Evaluering av søknadsstøtte til innovative prosesser
Oxford Research har på oppdrag for Arbeids- og velferdsdirektoratet undersøkt om «søknadsstøtte til innovative prosesser» bidrar til bedre utviklingsprosesser og mer systematisk kunnskapsbygging i Nav.
Bakgrunnen for oppdraget var at det pågår det mye utviklingsarbeid på lokalt nivå i Nav, og at tidligere utprøvinger har vist at Nav-kontorene har behov for støtte til innovasjon i alle faser av et utviklingsarbeid. Arbeids- og velferdsdirektoratet besluttet å utvikle støttemateriell som Nav-kontorer kan benytte i forbindelse med lokale innovasjons- og utviklingsprosjekter.
Som et første ledd i arbeidet utviklet Arbeids- og velferdsdirektoratet støttemateriell for oppstartsfasen av innovasjonsprosjekter. Støttemateriellet inkluderte: utarbeidelse av gode problemstillinger og bruk av innsikt og kunnskap koblet med gevinstarbeid i en tidlig fase av et utviklingsarbeid.
Støttemateriellet ble utviklet med en tilskuddsordning som Nav forvalter som case. Tilskuddsordningen innebærer at Nav-kontor kan søke om tilskudd for å inngå samarbeid med frivillig organisasjoner og sosiale entreprenører for å forebygge utenforskap og sosial ekskludering.
Forskerne har evaluert om og i hvilken grad denne søknadsstøtten bidro til:
- Styrking av kvaliteten på problemstillinger for utviklingsprosjekter.
- Tydeligere kobling mellom problemstilling og gevinstarbeid som kan ligge til grunn for videre utviklingsløp.
- Bedre og mer bruk av eksisterende kunnskap/innsiktsarbeid i utarbeidelsen av problemstillinger og behovsanalyser.
- Mer innsats i oppstartsfasen for tidlig modning, forankring og rigging av prosjekt.
Hovedfunn
Forskerne finner at søknadene scorer best på grundig innsikts- og kartleggingsarbeid, herunder bruk av eksisterende kunnskap og plan for prosjektorganisering- og forankring.
Søknadene treffer i mindre grad på målene om styrking av kvaliteten på problemstillinger for utviklingsprosjekter, og tydeligere kobling mellom problemstilling og gevinstarbeid som kan ligge til grunn for videre utviklingsløp.
Forskernes samlede vurdering er likevel at søknadsstøtten alt i alt må anses som en suksess. Søknadsstøtten rører på en god måte ved utfordringer i Nav og i forvaltningen ellers; manglende forarbeid og kartlegging som grunnlag for utprøvde løsninger og tiltak, samt manglende bruk av tidligere kunnskap, upresise problemformuleringer og uklare resultatkriterier. Det legger også til rette for læring, både internt og på tvers av kontorer.
Forskerne mener at dette er et opplegg hele Nav, og andre deler av kommunene, kan ha nytte av, gitt at man evner å tilpasse opplegget til de ulike lokale kontekstene, både i innhold og gjennomføring. Et sentralt funn i evalueringen er at kontorene har ulike kontekster og rammebetingelser som det er viktig å ta høyde for.
Det er utformet anbefalinger knyttet til en eventuell oppskalering av søknadsstøtten, og de har underveis kommet med justeringsforslag.
Du kan lese hele rapporten her.
Fakta
- 12 Nav-kontorer prøvde ut søknadsstøtten.
- Datagrunnlaget for evalueringen:
- observasjoner av samlinger
- intervjuer
- skriftlige vurderingsskjemaer til Nav-kontorene
- en selvstendig gjennomgang av de ferdige søknadsskjemaene