Virtuelle praksisplasser VR/AR: videreføring og utprøving
Prosjektet har utforsket virtuell virkelighet-teknologi (VR-teknologi) som et verktøy for å motvirke utenforskap fra arbeidslivet hos ungdom og unge voksne.
Forskere ved NTNU har bygget videre på et tidligere prosjekt "Virtuelle praksisplasser». Det første prosjektet utviklet en AR/VR-løsning for fiskeri, mens dette prosjektet skulle gi brukere flere bransjer å velge mellom – særlig der vi vet det vil være mangel på arbeidskraft fremover.
De utviklet "jobbsmak" (smakebit) av flere yrker i VR for unge arbeidssøkere og skoleelever, og har fokusert på ungdommer med hull i CVen som mottar stønad fra Nav.
I tillegg til yrkesappene som gir brukeren en ‘jobbsmak’, har det blitt utviklet en jobbintervju-app som gir en opplevelse av å være en jobbsøker på jobbintervju.
Det er gjennomført ulike former for datainnsamling, blant annet intervju og spørreskjema.
De kvalitative intervjuene med Nav-veiledere viste i hovedsak at både jobbsmakapper og jobbintervjuapp opplevdes som nyttige verktøy. Blant annet trekker veiledere frem at applikasjonene øker refleksjon hos jobbsøkere og fungerer som realistiske verktøy som gir et delvis bilde av virkelige arbeidsplasser. Samtidig trakk de også frem utfordringer som teknisk problemer og begrenset innhold.
Prosjektet er et bidrag i kunnskapsstatus om hvordan VR-teknologi kan brukes i karriereveiledning, og som en testfase av et verktøy som kan motivere og informere unge arbeidssøkere på en unik og innovativ måte.
Les hele rapporten eller sammendraget her.
Fakta
- Videreføring av et prosjekt fra 2019: Virtuell praksisplass.
- Bidragsfinansiert prosjekt som fikk støtte under en utlysningen for samhandling med brukere.
- VR-teknologi brukes for å skape digitale omgivelser som simulerer fiktive eller reelle steder, mennesker, objekter og handlingsrom.
- AR er derimot en teknologi som kombinerer virkelige omgivelser med digitale elementer, for eksempel gjennom en smarttelefon som bruker en kombinasjon av kamera, sensorer og skjerm for å vise brukeren digitale elementer som ikke egentlig er tilstede.
- Prosjektet er gjennomført i nært samarbeid med Nav Trøndelag, Trøndelag fylkeskommune og Nordland fylkeskommune.
- Prosjektet er videreført på internasjonalt nivå som EU Erasmus+ finansiert prosjekt.