Utydelig til stede? Et innblikk i 80 unge AAP-mottakeres digitale aktivitetsplaner
Arbeid og velferd nr.1-2021
Av Ragnhild Ekelund
Den digitale aktivitetsplanen ble innført i Nav i desember 2017 og er et sentralt verktøy i all arbeidsrettet oppfølging. Gjennom aktivitetsplanens innebygde dialogtjeneste, kan bruker kommunisere skriftlig med sin veileder. Fra Navs side er det et uttalt mål at dialogen skal handle om arbeid og aktivitet.
Personer under 30 år er særskilt prioritert i Nav, og tett kontakt mellom bruker og veileder er et av grepene som skal hjelpe disse brukerne ut i arbeid. I denne artikkelen undersøker jeg hvordan Nav og brukerne samhandler for å nå målet om arbeid ved å gjøre en saksgjennomgang av 80 aktivitetsplaner og dialogtråder.
Det er tre hovedfunn. For det første viser analysen at kontakten mellom bruker og veileder er tett. Nav svarer raskt på spørsmål fra brukerne og kontakten er relativt hyppig.
Det andre funnet er at brukerne selv i liten grad har definert tydelige mål for oppfølgingen. Fraværet av mål gjenspeiles i dialogen, hvor det også er få spor av at Nav bevisstgjør bruker om hva som er målet med avklaringen.
Det tredje funnet er at mye av dialogen dreier seg om andre ting enn arbeid og aktivitet. Brukerne stiller ofte spørsmål om økonomi, mens Nav ofte tar kontakt for at aktivitetsplanen skal vedlikeholdes. Lite av dialogen dreier seg om arbeid og aktivitet. Dette tolkes som et uttrykk for at de unge brukerne har lav systemforståelse, og at Nav ikke har klart å tydeliggjøre for dem hva som er hensikten med oppfølgingsløpet og dialogen.
Utydelig til stede? Et innblikk i 80 unge AAP-mottakeres digitale aktivitetsplaner (pdf)