Publisert 18. november 2022
Det sier leder for bransjeprogram persontransport, Johan Tore Solberg.
Persontransport er en av syv bransjer som er spesielt prioritert i IA-avtalen, som nylig ble forlenget med to nye år. De er valgt ut med eget bransjeprogram fordi sykefraværet er høyt, og siden persontransport er en bransje i stadig omstilling.
Programleder Johan Tore Solberg forteller at samarbeidet med Arbeidslivssenteret er veldig viktig.
– Sammen skal vi hjelpe virksomhetene med å oppnå målene i IA-avtalen. Mens vi i bransjeprogrammet kan bidra med midler til prosjekter og tiltak, så bidrar arbeidslivssenteret med viktig kompetanse, forklarer Solberg.
I gang med IA-verksteder
Bransjeprogram persontransport og Nav Arbeidslivssenter har nå invitert til tre digitale verksteder om sykefraværsoppfølging, partssamarbeid og arbeidsmiljøutvikling for ledere, tillitsvalgte og verneombud i transportbransjen fra hele landet.
Joachim Vesthaug fra Nav Arbeidslivssenter Vest-Viken står for både faglig innhold og gjennomføring sammen med kollega Ragnhild Gjøse fra Nav Arbeidslivssenter Rogaland.
– Vi ser at korte, digitale workshoper er en god måte å nå ut til en travel bransje, hvor driften alltid kommer først, sier Vesthaug.
Solberg forteller at de har fått svært gode tilbakemeldinger etter at de to første verkstedene er gjennomført. Deltagerne gir uttrykk for at de setter pris på erfaringsdeling og kompetansepåfyll.
– Tilbakemeldingene var overveldende positive, helt i den øverste skalaen. Det ble stort engasjement, og mange gode spørsmål og diskusjoner, sier Solberg.
Han tror det er viktig at det er en nøytral part som Arbeidslivssenteret som deler kunnskap og svarer på spørsmål.
– For oss ved Nav Arbeidslivssenter er det spesielt gledelig å se at ledere, tillitsvalgte og verneombud fra virksomhetene stiller på IA-verksted sammen. Det er nettopp fordi partssamarbeidet på arbeidsplassen er en av suksessfaktorene for å få til et inkluderende arbeidsmiljø, sier Vesthaug.
– Blir det flere slike arrangementer fremover?
– Med så bra påmelding og meget gode evalueringer, så må vi absolutt vurdere om vi skal sette opp flere IA-verksteder i 2023, sier Vesthaug.
Tilrettelegging og inkludering
Solberg forteller ellers at de største utfordringene i persontransportbransjen handler om å planlegge en drift som ivaretar de ansattes helse på sikt.
– På individnivå kan det være de små tingene som å være i bevegelse, og at det hjelper for sjåførene å reise seg fra setet når de har en liten pause. På et mer overordnet nivå er det ønskelig å få til et best mulig samspill om arbeidsmiljøet mellom de ulike aktørene i bransjen, sier Solberg.
Han legger til at transportbransjen er en veldig inkluderende bransje.
– Dette er et sted man kan komme inn i arbeidslivet. Nav er en viktig rekrutteringskanal for en rekke virksomheter, og i transportbransjen er det muligheter for mange!
Fakta
Bransjeprogrammene i IA-avtalen:
IA-avtalen skal bidra til å redusere sykefravær og hindre frafall fra arbeidslivet. For å støtte opp under målene, skal innsatsen målrettes mot bransjer og sektorer som har potensial for å redusere sykefravær og frafall.
De syv prioriterte bransjene med egne bransjeprogram er:
- Sykehus
- Sykehjem
- Barnehager
- Leverandørindustrien - olje og gass
- Næringsmiddelindustrien
- Persontransport
- Bygg og anlegg
Bransjeprogrammet for persontransport er for virksomheter innen buss, persontog, trikk og T-bane. Programleder er Johan Tore Solberg fra Arbeidsgiverforeningen Spekter.
Aktivitetene i bransjeprogrammet skal først og fremst skje ute i virksomhetene og være basert på hva virksomheten selv har behov for å gjennomføre. I samarbeid med bransjeprogrammet blir tiltakene sikret slik at de er faktabaserte og målrettede. Virksomhetene kan søke om midler fra bransjeprogrammet for å gjennomføre aktiviteter.
Tiltakene skal være i et samarbeid mellom ledelse, tillitsvalgte og verneombud. Bedriftshelsetjeneste og Navs arbeidslivssentre benyttes ofte som samarbeidspartnere.
Størrelsen på aktivitetene kan variere, noen er avgrensede tiltak som kurs eller utvikling av materiell, mens andre er større prosjekter hvor forskningsmiljøer engasjeres.