Navs oppfølging av personer som mottar AAP, Proba samfunnsanalyse
Proba samfunnsanalyse har undersøkt Navs oppfølging av personer som mottar arbeidsavklaringspenger (AAP), på oppdrag fra Nav.
Arbeidsavklaringspenger (AAP) skal sikre inntekt i perioder hvor man på grunn av sykdom eller skade ikke kan jobbe. Personer som mottar ytelsen er en prioritert gruppe for veiledning, tiltak og oppfølging i Nav. Hovedelementene i oppfølgingen er kontakt og dialog mellom Nav og bruker, samt individuelt tilpassede aktiviteter som skal støtte opp under brukers mål og være del av et avklaringsløp som omfatter behandling og arbeidsrettede tiltak.
Proba har vurdert i hvilken grad og hvordan dialog og kontakt mellom Nav og bruker, samt aktiviteter og tiltak i oppfølgingsløpet, støtter opp under formålet med AAP-ordningen: Å avklare brukers muligheter til å komme i eller beholde jobb.
Datakildene i prosjektet omfatter intervjuer med AAP-veiledere og avdelingsledere ved åtte ulike Nav-kontorer, intervjuer med AAP-mottakere og gjennomgang av anonymiserte AAP-saker. Proba har også gjennomgått relevant litteratur, samt utvalgte styringsdokumenter og utdrag fra støttemateriell for oppfølgingsarbeidet.
Ifølge rapporten gir Nav mye god oppfølging. Samtidig ser det ut til at oppfølgingen fungerer best for brukere som har mindre kompleks problematikk. Det vil si brukere som har klare diagnoser med en behandlingsplan, og få tilleggsutfordringer. Oppfølgingen fungerer mindre bra for brukere som har kompleks problematikk. Dette er brukere som har en uavklart helsesituasjon, og det er uklart hva som er plan for behandling eller hva bruker kan forvente av bedring. Mange av dem har psykiske helseproblemer. Disse brukerne har også ofte flere tilleggsutfordringer, i tillegg til helseproblemene.
Proba anbefaler at Navs tiltaksportefølje tilpasses bedre til denne gruppens behov, og at Nav bør sikre veilederne bedre tilgang på kompetanse på psykisk helse i oppfølgingsarbeidet. De anbefaler også at Nav utvikler felles verktøy for veilederne til bruk i oppfølgingsarbeidet, og at Nav gir konkrete føringer for hvilke prioriteringer veilederne skal gjøre i oppfølging av AAP-mottakere.
Les hele rapporten Navs oppfølging av personer som mottar AAP.
Fakta
- Rapporten er bestilt av Nav, på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
- Prosjektperioden var 2022-2024.
- De siste årene har det blitt gjort flere endringer i regelverket for AAP som har hatt betydning for oppfølgingsarbeidet. Hensikten har blant annet vært å få til raskere avklaring av stønadsmottakernes arbeidsevne, samt økt overgang til arbeid. Les mer i våre analyser på nav.no.