Retningslinjer for samarbeidet mellom Nav-veiledere og eksterne IPS-jobbspesialister
Nav Oslo har i samarbeid med eksterne IPS-tjenester utarbeidet retningslinjer for samhandling mellom eksterne IPS-tjenester og Nav. Med eksterne IPS-tjenester menes tjenester som jobber etter IPS- metodikken, og hvor alle jobbspesialistene er ansatt utenfor Nav-systemet.
De fleste jobbspesialistene som jobber med IPS i Oslo er ansatt i Nav. For denne gruppen er det utarbeidet tiltak og samarbeidsrutiner. Enkelte IPS-jobbspesialister er ansatt i helsetjenester i kommune eller helseforetak, og disse kaller vi eksterne IPS-tjenester.
Retningslinjer for samarbeid mellom Nav-veiledere og eksterne IPS-jobbspesialister
Eksterne IPS-tjenester vil ha arbeidssøkere som følges opp av Nav og helsetjenestene samtidig.
Nav har ansvar for å følge opp arbeidssøkere som er i behandling og finne ut om det er mulighet for ordinært lønnet arbeid og vurdere behov for tiltak. De eksterne IPS-jobbspesialistene er en del av det tverrfaglige behandlingsteamet hvor arbeidssøker er i behandling og bistår arbeidssøker i å finne egnet jobb. De eksterne IPS-jobbspesialisten følger også opp etter at arbeidssøkeren er kommet i jobb og har mulighet til å støtte arbeidsgiver og deltaker fortløpende.
For å sikre god oppfølging og tverrfaglig samarbeid mellom de som bistår arbeidssøkere i IPS, har Nav og eksterne IPS-tjenester i fellesskap utarbeidet følgende retningslinjer:
- Henvendelser via Nav kontaktsenter til Nav-veileder som handler om deltakelse i ekstern IPS-tjeneste, skal besvares så raskt som mulig, og i henhold til Nav sine retningslinjer om senest innen 48 timer. Dette gjelder også kontakt med Nav-veileder via andre kommunikasjonskanaler.
- Inntak i IPS-tjenesten tar alltid utgangspunkt i behandlingsteamet hvor arbeidssøker får behandling. Eksterne jobbspesialister skal, i drøfting med potensiell deltaker i IPS, kontakte Nav så raskt som mulig når arbeidssøker ønsker inntak i IPS-tjenesten. Man skal finne ut om personen allerede deltar i tiltak, er søkt inn på, eller skal delta på andre tiltak via Nav. Dersom arbeidssøker får arbeidsrettet oppfølging fra Nav, skal jobbspesialist og Nav-veileder dele kontaktinformasjon med hverandre.
- Dersom arbeidssøker i IPS er i en tiltaksprosess gjennom Nav skal personen sammen med Nav-veileder og jobbspesialist finne ut av hva som er den beste løsningen. Arbeidssøker ønske om ordinært lønnet arbeid skal alltid veies tungt.
- Personlige møter mellom jobbspesialist, arbeidssøker og Nav må prioriteres høyt. Det er viktig å finne ut om deltakelse i IPS-tjenesten er i konflikt med etablerte avtaler mellom arbeidssøker og Nav. Målsettingen er å etablere et godt samarbeid for den videre prosessen. Oppfølgingen dokumenteres av Nav-veilederen.
- Deltakelse i IPS-tjenesten innebærer også tett samarbeid med Nav om andre forhold som for eksempel økonomi, virkemidler eller andre tjenester. Dersom arbeidssøker ikke er registrert som jobbsøker hos Nav, kan personen velge å registrere seg på nav.no for å få tilgang til Navs tjenester, som for eksempel arbeidsrettede virkemidler eller økonomiske ytelser.
For å styrke samhandlingen mellom Nav og eksterne IPS-tjenester, har Nav i Oslo dedikerte kontaktpersoner og fagressurser med ansvar for arbeid og psykisk helse. Eksterne IPS-tjenester kan ta kontakt hvis det er spørsmål om retningslinjene eller praktisering av disse.