Publisert 28. oktober 2021 | Oppdatert 4. november 2021
Tilliten og tilfredsheten blant personbrukere i Øst-Viken er tilbake på samme nivå som før pandemien, og holder seg stabil blant arbeidsgivere
3 av 4 personbrukere i Øst-Viken er tilfredse, og en tilnærmet like stor andel oppgir å ha tillit til Nav. Blant arbeidsgivere, oppgir 4 av 5 at de har tillit til Nav og en om lag like stor andel er tilfredse, viser fersk brukerundersøkelse.
Etter en nedgang i både tillit og tilfredshet blant personbrukere i koronaåret 2020, er nivået tilbake på samme sted som før pandemien. Arbeidsgivernes tillit til og tilfredshet med Nav, ble ikke nevneverdig svekket i Øst-Viken i løpet av 2020 og holder seg på samme høye nivå i 2021.
Navs årlige brukerundersøkelser, gjennomført i mai til juli i år, forteller om en generelt positiv trend i tilfredshet blant personbrukere i Øst-Viken og en stabil trend blant arbeidsgivere.
- Vi har under et utfordrende år, klart å opprettholde det gode samarbeidet med arbeidsgiverne i Øst-Viken, samtidig som vi har jobbet oss tilbake til samme nivå som før pandemien når det gjelder tilliten og tilfredsheten blant personbrukerne. Dette tyder på at vi har lyttet til tilbakemeldingene vi har fått, og lært underveis. Det positive tar vi med oss videre, samtidig som vi fortsatt har forbedringspotensiale, sier Steinar Hansen, direktør i Nav Øst-Viken.
Enklere å nå Nav for personbrukerne
Blant våre personbrukere oppleves det som enklere å få kontakt med Nav og enklere å klage enn for ett år siden, selv om potensialet for forbedring fortsatt er til stede. Navs ulike enheter oppleves også som noe bedre samordnet enn tidligere.
Personbrukerne erfarer rettferdig behandling
Kun et lite mindretall av personbrukerne i Øst-Viken, opplever at de blir urettferdig behandlet av Nav. Samtidig mener flertallet at Nav er for opptatt av å kontrollere brukernes aktiviteter og opplysninger.
Personbrukerne fornøyde med Navs veiledere
Nav-veiledernes kompetanse og samarbeidsevner vurderes som meget bra av personbrukere i Øst-Viken. Samtidig ser det ut til å være en knapphet på veilederressurser når man ønsker kontakt, og det opplyses om for lang ventetid i forbindelse med oppfølging og aktiviteter.
Halvparten av arbeidsgiverne har økonomiske utfordringer som følge av koronasituasjonen
Omtrent halvparten av arbeidsgiverne i regionen oppgir å ha økonomiske utfordringer tilknyttet koronasituasjonen ved tidspunkt for besvarelsen, sommeren 2021. Selv om vi ser kun en liten nedgang i andelen med økonomiske utfordringer sammenlignet med fjoråret, oppgis likevel en kraftig økning i behovet for rekruttering fremover. Samtidig ser vi at behovet for permitteringer synker – sett opp mot samme tid i 2020.
Arbeidsgiverne erfarer bedring i rekruttering- og inkluderingsarbeidet
Arbeidsgiverne i Øst-Viken er mer fornøyde med Navs bistand til rekruttering av personer med tilretteleggingsbehov eller hull i CV-en, og bistand ved permitteringer. Likevel etterlyser arbeidsgiverne mer bransjekompetanse hos Nav, og bedre bistand til rekruttering av personer til ledige stillinger.
For at Nav skal gjøre det mer attraktivt å inkludere personer med hull i CV-en etterlyses det først og fremst større forståelse for arbeidsgivernes behov, bedre økonomisk kompensasjon og at det tilbys en fast kontaktperson i Nav.
NAV Øst-Vikens brukerundersøkelser 2021 (pdf)
Infografikk - brukerundersøkelsene i NAV Øst-Viken (png)
Pressebilde av Steinar Hansen, direktør i Nav Øst-Viken. Foto: Kim A. Dalskau. (png)
For mer informasjon, kontakt kommunikasjonsrådgiver Kine Heide Larsen. (e-post) Telefon: 920 87 221.
Fakta
Om personbrukerundersøkelsen og arbeidsgiverundersøkelsen
Siden 2008 har Nav gjennomført årlige undersøkelser blant personbrukere og arbeidsgivere. Det er Opinion som gjennomfører undersøkelsene på vegne av Nav.
Årets undersøkelser er gjennomført i perioden mai-juni 2021.
Hensikten med undersøkelsene er å få kunnskap om brukernes tilfredshet og å bruke resultatene til å forbedre Navs tjenester.
Nav Øst-Viken har siden etablering i 2019 gjennomført brukerundersøkelsene for regionen, og i år presenterer vi de to undersøkelsene samlet. Personbrukerundersøkelsen har 1 108 respondenter og arbeidsgiverundersøkelsen har 793 respondenter.
Om Nav Øst-Viken
Nav-regionen Øst-Viken ble etablert 1. januar 2019. Regionen består av de tidligere fylkene i Østfold og Akershus, med unntak av kommunene Asker og Bærum.