Fra rutinebasert til reflektert praksis. Utvikling av inkluderingskompetanse i Nav og på arbeidsplass, Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet
Rapport fra et treårig prosjekt som har utforsket inkluderingskompetanse i Nav og på arbeidsplassen, med vekt på «hybridmodellen» som veiledermetode.
Forskere fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved OsloMet har gjennomført et forskningsprosjekt for å utvikle inkluderingskompetanse i Nav og på arbeidsplassen. De valgte aksjonsforskning som metode, noe som innebærer tett samarbeid med praksisfeltet. Prosjektmålene har vært å utvikle praksisnære læringsmodeller for utvikling av inkluderingskompetanse blant Nav-veiledere, samt å utvikle inkluderingskompetanse i bedrifter gjennom samskaping mellom Nav-veiledere, brukere og mentorer.
Åtte Nav-kontor i Trøndelag, Agder, Vestland og Øst-Viken var involvert i å utvikle «hybridveilederpraksis», i skjæringspunktet mellom en tradisjonell tiltaksorientert saksbehandlermodell og en arbeidsplassorientert jobbspesialistmodell.
Den nye veilederpraksisen, «hybridmodellen», innebærer at vanlige Nav-veiledere prioriterer egen arbeidsrettet oppfølging av noen brukere i porteføljen. Nav-veileder tar utgangspunkt i brukerens ønsker og interesser, identifiserer sammen med arbeidsgiver hvem som er egnet som mentor i bedriften og følger opp både mentor og bruker tettere enn hva som har vært vanlig.
Prosjektet har i hovedsak brukt kvalitative og medvirkningsorienterte metoder både for datainnsamling og for å bidra til lokal utvikling, med vekt på kollektiv refleksjon og læring blant Nav-veiledere og deres ledere. Datagrunnlaget består av individuelle intervjuer, fokusgruppeintervjuer, spørreundersøkelser, dialogkonferanser og lokale samlinger, dokumentstudier, studentundersøkelser og løpende dialog med medforskere ved lokalkontorene, på fylkesnivå og i Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Ifølge rapporten har «hybridmodellen» bidratt til positiv utvikling av veilederrollen i Nav, gjennom faglig inspirasjon og utvidet kunnskap, bedre kartlegging og oppfølging av brukere, samt bedre kontakt med bedrifter. Langsiktighet, økonomisk kompensasjon og inkluderingskompetanse i Nav er viktige faktorer for også å utvikle inkluderingskompetanse på arbeidsplassen. En forutsetning for at «hybridmodellen» skal fungere, er at det legges til rette for kollektive refleksjonsprosesser blant Nav-veiledere. Det er også nødvendig med gjensidig læring gjennom samskaping med kandidater og støtteressurser på arbeidsplassen.
Du kan lese hele rapporten her.
Fakta
- «Inkluderingskompetanse som samskaping», som prosjektet opprinnelig het, er finansiert av FoU-midler fra Nav.
- Prosjektperioden gikk fra 2020 til 2023.
- Forskningsdesignet la opp til forskningsstøttet organisasjonslæring og utvikling av inkluderingskompetanse (aksjonsforskning), og fortløpende tett kontakt mellom forskerne, involverte fylker og Nav-kontor.
- Prosjektet har også publisert en underveisrapport, som du finner på OsloMet sine sider.