Publisert 17. september 2024
NAV i Bergen kan spare over 70 millioner kroner de neste fem årene på å slå sammen NAV Bergenhus og NAV Årstad til et nytt NAV-kontor i Møllendalsveien
NAV bruker langt mer penger på husleie i Bergen enn i resten av landet. En arbeidsgruppe har utredet ulike løsninger for å utnytte kontorplassene bedre og frigjøre midler som kan brukes på tjenestene til innbyggerne. I august leverte de sin sluttrapport.
Disse to alternativene er utredet:
- NAV Bergenhus og NAV Årstad slås sammen til et nytt NAV Bergen sentrum i Møllendalsveien
- NAV fortsetter med fem kontorer i Bergen, med NAV Bergenhus enten i Valkendorfs gate som i dag, eller i andre lokaler i bydelen
– Byrådet mener at et nytt NAV Bergen sentrum er den beste løsningen i den økonomiske situasjonen vi står i. Bergen kommune vil spare om lag 10,5 millioner årlig i husleie, samtidig som kontoret fortsatt vil ha en sentral plassering nært bybanen for innbyggere som besøker NAV, sier Charlotte Spurkeland, byråd for barnevern, sosiale tjenester og mangfold i Bergen.
Medarbeiderne ved NAV Årstad og NAV Bergenhus ble informert om prosjektet på et allmøte i dag.
– Mye har endret seg de siste årene. Alle NAV-kontorene har fått færre ansatte, slik at vi nå har plass til alle i de fire nyeste NAV-kontorene i Bergen. Drop-in-besøk i publikumsmottakene har gått ned med 60-70 prosent siden 2017. Pandemien og nye digitale løsninger gjør at vi jobber på nye måter, og kravene til sikkerhet er skjerpet, sier fylkesdirektør i NAV Vestland, Bjarte Hysing-Olsen.
Byrådets sak om omorganiseringen vil bli offentlig i ettermiddag i etterkant av byrådskonferanse.
Kontaktpersoner
Bjarte Hysing-Olsen, 48247318
Charlotte Spurkeland, 92866652