som står i fare for å falle ut av arbeidslivet etter tolv måneder med full eller gradert sykmelding.
Arbeids- og velferdsetaten må gjennomføre en behovs- eller arbeidsevnevurdering før lønnstilskudd kan innvilges. Det er kun personer som har fått vurdert at de har et bistandsbehov for å komme i, eller beholde en, jobb som kan få midlertidig lønnstilskudd.
§ 9-4.Varighet
Varigheten på tilskuddet skal tilpasses tiltaksdeltakerens individuelle behov ut ifra dennes muligheter på arbeidsmarkedet.
Lønnstilskudd kan gis i inntil ett år. For personer med nedsatt arbeidsevne kan det gis lønnstilskudd i inntil to år.
§ 9-5.Tilskudd til arbeidsgiver
Lønnstilskudd gis i form av en fast prosentvis lønnsrefusjon, som utmåles på grunnlag av faktisk stillingsprosent. Refusjonsgrunnlaget består av utbetalt lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift av lønnen og feriepengene og innskudd til obligatorisk tjenestepensjon.
Med lønn forstås timelønn eller månedslønn for arbeid utført i normalarbeidstiden, samt lønnsmessige tillegg etter oppsatt tjenesteplan for stillingen. Arbeidsgivers overtidsbetaling og andre variable tillegg skal ikke med i refusjonsgrunnlaget.
Lønnstilskuddet dekker 40 prosent av refusjonsgrunnlaget i inntil seks måneder, og deretter 30 prosent av refusjonsgrunnlaget. For personer med nedsatt arbeidsevne dekker lønnstilskuddet 60 prosent av refusjonsgrunnlaget i inntil tolv måneder, og deretter 50 prosent av refusjonsgrunnlaget.
§ 9-6.Planlegging og oppfølging
Det skal inngås en avtale mellom tiltaksdeltakeren, arbeidsgiveren og Arbeids- og velferdsetaten som angir tiltakets formål, tilskuddssats, varighet og eventuelt hvilken annen bistand som skal benyttes.
Oppfølgingen fra Arbeids- og velferdsetaten skal tilpasses den enkelte tiltaksdeltakerens og virksomhetens behov. Det kan ved behov også gis oppfølgingsbistand gjennom andre arbeidsmarkedstiltak.
Det skal opprettes et kontaktpunkt i Arbeids- og velferdsetaten og på arbeidsplassen hvor avtalepartene kan henvende seg.
§ 9-7.Utvidet adgang til midlertidig ansettelse
Dersom det er behov for en særlig utprøving av arbeidsevnen, kan arbeidstakeren tilsettes midlertidig i hele eller deler av tiltaksperioden, jf. arbeidsmiljøloven § 14-9 nr. 1 bokstav d. Muligheten for fast ansettelse skal vurderes fortløpende.
§ 9-8.Støtte etter kommisjonsbeslutning 2012/21/EU
Tilskuddet skal gis i tråd med de regler som følger av gruppeunntaket for tjenester av allmenn økonomisk betydning, jf. forskrift 14. november 2008 nr. 1213 om unntak fra notifikasjonsplikt for offentlig støtte § 3.
Kapittel 10. Varig lønnstilskudd
§ 10-1.Formål
Varig lønnstilskudd skal bidra til at tiltaksdeltakerne kan skaffe seg eller beholde ordinært arbeid, samt bidra til å motvirke overgang til uføretrygd.
🔗Del paragraf§ 10-2.Innhold
Tiltaksdeltakeren ansettes i en offentlig eller privat virksomhet, i hel- eller deltidsstilling, og skal utføre ordinære arbeidsoppgaver. Lønnstilskuddet skal kompensere for arbeidstakerens lavere produktivitet.
🔗Del paragraf§ 10-3.Personkrets
Tilskuddet gis til arbeidsgivere som ansetter personer med varig og vesentlig nedsatt arbeidsevne på ordinære lønns- og arbeidsvilkår, med sikte på et varig arbeidsforhold.
Tilskuddet kan unntaksvis gis til arbeidsgivere som har ansatte med varig og vesentlig nedsatt arbeidsevne som står i fare for å falle ut av arbeidslivet etter tolv måneder med full eller gradert sykmelding. For personer som har en sykdomstilstand hvor arbeidsevnen gradvis vil svekkes, og hvor sykemelding ikke er påkrevd fordi dette ikke vil anses å ha betydning for bedring av helsetilstanden, kan det gjøres unntak fra kravet om tolv måneders forutgående sykemelding. Det forutsettes at vilkåret i § 10-5 første ledd er oppfylt.
§ 10-4.Krav til tiltaksdeltakeren
Det er et krav at arbeidstakeren har varig nedsatt arbeidsevne på grunn av helsemessige eller sosiale årsaker. Arbeidstakeren kan være innvilget gradert eller full uføretrygd.
Arbeids- og velferdsetaten skal ha gjennomført en arbeidsevnevurdering før varig lønnstilskudd innvilges, hvor det skal være fastslått at tiltaksdeltakeren har varig nedsatt arbeidsevne og har behov for et varig tiltak, og hvor alternativet kan være overgang til uføretrygd.
Tidsbegrensede tiltak, som midlertidig lønnstilskudd, og andre virkemidler skal være prøvd eller vurdert før varig lønnstilskudd kan innvilges.
🔗Del paragraf§ 10-5.Krav til tiltaksarrangør
Når tilskuddet gis for en arbeidstaker som allerede er ansatt i virksomheten, skal arbeidsgivers plikt til tilrettelegging etter arbeidsmiljøloven § 4-6, være oppfylt.
Opprettelse av arbeidsplasser med lønnstilskudd drøftes med tillitsvalgte i virksomheten der dette er mulig.
🔗Del paragraf§ 10-6.Tilskudd til arbeidsgiver
Lønnstilskudd gis i form av en prosentvis lønnsrefusjon.
Refusjonsgrunnlaget består av utbetalt lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift av lønnen og feriepengene og innskudd til obligatorisk tjenestepensjon.
Med lønn forstås timelønn eller månedslønn for arbeid utført i normalarbeidstiden, samt lønnsmessige tillegg etter oppsatt tjenesteplan for stillingen. Arbeidsgivers overtidsbetaling og variable tillegg skal ikke med i refusjonsgrunnlaget.
🔗Del paragraf§ 10-7.Tilskuddets størrelse
Ved vurdering av tilskuddets størrelse skal det legges vekt på arbeidstakerens arbeidsevne. Tilskuddet utmåles på grunnlag av faktisk stillingsandel.
Varig lønnstilskudd kan maksimalt utgjøre 75 prosent av refusjonsgrunnlaget det første året, og 67 prosent av refusjonsgrunnlaget de påfølgende årene. Refusjonen kan ikke overstige fem ganger grunnbeløpet i folketrygden per år.
Tilskuddet skal vurderes minst hvert halvår av Arbeids- og velferdsetaten i samarbeid med virksomheten. Ved bedring i arbeidsevnen eller når andre tiltak vurderes som mer hensiktsmessige, skal tilskuddet reduseres eller falle bort.
🔗Del paragraf§ 10-8.Planlegging og oppfølgning
Det skal inngås en avtale mellom tiltaksdeltakeren, arbeidsgiveren og Arbeids- og velferdsetaten som angir ansettelsesforhold, oppfølgingsbehov, tilskuddssats, varighet og eventuelt hvilken annen bistand som skal benyttes.
Oppfølgingen fra Arbeids- og velferdsetaten skal tilpasses den enkelte tiltaksdeltakerens og virksomhetens behov. Det kan ved behov også gis oppfølgingsbistand gjennom andre arbeidsmarkedstiltak.
Det skal opprettes et kontaktpunkt i Arbeids- og velferdsetaten og på arbeidsplassen hvor avtalepartene kan henvende seg.
§ 10-9.Utvidet adgang til midlertidig ansettelse
Dersom det er behov for en særlig utprøving av arbeidsevnen, kan arbeidstakeren tilsettes midlertidig i inntil ett år, jf. arbeidsmiljøloven § 14-9 nr. 1 bokstav d. Muligheten for fast ansettelse skal vurderes fortløpende.
🔗Del paragraf§ 10-10.Støtte etter kommisjonsbeslutning 2012/21/EU
Tilskuddet gis i tråd med gruppeunntaket for tjenester av allmenn økonomisk betydning, jf. forskrift 14. november 2008 nr. 1213 om unntak fra notifikasjonsplikt for offentlig støtte § 3.
Kapittel 11. Inkluderingstilskudd
§ 11-1.Formål
Inkluderingstilskuddet skal kompensere for tilleggskostnader virksomheter i ordinært arbeidsliv har i forbindelse med tilrettelegging av en arbeidsplass for personer med behov for arbeidsrettet bistand fra Arbeids- og velferdsetaten.
🔗Del paragraf§ 11-2.Personkrets
Inkluderingstilskuddet kan gis til virksomheter som tilbyr en arbeidsplass til tiltaksdeltakere på følgende tiltak:
Tilskuddet kan også gis til virksomheter som ansetter personer som har et særskilt tilretteleggingsbehov i den konkrete jobben.
Tilskuddet kan også gis til virksomheter som inngår i forskriftsfestede forsøk i ordinært arbeidsliv i regi av Arbeids- og velferdsetaten.
§ 11-3.Tilskudd til virksomheten
Tilskuddet dekker bare utgifter som kommer i tillegg til de utgifter som virksomheten normalt vil ha i forbindelse med ansettelser.
Tilskuddet kan dekke tilleggsutgifter knyttet til
Tilskudd kan ikke gis dersom de samme utgiftene dekkes i forbindelse med deltakelse i tiltak som nevnt i § 11-2.
🔗Del paragraf§ 11-4.Tilskuddets størrelse
Tilskuddet for den enkelte personen skal dekke virksomhetens faktiske dokumenterte utgifter opp til en maksimalsats fastsatt av departementet.
🔗Del paragraf§ 11-5.Forholdet til andre ytelser
Det gis ikke tilskudd etter dette kapittelet hvis utgiftene dekkes gjennom andre tilskuddsordninger.
🔗Del paragraf§ 11-6.Planlegging og oppfølging
Det skal inngås en avtale mellom tiltaksdeltakeren, tiltaksarrangøren og Arbeids- og velferdsetaten som avklarer hvilke kostnader tilskuddet skal dekke og eventuelt hvilken annen bistand som skal benyttes.
Oppfølgingen fra Arbeids- og velferdsetaten skal tilpasses den enkelte tiltaksdeltakerens og virksomhetens behov.
Det skal opprettes et kontaktpunkt i Arbeids- og velferdsetaten og på arbeidsplassen hvor avtalepartene kan henvende seg.
§ 11-7.Støtte etter kommisjonsbeslutning 2012/21/EU
Tilskuddet er i tråd med gruppeunntaket for tjenester av allmenn økonomisk betydning, jf. forskrift 14. november 2008 nr. 1213 om unntak fra notifikasjonsplikt for offentlig støtte § 3.
Kapittel 12. Arbeidsrettet rehabilitering
§ 12-1.Formål
Arbeidsrettet rehabilitering skal bidra til å styrke tiltaksdeltakerens arbeidsevne og bidra til mestring av helserelaterte og sosiale problemer som kan være til hinder for deltakelse i arbeidslivet.
🔗Del paragraf§ 12-2.Innhold
Arbeidsrettet rehabilitering kan inneholde arbeidsforberedende trening, arbeidsutprøving, kontakt med arbeidslivet, generell opptrening, funksjonsfremmende trening, opplæring, motivasjon, trening i sosial mestring, livsstilsveiledning eller en kombinasjon av disse elementene.
🔗Del paragraf§ 12-3.Personkrets
Arbeidsrettet rehabilitering kan tilbys sykmeldte arbeidstakere og personer som har fått sin arbeidsevne nedsatt slik at vedkommende hindres i å skaffe seg eller beholde inntektsgivende arbeid.
🔗Del paragraf§ 12-4.Varighet
Varigheten skal tilpasses tiltaksdeltakerens individuelle behov. Arbeidsrettet rehabilitering kan vare i inntil tolv uker.
🔗Del paragraf§ 12-5.Krav til tiltaksarrangør
En tiltaksarrangør skal i samråd med tiltaksdeltakere med arbeidsforhold ha kontakt med arbeidsgiveren for å sikre at tiltaket blir best mulig tilpasset.
Tiltaksarrangøren skal, senest når arbeidsrettet rehabilitering avsluttes, gi en skriftlig rapport over gjennomføringen av tiltaket og gjøre rede for resultatet av rehabiliteringstiltaket.
🔗Del paragraf§ 12-6.Anskaffelse
Anskaffelse av arbeidsrettet rehabilitering skal skje i overensstemmelse med regelverk fastsatt i eller i medhold av lov om offentlige anskaffelser.
🔗Del paragrafKapittel 13. Arbeidsforberedende trening
§ 13-1.Formål
Arbeidsforberedende trening skal bidra til å prøve ut den enkeltes arbeidsevne og til å styrke mulighetene for å få ordinært arbeid. Tilskuddet skal kompensere for tiltaksarrangørens kostnader knyttet til gjennomføringen av tiltaket.
§ 13-2.Innhold
Arbeidsforberedende trening kan inneholde:
Tiltaksbedriften skal utarbeide en plan for den enkelte deltaker.
Det er et krav at alle deltakere skal få tilbud om arbeidstrening og eller opplæring i ordinært arbeidsliv i løpet av tiltaksperioden.
§ 13-3.Personkrets
Arbeidsforberedende trening kan tilbys personer med sammensatte bistandsbehov som har fått sin arbeidsevne nedsatt og som har særlig usikre yrkesmessige forutsetninger.
§ 13-4.Varighet
Tiltaket kan vare i inntil ett år, med mulighet for forlengelse i ytterligere ett år.
Tiltaksdeltakere som gjennomfører opplæring med sikte på formell kompetanse, kan få forlenget varigheten med ytterligere ett år.
For å sikre framdrift i tiltaket, skal NAV-kontoret vurdere status og progresjon for den enkelte deltaker hver tredje måned.
§ 13-5.Ansettelsesforhold
Tiltaksdeltakerne skal ikke være ansatt i virksomheten.
§ 13-6.Krav til virksomheter som skal arrangere arbeidsforberedende trening
Virksomheten skal være organisert som et aksjeselskap med kommunal/fylkeskommunal aksjemajoritet. Arbeids- og velferdsetaten kan godta annen organisering dersom det anses hensiktsmessig ut fra hensynet til gjennomføringen av tiltaket i det enkelte tilfellet.
For å bli godkjent som tiltaksarrangør må virksomheten i tillegg oppfylle følgende krav:
Ideelle organisasjoner som har som sin primære virksomhet å drive sosiale aktiviteter for vanskeligstilte personer, kan godkjennes som tiltaksarrangør. Vilkårene i annet ledd bokstav b til d gjelder tilsvarende for disse.
§ 13-7.Tilskudd til tiltaksarrangør
Tiltaksarrangør mottar statlig tilskudd. Tilskuddet utgjør en fast, månedlig sats per godkjent tiltaksplass. Satsen fastsettes av departementet.
§ 13-8.Tilskudd ved opprettelse av nye tiltaksplasser
Det kan gis tilskudd til dekning av utgifter til bygging, installering eller utvidelse av virksomheten ved opprettelse av nye tiltaksplasser innen arbeidsforberedende trening. Tilskudd gis etter regning, inntil fastsatt maksimalsats, og utbetales inntil seks måneder før oppstart eller utvidelsen av tiltaket.
§ 13-9.(Opphevet)
Kapittel 14. Varig tilrettelagt arbeid
§ 14-1.Formål
Varig tilrettelagt arbeid skal gi tiltaksdeltakeren arbeid som bidrar til å utvikle ressurser hos tiltaksdeltakeren gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver.
🔗Del paragraf§ 14-2.Innhold
Varig tilrettelagt arbeid skal tilby personer arbeid i en virksomhet som oppfyller kravene i § 14-5, med arbeidsoppgaver tilpasset den enkeltes arbeidsevne. Varig tilrettelagt arbeid kan også tilbys som enkeltplasser i ordinære virksomheter.
🔗Del paragraf§ 14-3.Personkrets
Tiltaket er rettet mot personer som mottar eller i nær fremtid ventes å få innvilget uføretrygd etter folketrygdloven, og som har behov for spesiell tilrettelegging og tett oppfølging. Andre arbeidsmarkedstiltak skal være vurdert og funnet å være uaktuelle.
🔗Del paragraf§ 14-4.Varighet
Tiltaket er ikke tidsbegrenset. Det skal likevel jevnlig vurderes om det kan være aktuelt med overføring til andre arbeidsmarkedstiltak, utdanning eller formidling til ordinært arbeid.
🔗Del paragraf§ 14-5.Krav til virksomheter som skal arrangere varig tilrettelagt arbeid
Virksomheten skal være organisert som et aksjeselskap med kommunal eller fylkeskommunal aksjemajoritet. Arbeids- og velferdsetaten kan godta annen organisering dersom det anses hensiktsmessig ut fra hensynet til gjennomføringen av tiltaket i det enkelte tilfellet.
For å bli godkjent som tiltaksarrangør må virksomheten i tillegg oppfylle følgende krav:
Ideelle organisasjoner som har som sin primære virksomhet å drive sosiale aktiviteter for vanskeligstilte personer, kan godkjennes som tiltaksarrangør. Vilkårene i foregående ledd bokstav b til d gjelder tilsvarende for disse.
Kravene i annet ledd gjelder ikke for enkeltplasser i ordinære virksomheter.
§ 14-6.Annen virksomhet
Virksomheten kan være tiltaksarrangør for andre tiltak enn varig tilrettelagt arbeid.
Virksomheten kan tilby arbeidsmarkedstjenester til andre enn Arbeids- og velferdsetaten, dersom dette ikke går ut over de tjenestene bedriften er forpliktet til å levere til Arbeids- og velferdsetaten.
🔗Del paragraf§ 14-7.Ansettelsesforhold
Tiltaksdeltakeren skal være fast ansatt i virksomheten.
Arbeidstakeren mottar uførepensjon, og det er derfor ikke krav til at det skal utbetales lønn. Dette er likevel ikke til hinder for at det i en tariffavtale, arbeidsavtalen eller annen avtale kan avtales at det skal utbetales en bonuslønn.
🔗Del paragraf§ 14-8.Tilskudd til tiltaksarrangør
Tiltaksarrangør mottar statlig tilskudd. Tilskuddet utgjør en fast, månedlig sats per godkjent tiltaksplass. Satsen fastsettes av departementet.
Tiltaksarrangøren mottar i tillegg kommunalt tilskudd som skal utgjøre minst 25 prosent av det statlige tilskuddet. Tilskuddet betales av deltakerens bostedskommune i henhold til lov 16. januar 1970 nr. 1 om folkeregistrering. Tilskudd til deltakelse i landsdekkende tilbud betales av deltakerens bostedskommune ved innsøking til tiltaket.
Arbeids- og velferdsetaten godkjenner hva som regnes som landsdekkende tilbud.
§ 14-9.Tilskudd ved opprettelse av nye tiltaksplasser
Det kan gis tilskudd til dekning av utgifter til bygging, installering eller utvidelse av virksomheten ved opprettelse av nye tiltaksplasser innen varig tilrettelagt arbeid. Tilskudd gis etter regning, inntil fastsatt maksimalsats, og utbetales inntil seks måneder før oppstart eller utvidelsen av tiltaket.
§ 14-10.Hospitering i ordinært arbeidsliv for deltakere i forhåndsgodkjent virksomhet
Tiltaksdeltakere i forhåndsgodkjent virksomhet, jf. § 14-5, kan hospitere i ordinære virksomheter. Formålet med hospiteringen skal være å bidra til å opprettholde og utvikle ressurser hos tiltaksdeltakeren. Hospiteringen skal være basert på tiltaksdeltakerens ønsker og behov.
Hospiteringen kan utgjøre 50 prosent eller mindre av tiltaksdeltakerens samlede avtalte arbeidstid i løpet av en åtteukersperiode. Det kan gjøres unntak fra tidsbegrensningen etter første punktum for en periode på inntil seks måneder i forbindelse med en vurdering av om tiltaksdeltaker skal gis fast ansettelse i hospiteringsvirksomheten.
I hospiteringsperioden skal tiltaksdeltakeren fortsatt være ansatt i den forhåndsgodkjente virksomheten. Den forhåndsgodkjente virksomheten beholder full tilskuddssats og har ansvar for oppfølging av og tilrettelegging for tiltaksdeltakeren under hospiteringsoppholdet.
§ 14-10a.Krav om skriftlig trepartsavtale om hospitering
Det skal inngås en skriftlig avtale om hospitering mellom den forhåndsgodkjente virksomheten, hospiteringsvirksomheten og tiltaksdeltakeren. Avtalen skal inngås før hospiteringsoppholdet starter. NAV-kontoret skal informeres om innholdet i avtalen før inngåelse.
Avtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning for hospiteringsoppholdet, herunder:
§ 14-11.(Opphevet)
Kapittel 15. Ikrafttredelse og overgangsregler
§ 15-1.Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft 1. januar 2016.
Fra samme tidspunkt oppheves
§ 15-2.Overgangsperiode for igangsatte tiltaksplasser i arbeidstrening i ordinær virksomhet
Avtaler om arbeidstrening jf. kapittel 4 i forskrift 11. desember 2008 nr. 1320 om arbeidsrettede tiltak mv., slik det lød før 1. januar 2016, kan videreføres på de vilkår og etter de satser som gjaldt per 31. desember 2015, dersom avtalen er inngått før 1. januar 2016 og vedtaket har virkningstidspunkt før denne datoen.
Dersom det i konkrete tilfeller er aktuelt å forlenge tiltaksperioden, gjelder bestemmelsene som følger av kapittel 3 i denne forskriften.
🔗Del paragraf§ 15-3.Overgangsperiode for avvikling av tilrettelagt arbeid i arbeidsmarkedsbedrift og forsøk med tidsubestemt lønnstilskudd
Tiltaksarrangører som før 1. januar 2016 har inngått avtale med Arbeids- og velferdsetaten om tilrettelagt arbeid i arbeidsmarkedsbedrifter, jf. forskrift 11. desember 2008 nr. 1320 om arbeidsrettede tiltak mv., kan få videreført avtalen etter de avtalevilkår og det regelverket som gjaldt før 1. januar 2016, når Arbeids- og velferdsetaten finner det hensiktsmessig på bakgrunn av de gjeldende avtalevilkårene mellom tiltaksdeltaker og tiltaksarrangør. Videreføring kan likevel ikke skje ut over 31. desember 2017.
Avtaler om lønnstilskudd etter forskrift 3. mai 2007 nr. 495 om forsøk med tidsubestemt lønnstilskudd, kan videreføres på de vilkår som gjaldt før 1. januar 2016. Videreføring kan likevel ikke skje ut over 31. desember 2017.
🔗Del paragraf§ 15-4.Overgangsregler som følge av avvikling av tilskudd til teknisk tilrettelegging
Arrangører av tiltak som er nevnt i § 15-2 og § 15-3, som før 1. januar 2016 har fått innvilget tilskudd til teknisk tilrettelegging etter reglene i kapittel 12B i forskrift 11. desember 2008 nr. 1320 om arbeidsrettede tiltak mv., kan beholde tilskuddet ut vedtaksperioden.
Arrangører av tiltak som er nevnt i § 15-6, som før 1. oktober 2016 har fått innvilget tilskudd til teknisk tilrettelegging etter reglene i kapittel 12B i forskrift 11. desember 2008 nr. 1320 om arbeidsrettede tiltak mv., kan beholde tilskuddet ut vedtaksperioden.
§ 15-5.Overgangsregler i forbindelse med avvikling av forsøksordning med tilretteleggingstilskudd for rekruttering av arbeidssøkere med nedsatt arbeidsevne
Tilretteleggingstilskudd etter forskrift 12. desember 2011 nr. 1362 om forsøk med tilretteleggingstilskudd for rekruttering av arbeidssøkere med nedsatt arbeidsevne, som er vedtatt før 1. januar 2016, kan gis så lenge det er nødvendig og hensiktsmessig for den enkelte, på de vilkår og etter de satser som gjaldt per 31. desember 2015, dersom vedtaket har virkningstidspunkt før 1. januar 2016.
🔗Del paragraf§ 15-6.Overgangsperiode for avvikling av kvalifisering i arbeidsmarkedsbedrift og arbeidspraksis i skjermet virksomhet
Tiltaksarrangører som før 1. oktober 2016 har inngått avtale med Arbeids- og velferdsetaten om kvalifisering i arbeidsmarkedsbedrifter, jf. kapittel 10 i forskrift 11. desember 2008 nr. 1320 om arbeidsrettede tiltak mv. slik det lød fra 1. januar 2016, kan få videreført avtalen etter de avtalevilkår og det regelverket som gjaldt før 1. oktober 2016, når Arbeids- og velferdsetaten finner det hensiktsmessig på bakgrunn av de gjeldende avtalevilkårene mellom tiltaksdeltaker og tiltaksarrangør. Videreføring kan forlenges fram til deltakerne avslutter tiltaket. Etter 31. desember 2017 kan det ikke tas inn nye deltakere i tiltaket.
Tiltaksarrangører som før 1. oktober 2016 har inngått avtale med Arbeids- og velferdsetaten om arbeidspraksis i skjermet virksomhet, jf. forskrift 11. desember 2008 nr. 1320 om arbeidsrettede tiltak mv. kapittel 4, kan få videreført avtalen etter de avtalevilkår og det regelverket som gjaldt før 1. oktober 2016 når Arbeids- og velferdsetaten finner det hensiktsmessig på bakgrunn av de gjeldende avtalevilkårene mellom tiltaksdeltaker og tiltaksarrangør. Videreføring kan likevel ikke skje ut over 31. desember 2017.