Evaluering av søknadsstøtte til innovative prosesser
Oxford Research har på oppdrag for Arbeids- og velferdsdirektoratet undersøkt om «søknadsstøtte til innovative prosesser» bidrar til bedre utviklingsprosesser og mer systematisk kunnskapsbygging i Nav.
Det pågår mye utviklingsarbeid på lokalt nivå i Nav, og tidligere utprøvinger har vist at Nav-kontorene trenger støtte til innovasjon i alle faser av et utviklingsarbeid. Arbeids- og velferdsdirektoratet har derfor besluttet å utvikle støttemateriell som Nav-kontorer kan benytte i forbindelse med lokale innovasjons- og utviklingsprosjekter.
Som et første ledd i arbeidet, utviklet direktoratet støttemateriell for oppstartsfasen av innovasjonsprosjekter. Dette vektla det å utarbeide gode problemstillinger, samt bruk av innsikt og kunnskap koblet med gevinstarbeid.
En tilskuddsordning som Nav forvalter, ble brukt som case i utviklingsarbeidet. Gjennom denne ordningen kan Nav-kontor søke om tilskudd til samarbeid med frivillige organisasjoner og sosiale entreprenører om å forebygge utenforskap og sosial ekskludering.
Forskerne har evaluert om og i hvilken grad denne søknadsstøtten bidro til:
- Styrking av kvaliteten på problemstillinger for utviklingsprosjekter.
- Tydeligere kobling mellom problemstilling og gevinstarbeid, som kan ligge til grunn for videre utviklingsløp.
- Bedre og mer bruk av eksisterende kunnskap og innsiktsarbeid når man utarbeider problemstillinger og behovsanalyser.
- Økt innsats i oppstartsfasen for tidlig modning, forankring og rigging av prosjekter.
Hovedfunn
Forskerne finner at søknadene scorer best på grundig innsikts- og kartleggingsarbeid, herunder bruk av eksisterende kunnskap og plan for prosjektorganisering- og forankring.
Søknadene treffer i mindre grad på målene om styrking av kvaliteten på problemstillinger for utviklingsprosjekter, og en tydeligere kobling mellom problemstilling og gevinstarbeid som kan ligge til grunn for videre utviklingsløp.
Forskernes samlede vurdering er likevel at søknadsstøtten alt i alt må anses som en suksess. Søknadsstøtten rører på en god måte ved utfordringer i Nav og i forvaltningen ellers. Disse handler om manglende forarbeid og kartlegging som grunnlag for utprøvde løsninger og tiltak, samt manglende bruk av tidligere kunnskap, upresise problemformuleringer og uklare resultatkriterier. Ordningen legger også til rette for læring, både internt og på tvers av kontorer.
Forskerne mener at dette er et opplegg hele Nav, og andre deler av kommunene, kan ha nytte av, gitt at man evner å tilpasse opplegget til de ulike lokale kontekstene, både i innhold og gjennomføring. Et sentralt funn i evalueringen er at kontorene har ulike kontekster og rammebetingelser som det er viktig å ta høyde for.
Det er utformet anbefalinger for en eventuell oppskalering av søknadsstøtten.
Du kan lese hele rapporten her.
Fakta
- 12 Nav-kontorer prøvde ut søknadsstøtten.
- Datagrunnlaget for evalueringen:
- observasjoner av samlinger
- intervjuer
- skriftlige vurderingsskjemaer til Nav-kontorene
- en selvstendig gjennomgang av de ferdige søknadsskjemaene