Publisert 26. oktober 2023
6 av 10 arbeidsgivere i Innlandet har tillit til Nav som virksomhet og gir en score på 4,5 av 6 mulige og det er samme resultat som i fjor. Samlet sett er 6 av 10 arbeidsgivere fornøyde med Nav, tjenestene og samhandlingen. I Navs årlige arbeidsgiverundersøkelse har 227 virksomheter i Innlandet svart på spørsmål om Nav ut fra deres erfaringer de siste seks månedene.
Kontakten med Nav
Når det gjelder kontakten med Nav siste seks månedene viser svarene at 78 prosent av arbeidsgiverne benytter nav.no og innloggede tjenester for arbeidsgivere. 67 prosent svarer at de har avtalte møter med Nav og 74 prosent bruker telefon som kontakt med Nav.
Hele 82 prosent av arbeidsgiverne svarte at det var ansatte i Nav-kontoret de snakket med. 38 prosent benyttet arbeidsgivertelefonen og 32 prosent hadde hatt dialog med Nav Arbeidslivssenter de siste seks månedene.
Arbeidsgiverne gir kun en score på 3,2 av seks mulige på om de synes det er enkelt å komme kontakt med riktig person i Nav. Mange synes at medarbeiderne i Nav har god kompetanse for å hjelpe arbeidsgivere og at vi har forståelse for deres behov. De svarer også at de er fornøyde med møtene de har med medarbeiderne i Nav, hvor vi får en score på 4,6 av seks mulige. Arbeidsgiverne er også ganske godt fornøyde med Navs digitale tjenester.
41 prosent av de spurte svarer at de har en fast kontaktperson i Nav og 23 svarer at de ikke har det, men ønsker det.
Inkludering og rekruttering
Arbeidsgiverne i Innlandet gir en score på 3,8 av 6 på spørsmålet om Navs bistand i rekrutteringen av personer med tilretteleggingsbehov og/eller hull i CV’en. Arbeidsgiverne er ganske fornøyde med Navs oppfølging i tiltaksperioden ved arbeidstrening med score på 4,2. Når det gjelder Navs jobbmesser arrangert av Nav er scoren 3,6 av seks mulige.
Av de som ikke var så fornøyde med Navs oppfølging av personer ulike arbeidstreningstiltak, svarer de fleste at dette skyldes at det må bli lettere å kontakte Nav og at Nav må forstå mer om virksomheten og deres arbeidsoppgaver.
Arbeidsgiverne fikk også spørsmål om det er aktuelt å ansette personer med tilretteleggingsbehov og/eller hull i CV’en. På påstanden om Nav finner kandidater som passer inn i vår virksomhet gir arbeidsgivere en score på 2,9 på en skala fra 1-6 hvor 6 er best.
Oppfølging av sykmeldte
Mest fornøyd er arbeidsgiverne med Navs dialogmøter ved sykefravær med score på 4,1 av 6 og Navs bistand med oppfølging av sykmeldte (score 4 av 6). Arbeidsgiverne sier at de jobber systematisk med å redusere og forebygge sykefravær og at de tar samfunnsansvar ved å ta sosiale hensyn utover det lovpålagte.
Når det gjelder spørsmålene om virksomheten trenger mer bistand fra Nav på ulike områder så svarer 47 prosent av de trenger mer bistand i oppfølging ved sykefravær og 41 prosent at de trenger hjelp fra Nav i forebygging av sykefravær.
Fakta
Arbeidsgiverundersøkelsen i Innlandet 2023
- Arbeidsgiverundersøkelsen er en årlig nasjonal spørreundersøkelse blant Navs brukere.
- Undersøkelsen ble gjennomført i perioden mai–juni.
- Undersøkelsen retter seg mot ledelsen i private og offentlige virksomheter som har mottatt en eller flere tjenester fra Nav.
- Vi måler tilfredshet og tillit ved spørsmål med en 6-punktsskala. Utgangspunktet er erfaringer med Nav de siste seks månedene.
- 227 virksomheter i Innlandet svarte på undersøkelsen.
- 6 av 10 arbeidsgivere i Innlandet er fornøyde med Nav.
- 6 av 10 arbeidsgivere i Innlandet har tillit til Nav