Evaluering av IPS ung
En evaluering av IPS Ung, med hovedmål om å undersøke om IPS Ung fungerer i tråd med opprinnelige intensjoner, samt å øke forståelsen av hindringer og suksesskriterier for måloppnåelse.
Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet – storbyuniversitetet har på oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet gjennomført denne evalueringen.
Regjeringen har etablert IPS ung, et tiltak med individuell jobbstøtte rettet mot personer under 30 år som er i aktiv behandling med moderate til alvorlige psykiske lidelser og/eller rusmiddelproblemer, inkludert personer med nedsatt arbeids- eller funksjonsevne. Målet med IPS ung er å øke deltakelse i utdannings- og lærlingløp, og å hjelpe flere inn i ordinært lønnet arbeid.
Tidligere forskning har vist positive effekter av den ordinære IPS-modellen på arbeid, også blant unge deltakere. Imidlertid har effektene på deltakelse i utdanning vært mindre tydelige. Det er også begrenset kunnskap tilgjengelig om selve IPS Ung-modellen.
Problemstillinger
Evalueringen hadde som hovedmål å undersøke om IPS ung fungerer i tråd med opprinnelige intensjoner, samt å øke forståelsen av hindringer og suksesskriterier for måloppnåelse. I rapporten undersøkes følgende tre problemstillinger:
- Bidrar IPS ung til deltakelse i arbeid, lærlingeløp eller utdanning, og hva er deltakernes erfaringer?
- Hvordan kan IPS ung legge til rette for deltakelse i utdanning og arbeid?
- Hvor metodetro er implementeringen av IPS ung, og hvordan henger dette sammen med måloppnåelse?
Forskerne har benyttet spørreundersøkelser, intervju og registerdata.
Resultater
Resultatene viser at IPS ung bidrar til økt arbeidsdeltakelse, særlig blant de eldste i målgruppen. Flertallet av deltakerne er fornøyde med IPS ung, og mener at jobbspesialisten har hjulpet dem med å komme i jobb og utdanning. Jobbspesialistene fremstår som engasjerte og dedikerte, men gir uttrykk for utfordringer som kan skyldes at de befinner seg mellom to systemer – Nav og helse – med ulike faglige tradisjoner, resultatkrav og mål. Resultatene viser også at samarbeidet med skolesektoren kan være utfordrende, samtidig som jobbspesialisten fyller en rolle andre aktører ikke kan erstatte.
Du kan lese hele rapporten her.
Fakta
- Datagrunnlaget for evalueringen inkluderer spørreundersøkelser som ble distribuert til deltakere, jobbspesialister og metodeveiledere, samt intervjuer med deltakere, jobbspesialister, metodeveiledere, ledere innenfor Nav og samarbeidspartnere fra utdannings- og helsesektoren. I tillegg har forskerne nøye gjennomgått registerdata om deltakere i IPS ung, fidelityskjemaer og rapporteringer fra IPS ung.