Bruk av dialogmøte 2 i sykefraværsoppfølgingen
Rapport fra et FoU-oppdrag om bruken av dialogmøte 2 i sykefraværsoppfølgingen.
Innen uke 26 i ethvert sykefraværsløp skal Nav-veileder kalle inn den sykmeldte og arbeidsgiver til et felles møte, kalt dialogmøte 2. Hensikten med møtet er å finne løsninger som kan bidra til at den sykmeldte kommer raskt tilbake i arbeid. Møtene skal i utgangspunktet gjennomføres for alle sykmeldte, men det kan gjøres unntak dersom et slikt møte åpenbart er unødvendig.
Oslo Economics har gjennomført en kvalitativ studie av hvordan Nav-veiledere vurderer behovet for dialogmøte 2, på oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Studien er basert på 45 intervjuer med kontorledere og veiledere med ansvar for sykefraværsoppfølgingen ved 15 Nav-kontorer, gjennomført i 2021. I tillegg har forskerne gjennomført en case-undersøkelse for å observere veiledernes fremgangsmåte og vurdering av seks konstruerte case, basert på virkelige saker.
Rapporten presenterer systematisert kunnskap om hvilke vurderinger veilederne gjør når de beslutter om de skal kalle inn til dialogmøte 2, hvordan møtebehovstjenesten påvirker disse vurderingene, samt hvordan disse vurderingene varierer mellom Nav-kontorer og mellom Nav-veiledere.
Les hele rapporten Bruk av dialogmøte 2 i sykefraværsoppfølgingen
Noen hovedfunn fra studien:
- Veiledere med stor saksmengde må prioritere strengere hvilke saker de følger opp, og hvilke brukere de kaller inn til dialogmøte 2.
- Veilederes beslutning om å kalle inn til møte eller ei, er vanligvis basert på en helhetsvurdering av tilgjengelig informasjon og egne erfaringer fra lignende saker. Mange rådfører seg med rådgivende lege eller kolleger når de er usikre.
- Det avgjørende kriteriet for innkalling til møte, er i hvilken grad det oppleves som sannsynlig at et dialogmøte vil bidra med noe positivt i saken, enten ved at man kan identifisere og iverksette tiltak som kan bidra til raskere retur til arbeid, eller ved at man får gjort viktige avklaringer av arbeidsevne og prognose for den sykmeldte.
- Veilederne har gode erfaringer med møtebehovstjenesten, og de fleste opplever at den bidrar til et bedre informasjonsgrunnlag. Hvorvidt partene ønsker møte eller ikke har betydning for veiledernes vurdering.
- Case-undersøkelsen viser at det er stor variasjon i hvordan enkeltsaker vurderes av veilederne, og hvilke opplysninger som vektlegges.
- Dialogmøte 2 involverer mange parter, og er ressurskrevende. Møter som ikke bidrar til å redusere sykefraværet, bør derfor unngås.