Kvantitativ evaluering av innføring av plikt for kommunene til å stille vilkår om aktivitet til sosialhjelpsmottakere under 30 år
Delrapport 2 fra evalueringen av innføring av aktivitetsplikt for unge sosialhjelpsmottakere på oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Forskere fra Frischsenteret og Institutt for samfunnsforskning har evaluert innføringen av plikt for kommunene til å stille vilkår om aktivitet til sosialhjelpsmottakere under 30 år. Innføringen skjedde i form av en endring i sosialtjenesteloven, som også omfattet en plikt for mottakerne til å delta i aktivitet. Formålet var å styrke den enkeltes muligheter for overgang til arbeid eller utdanning, eller å bli selvforsørget på annen måte. Hensikten med evalueringen har vært å frambringe kunnskap om hvordan innføringen har virket for personer under 30 år.
Prosjektet har bestått av to deler – én kvalitativ og én kvantitativ. Delrapport 1 ble publisert i 2019, og presenterer den kvalitative delen av evalueringen. Denne var basert på casestudier ved seks Nav-kontor i ulike deler av landet. Du finner rapporten her.
Delrapport 2 presenterer den kvantitative delen av evalueringen. I denne delen av prosjektet har man undersøkt om innføringen av plikt for kommunene til å stille vilkår om aktivitet har påvirket mottak av sosialhjelp, overgang til arbeid eller utdanning, eller mulighetene for å bli selvhjulpen på annen måte, samt om lovendringen har hatt andre, utilsiktede konsekvenser.
Rapporten undersøker ikke virkninger av vilkår om aktivitet på individuelt nivå, eller virkninger av å delta på aktivitet, men gjennomsnittsvirkninger på gruppenivå. Evalueringen er strukturert som en serie sammenligninger av grupper som i større eller mindre grad skulle få endret situasjon som følge av lovendringen. Sammenligningene gjøres over tid, for å se om noe endrer seg med innføringen av vilkår om aktivitet for sosialhjelpsmottakere under 30 år. Forskerne har også undersøkt kontorer som innførte vilkår om aktivitet i forbindelse med lovendringen, sett opp mot kontorer som innførte aktivitetsplikt før lovendringen trådte i kraft.
Forskerne finner ingen systematiske virkninger av lovendringen for personer under 30 år. Mottak av sosialhjelp er presentert som et hovedutfall, men de undersøker også et omfattende sett av variabler knyttet til selvhjulpenhet og utilsiktede virkninger. Ifølge rapporten finner forskerne ingen tegn til økt deltakelse i utdanning eller arbeid, men de finner heller ikke det motsatte. Videre er det ingen tegn til redusert inntekt eller økt utenforskap, definert som å være utenfor både arbeidsliv, utdanning og statlige tiltak, eller mottak av helserelaterte trygdeytelser.
Én mulig forklaring på dette kan ifølge rapporten være at Nav-kontorene lenge har hatt anledning til å stille vilkår om aktivitet i det sosialfaglige arbeidet, og i stor grad har gjort det. Dermed kan det tenkes at antallet personer som deltar på en aktivitet etter lovendringen, men ikke ville gjort det uten, trolig ikke er så høyt.
Les hele rapporten: Kvantitativ evaluering av innføring av plikt for kommunene til å stille vilkår om aktivitet til sosialhjelpsmottakere under 30 år.
Fakta
- Økonomisk sosialhjelp er et kommunalt ansvar. Lovendringen om aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 år trådte i kraft 1. januar 2017. Kommunene er ansvarlig for å tilby aktiviteter, og aktivitetene har ulik innretning fra en kommune til en annen.
- De kvantitative analysene kombinerer registerdata fra SSB og informasjon om kommunenes bruk av vilkår om aktivitet. Se rapporten for en mer detaljert beskrivelse av metoden og datagrunnlaget.