Publisert 12. oktober 2022 | Oppdatert 31. oktober 2022
Navs årlige arbeidsgiverundersøkelse viser at arbeidsgivere i Oslo aldri har vært mer fornøyde med Nav. På en skala fra 1 til 6 gir arbeidsgiverne Nav 4,5 i snitt på spørsmål om hvor fornøyd eller misfornøyd de er helhetlig sett. Dette er den beste gjennomsnittsscoren siden spørsmålet ble stilt første gang i 2008.
I arbeidsgiverundersøkelsen svarer arbeidsgiverne på i alt 31 spørsmål om hvor fornøyde de er med samhandlingen med Nav i Oslo. Snittscoren arbeidsgiverne gir på de ulike spørsmålene ligger omtrent på det samme nivå som før koronaen i 2019, og noe bedre sammenlignet med årene 2020 og 2021 da næringslivet i Oslo i stor grad var påvirket av strenge koronatiltak. Årets arbeidsgiverundersøkelse ble gjennomført i mai og juni i år.
Mer fornøyd og økt tillit til Navs arbeid
Arbeidsgiverne blir spurt om hvor fornøyd eller misfornøyd de er helhetlig sett med Nav i Oslo. I årets undersøkelse gir arbeidsgiverne en snittscore på 4,5, mot 4,3 i fjor. Snittscoren på dette spørsmålet har aldri vært høyere enn i år. Gjennomsnittet for landet er også 4,5 i år.
Arbeidsgiverne blir også spurt om hvor stor tillit de har til Nav i Oslo som virksomhet. Her gir arbeidsgiverne Nav en snittscore på 4,6, som er en økning fra 4,3 i 2021. Gjennomsnittet for landet er 4,5 i 2022.
Økt tilfredshet med kandidater fra Nav
Årets undersøkelse viser at arbeidsgivere i Oslo er langt mer fornøyde med kandidater de har ansatt med hjelp fra Nav i Oslo i 2022 enn i 2021. Her økte scoren fra 3,9 i fjorårets undersøkelse til 4,4 i år.
- Dette er en tilbakemelding vi setter pris på, og som vi ikke er overrasket over. Vi i Nav i Oslo følger opp motiverte og gode kandidater mot jobb, også personer med lang utdanning. Det er mange grunner til at folk trenger hjelp inn i arbeidslivet, og ofte er det ikke så mye som skal til før det er vinn-vinn for både arbeidsgiver og jobbkandidat. Vi er opptatt av å finne den rette kandidaten som passer bedriften, og vi samarbeider om opplæring og kvalifisering ved behov, forteller Thone Nordlund, direktør i Nav Oslo.
Når arbeidsgiverne blir spurt om «Navs oppfølging i tiltaksperioden ved lønnstilskudd» gir arbeidsgivere i Oslo Nav en score på 4,3. Dette er en forbedring fra fjorårets score på 4,2.
Mest fornøyd med Navs digitale sykmeldingstjenester
Resultatene fra årets undersøkelse bekrefter resultatene fra undersøkelsene i 2020 og 2021 om at arbeidsgivere i Oslo er mest fornøyde med tjenesten «Digital sykmelding», med en score på 4,9 i samtlige tre år. «Digital sykmelding» ble lansert som en tjeneste fra Nav i januar 2018, og gjør at sykmeldte arbeidstakere kan få og sende sykemeldingen elektronisk direkte til arbeidsgiveren sin.
Nytt av året er at arbeidsgiverne også blir spurt om hvor fornøyd eller misfornøyd de er med tjenesten «Digital søknad om sykepenger». Her er scoren 4,9.
Arbeidsgiverne gir også gode tilbakemeldinger på spørsmålet «Hvor fornøyd er du med nærmeste leders oversikt på nav.no/dinesykmeldte». Her er scoren 4,7, som er samme score som i fjor. «Dine sykmeldte» er et verktøy på nav.no som gir nærmeste leder oversikt over sine ansattes sykmeldinger.
Arbeidsgiverne i Oslo er også fornøyd med «Digital oppfølgingsplan», hvor samlet score har økt marginalt fra 4,5 i 2021 til 4,6 i 2022. Verktøyet «Digital oppfølgingsplan» bidrar til dialog underveis i sykefraværet mellom den som er sykmeldt og nærmeste leder.
Tilfredsheten med Navs ordinære tjenester har økt
I undersøkelsen blir arbeidsgiverne også spurt om hvor fornøyde de er med hjelpen fra Nav ved oppsigelse eller ved annen omstilling. For hjelp ved oppsigelse var årets score 4. Det er en økning sammenlignet med de to foregående årene, hvor scoren var henholdsvis 3,3 og 3,6 (i 2020 og 2021).
Ved hjelp i forbindelse med annen omstilling har scoren økt fra 3,2 i 2020 til 3,8 i fjor og videre til 4 i årets undersøkelse.
Fakta
Arbeidsgiverundersøkelsen gjennomføres hvert år over hele landet. Virksomhetene blir bedt om å svare på spørsmål som omhandler Navs service, og gir sine tilbakemeldinger på en skala fra 1 til 6. Spørreundersøkelsen ble gjennomført av Epinion i perioden mai til juni i 2022. I Oslo er det 220 virksomheter som har svart på undersøkelsen, som gir en svarprosent på 31 prosent. Utvalget, som ble hentet ut i mars 2022, er virksomheter som de tre siste månedene hadde kontakt med Nav om:
- arbeidsrettede tiltak
- oppfølging fra et av Navs fylkesvise arbeidslivssentre (IA-virksomhet)
- oppfølging av sykmeldte
- rekrutteringsbistand (meldt en ledig stilling til et lokalkontor eller registrert en ledig stilling på nav.no)