Publisert 2. april 2024 | Oppdatert 2. april 2024
Nav bruker langt mer penger på husleie i Bergen enn i resten av landet. I et informasjonsmøte med Nav-ansatte tirsdag orienterte ledelsen om at kommunen og Nav Vestland nå vil kartlegge tjenestene og arealbehovet for å frigjøre midler som kan brukes på innbyggerne.
Bergen har i dag fem Nav-kontorer med til sammen rundt 670 ansatte. Kontorene drives i partnerskap mellom Bergen kommune og statlige Nav Vestland.
– Vi har mange ledige kontorplasser i ulike Nav-kontorer. Derfor vil vi kartlegge hvor mye areal vi trenger i årene som kommer og hvordan vi kan frigjøre penger til andre formål, sier fylkesdirektør Bjarte Hysing-Olsen i Nav Vestland.
– Målet er å sikre best mulig tjenester til dem som trenger oss, og trygge og gode arbeidsforhold for medarbeiderne. Med krav om effektivisering og tydelige politiske føringer om å gå gjennom alle aktiviteter i kommunen for å redusere administrative utgifter, kan vi ikke bruke mer penger enn nødvendig på lokaler, sier kommunaldirektør Belén Birkenes.
Ønsker innspill fra brukerne
Eiendomskostnadene til Nav-kontorene i Bergen er på 135 500 kroner per årsverk. Gjennomsnittet for hele landet er 82 000 kroner. For et av kontorene, Nav Bergenhus i Valkendorfs gate, går leiekontrakten ut i 2025. Dette er bakgrunnen for at eierne starter en kartlegging av arealbehovet nå.
– Vi ønsker en åpen diskusjon om fremtidig løsning for Nav-kontorene i Bergen. Derfor vil vi invitere brukerrepresentanter og andre interessenter til å dele sine synspunkter om hvilke hensyn de mener er viktige, blant annet med tanke på sårbare grupper, sier Belén Birkenes.
Jobber på andre måter enn før
Både Bergen kommune og Nav på statlig side har valgt aktivitetsbaserte arbeidsplasser i sine kontorbygg.
– Både kommunen og vi har et mål om bærekraftig arealbruk og kontorer som er tilpasset dagens arbeidsform. Vi jobber på andre måter i dag enn for få år siden, sier Bjarte Hysing-Olsen.
Han nevner blant annet nye digitale løsninger, færre brukere som oppsøker kontorene fysisk og mer bruk av hjemmekontor, spesielt i Nav Vestland, som årsaker til at kontorplasser står tomme.
Forslag klart til høsten
Bergen kommunes sosiale tjenester skal fortsatt satse på direkte kontakt med brukere i de mest utsatte gruppene, og arealgjennomgangen skal ivareta dette.
Nav Vestland og administrasjonen i Bergen kommune tar sikte på å være ferdig med kartleggingen før sommeren og vil fremme et forslag til både Arbeids- og velferdsdirektoratet og bystyret i Bergen til høsten.
For kommentarer til meldingen, kontakt
Lars Ove Breivik, kommunikasjonsrådgiver i Bergen kommune, Lars.Breivik@bergen.kommune.no, tlf. 41 50 69 99
Ingunn Halvorsen, kommunikasjonsrådgiver i Nav Vestland, ingunn.halvorsen@nav.no, tlf. 97 08 92 09