Publisert 10. september 2021
Hvordan er det å stå i en skremmende Covid-19-pandemi og samtidig jobbe midt blant kundene på KIWI? Hvordan ledes en av Norges KIWI-butikker i en krevende situasjon, og hvordan jobber de ansatte på lag? Si hei til assisterende butikksjef Ida Myhren Stenen (31) på KIWI Nordre Ål på Lillehammer, som er en av Norges mange hverdagshelter i disse dager!
Ida fullførte bachelor i organisasjon og ledelse i 2012, og har tatt videreutdanning i personalutvikling. Hvis du trodde KIWI og dagligvarebransjen ikke er stedet for de med høyere utdanning, må du tro om igjen. For på KIWI får Ida brukt sine kunnskaper fra bachelorgraden i det daglige. Hun er en av tre assisterende butikksjefer på KIWI Nordre Ål, som sammen med butikksjef utgjør ledergruppen i butikken.
- Du må ha med deg folka dine, en leder kan ikke jobbe fra kl. 07 til kl. 23 hver dag, sier Ida med ekte entusiasme.
Situasjonen som «hverdagshelt» i KIWI under Covid-19-pandemien har egentlig gått overraskende bra, selv om det var skummelt i starten, forteller Ida og fortsetter:
«Helt Texas»
- Da dagen samfunnet ble stengt ned i mars 2020 ble det helt Texas, med en enorm omsetning, sier Ida. KIWI-kjeden var raskt på ballen, og de fikk på plass tiltakene fra helsemyndighetene. De ansatte har også gått foran som et godt eksempel og beholdt roen. Spriting, renhold og avstandskrav var viktig. Samtidig ble ansatte i varehandelen heiet frem også i media, og det har helt klart fått en høyere status å jobbe i butikk.
Det har selvsagt vært krevende å være leder i en slik unntakssituasjon, men det har gått veldig bra. De ansatte har hatt fokus på å unngå stresset som fulgte, og satset på å holde en tydelig retning og være tydelige på at vi klarer det sammen.
Samhold og smittevern ble stikkord. KIWI fikk raskt pleksiglass på plass for å beskytte ansatte og kunder, og det ble god informasjonsflyt rundt det med sikkerhet. Å vite at de har Norgesgruppen i ryggen føltes også betryggende, det er jo Norges største aktør i dagligvaremarkedet.
Medarbeiderne har tatt ansvar
Butikken har nesten ikke hatt sykefravær i perioden, og opplever at de ansatte har tatt ansvar for jobben. Ansatte har vært stolte over at de står i førstelinjen, og sett det positive i det at de gjør noe meningsfylt som er viktig i samfunnet. De har fått gode tilbakemeldinger fra kunder. En jobb på KIWI innebærer 8-timersvakter for de fleste, og ledergruppa jobber hardt for at hver enkelt ansatt skal få jobbe med varierte oppgaver i løpet av en dag.
Samarbeid i ledergruppa og med ansattes representanter
Ledergruppa består av fire personer og har ledermøte en gang i uka, noe alle KIWI-butikker gjennomfører. Da er tema alt fra rutiner, sesong, smittevern, svinn og hvordan legge opp dagene. KIWI Nordre Ål har en lokal tillitsvalgt og verneombud, og faktisk har Ida selv vært tillitsvalgt i KIWI. Det gir henne et godt fundament for å fatte gode beslutninger.
Leder og tillitsvalgt har daglig kommunikasjon, der de diskuterer ulike saker, for eksempel hvis det skulle være uenighet så blir det tatt raskt. Her er det ikke tid for lang tids planlegging. Det viktige er å finne løsninger, enten det er i ledergruppa eller partssamarbeidet lokalt.
Satser på talentene
KIWI satser på talentene, og gjerne de som har en akademisk bakgrunn. Selv visste ikke Ida noe om dagligvarebransjen da hun søkte, men ble tipset av en venninne som allerede jobbet der. Ida hadde da jobbet i treningskjeden Sats.
Erfaringen fra jobben i Sats har gjort henne god på å lese mennesker. Hun klarer lett å se hvis noen ikke har det bra, og hun tør å ta den viktige samtalen. Hun kan lettere finne den indre drivkraften i den enkelte, og hun vet jo at alle vil bli sett og hørt.
Hun startet i KIWI Nordre Ål på Lillehammer da butikken åpnet i 2018. Ida begynte som frukt- og grøntansvarlig, og etter ett år avanserte hun til assisterende butikksjef.
Utdanningen kommer til nytte
- Her får jeg brukt utdanningen min og fagområdene relasjonsledelse, motivasjon, arbeidsrett, og psykososialt arbeidsmiljø. Det som motiverer en kollega er konkrete tilbakemeldinger, samt å bli sett og hørt. Det er også viktig at de kan være med å ta beslutninger og ha varierte arbeidsoppgaver, sier en reflektert Ida.
KIWI Nordre Ål har hatt suksess med å tilsette studenter på bachelorstudiet i organisasjon og ledelse. De har da fått praksis i butikken i studietiden, og gjerne begynt som assisterende butikksjef etter fullført utdanning for senere å gå videre til stilling som butikksjef. Dette viser en god plan for rekrutteringen butikken gjør. Ida forteller:
- Å jobbe ved siden av studier er også veldig nyttig for studentene, ved at teori blir forankret til det virkelige arbeidsliv. Å utvikle ansatte i KIWI er viktig for oss, og KIWI er også en veldig sosial arbeidsplass med blant annet SUPERKIWIaden, som er en samling hvert fjerde år for alle ansatte i KIWI-kjeden.
Traineeprogram
Og veien videre for Ida? Joda, målet hennes er å gå KIWI-kjedens interne traineeprogram, der hun gjennom samlinger og praksis forberedes til en fremtid som butikksjef. Vi heier på Ida Myhren Stenen og resten av hverdagsheltene!