Slik gjør du det
Klagerettigheter
Når du søker Nav om økonomisk støtte eller en tjeneste, får du et vedtak. Du kan klage på et vedtak som du mener er feil.
Innhold på siden
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne. Se kapitlet Hjelp til å klage.
Klagerettigheter er forankret blant annet i folketrygdloven, forvaltningsloven og trygderettsloven.
I dette kapittelet
Velg hva slags tjeneste eller pengestøtte du skal klage på under.
Du skal sende klagen til Nav-kontoret som behandlet søknaden din. Klagefristen er 3 uker fra du mottar et svar på søknaden.
Du kan klage på vedtak og avgjørelser fra Nav som gjelder et arbeidsmarkedstiltak. Det er forvaltningsloven som bestemmer dette.
Du kan klage hvis du
- ikke ønsker å delta
- ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak
- ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om
Muntlige vedtak
Du kan klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Klagefrist
- Klagefristen er 6 uker.
- Klagefristen er 3 uker hvis arbeidsmarkedstiltaket er hos en arbeidsgiver.
Slik klager du
Når du får et vedtak om arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse.
Unntak fra klageretten
Du kan ikke klage på et vedtak om at du har fått plass på et arbeidsmarkedskurs (AMO). Det er forvaltningsforskriften som bestemmer det (§ 33).
Du kan klage digitalt på mange tjenester eller pengestøtter fra Nav.
Klage- og ankeskjemaer finner du på nav.no/klage.
Hvis du får medhold i klagen, kan du ha rett til å få dekket utgifter som har vært nødvendige for å få endret vedtaket. Et eksempel er utgifter til advokat.
Send krav om å få dekket sakskostnader til den enheten i Nav som har omgjort vedtaket. Dette sender du som et brev, og du må legge med vedlegg som dokumenterer de utgiftene du har hatt.
Nav kan veilede deg om hvordan du sender en klage. Kontakt oss på telefon, chat eller skriv til oss.
Nav-kontoret ditt kan også hjelpe deg med å skrive en klage. Ta kontakt for å avtale en time på Nav-kontoret. Hvis du ønsker å ha med deg en person du har tillit til, har du rett til det.
Fullmakt
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne. Hvis du gir fullmakt til en privatperson, må du fylle ut et skjema.
Fullmakt
Slik gjør du det
Klagefristen står i vedtaket som du har fått. Fristen varierer etter hva slags sak det er.
Hvis klagefristen er utløpt
Hvis klagefristen er gått ut, kan du i noen tilfeller likevel få saken behandlet. Du kan:
Selv om du ikke har sendt inn klagen innen fristen, kan Nav behandle klagen hvis:
- du ikke kan klandres for forsinkelsen, eller
- det er særlige grunner som gjør det rimelig å behandle klagen.
For at Nav skal behandle saken din, må du dokumentere og begrunne hvorfor klagen din skal behandles etter fristen.
Hvis det har gått over ett år siden du mottok vedtaket, kan ikke Nav behandle klagen din. For mer informasjon om klagefrister, se rundskrivet til forvaltningsloven § 31.
Slik ber du Nav om å behandle klagen etter fristen
Du må sende oss en klage via siden "Klage og anke".
Klagen må inneholde dokumentasjon og en forklaring på hvorfor du mener at Nav skal behandle klagen din etter at klagefristen er utløpt.
Hvis klagefristen har utløpt og det ikke er grunnlag for å se bort fra at fristen er utløpt, kan du be Nav om å gjøre om vedtaket.
For at Nav skal vurdere en slik forespørsel, må du begrunne hvorfor vedtaket er feil. For eksempel, hvis vedtaket er basert på feil opplysninger, må du dokumentere riktige opplysninger. Hvis situasjonen din har endret seg etter vedtaket ble fattet, må du sende inn en ny søknad.
Krav som ikke er tilstrekkelig begrunnet, kan bli avslått. For mer informasjon om omgjøring av vedtak, se rundskrivet til forvaltningsloven § 35.
Slik ber du Nav om å gjøre om vedtaket
Du kan
- sende oss et krav i tjenesten Skriv til oss, eller
- sende et krav på papir med underskriften din.
Kravet må inneholde en beskrivelse av hva du mener er feil i vedtaket. Du bør dokumentere så godt som mulig.
I dette kapittelet
Når du klager, vil den Nav-enheten som har skrevet vedtaket vurdere saken din på nytt. Hvis du får medhold i klagen din, lager vi et nytt vedtak. Du kan også klage på dette vedtaket.
Hvis du ikke får medhold
Hvis du ikke får medhold, blir klagen sendt videre til Nav klageinstans. Klageinstansen er en selvstendig enhet som vurderer saken din på nytt. Du vil få et brev når saken sendes til Nav klageinstans. Her står det hva som skjer videre.
Når klageinstansen har avgjort saken din, får du et vedtak.
Hvis du har nye opplysninger
Hvis du har nye opplysninger i klagesaken din, kan du sende dem til Nav klageinstans helt fram til de har avgjort saken.
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Slik anker du til Nav
For mange stønader kan du sende anken digitalt til Nav klageinstans. De vil behandle saken din på nytt. Klage- og ankeskjemaer finner du på nav.no/klage.
Hvis du ikke får medhold
Hvis du ikke får medhold i anken, skriver klageinstansen et brev til Trygderetten. Før brevet blir sendt til Trygderetten, får du mulighet til å kommentere innholdet i brevet.
Trygderetten vil behandle saken, avgjøre den og skrive en kjennelse. Trygderetten sender deg kjennelsen.
Andre klagemuligheter
Hvis Trygderetten kan behandle saken din, må den være ferdig behandlet hos Trygderetten før du kan melde saken for en domstol.
Det er fordi du må prøve alle muligheter til å klage og anke hos Nav og Trygderetten før du kan melde saken for en annen rettsinstans.
Fristen for å melde saken din for en domstol er 6 måneder etter at du har mottatt kjennelsen fra Trygderetten.
Hvis Trygderetten ikke kan behandle saken din
Trygderetten kan ikke behandle alle saker. Hvis det gjelder saken din, må du sjekke om du har brukt alle klagemuligheter i Nav. Det må du gjøre før du kan melde saken for en domstol. Du må selv sjekke hvilke frister som gjelder for å melde saken for en domstol.
Hvis du har brukt de klagemulighetene som er i forvaltningen, kan du klage til Sivilombudet. Eksempler er hvis du mener at et vedtak eller en avgjørelse er feil, eller at saken din har vært behandlet på en uriktig eller uforsvarlig måte.
I noen typer saker det mulig å søke om fri rettshjelp.
Behandlingstiden i klage- og ankesaker vil variere, se oversikt.
Saksbehandlingstider i Nav
Hvis du mener at Nav har gjort en feil som har ført til et tap for deg, kan du sende et krav om erstatning.
Slik søker du
Du kan
- sende oss et krav i tjenesten Skriv til oss, eller
- sende et krav på papir med underskriften din.
Kravet må inneholde
- hva du mener Nav har gjort feil. Dokumenter så godt som mulig.
- hvilket økonomisk tap du mener å ha hatt på grunn av feilen. Du må oppgi et beløp og dokumentere beløpet.
Hvis erstatningskravet ditt gjelder kommunale tjenester, må du kontakte Nav-kontoret i den kommunen du mener har gjort feilen.
Kommunale tjenester er økonomisk sosialhjelp, midlertidig botilbud, kvalifiseringsprogrammet og kvalifiseringsstønad, individuell plan eller råd og veiledning (økonomisk rådgivning).
Hvis du skal kreve erstatning som følge av brudd på personvernreglene, må
- du ha blitt utsatt for brudd på personvernet
- du ha hatt utgifter på grunn av personvernbruddet, eller at lovbruddet har krenket deg såpass at det er rimelig at du får erstatning. Dette er skader som ikke kan måles i penger slik som ting med affeksjonsverdi eller lidelser. Du kan kreve erstatning etter begge grunnlagene.
- det være en sammenheng mellom bruddet på personvernet og skaden, eller tapet du er påført
Du kan søke om erstatning hvis
- du har hatt økonomisk tap. Med økonomisk tap mener vi for eksempel tapt inntekt, renteutgifter, advokatutgifter, utgifter til barnepass og liknende. Du må sannsynliggjøre tapet ditt når du søker om erstatning.
- du har tapt samvær med barnet ditt. Du fikk ikke fikk tatt hele eller deler av foreldrepermisjonen din, og ønsker/har mulighet til å gjøre det nå. Dette gjelder både hvis du fikk avslag på grunn av feilen fra Nav, eller hvis du ikke søkte på grunn av feilen.
Vi trenger disse opplysningene fra deg for å behandle erstatningskravet om tapt samvær:
- Arbeidsgiveren din må bekrefte at du vil få ulønnet permisjon.
- Du må legge ved dokumentasjon på inntekten du har nå.
- Du må opplyse om hvor mange dager du ønsker å ta ulønnet permisjon.
For at Nav skal gi deg erstatning, gjelder blant annet disse vilkårene:
- Arbeids- og velferdsetaten må ha gjort en feil og ha et ansvar for feilen.
- Du må ha hatt et økonomisk eller ikke-økonomisk tap.
- Det må være en direkte sammenheng mellom Arbeids- og velferdsetatens ansvar og det økonomiske tapet ditt.
Oppdatert 06.11.2024