Publisert 1. desember 2023 | Oppdatert 23. februar 2024
Interessen fra forskere var stor da Nav nylig lyste ut inntil 30 millioner kroner i støtte til forskningsprosjekter som gir mer kunnskap om sosiale tjenester i Nav-kontoret.
De siste årene har renteøkninger og sterk prisvekst på strøm, matvarer og drivstoff gitt strammere økonomi for de fleste av oss. Flere oppsøker nå Nav-kontorene for å søke om sosialhjelp, få økonomisk rådgivning eller annen oppfølging. I denne situasjonen er det viktig med solid og oppdatert kunnskap som grunnlag for politikk og tjenesteutvikling. Nav har derfor invitert forskere til å foreslå prosjekter som belyser ulike sider ved de sosiale tjenestene, og lyst ut inntil 30 millioner kroner i forskningsstøtte til de beste forslagene. Søknadsfristen var 1. februar.
– Vi trenger forskning som kan bidra til at tjenestene holder høyest mulig kvalitet, og at de fungerer godt for de som trenger dem, sa Navs kunnskapsdirektør, Yngvar Åsholt, i en kommentar til utlysningen.
Utlysning i to trinn
Utlysningen gjennomføres i to trinn. I første runde mottok Nav hele 46 prosjektskisser, som nå blir vurdert opp mot kriteriene som var angitt i utlysningsteksten. I tillegg til at prosjektforslagene må handle om tematikk som er innenfor rammene av utlysningen, blir de vurdert etter kvalitet, relevans og mulig påvirkningskraft. Det er også viktig at prosjektene er gjennomførbare.
I midten av mars blir det klart hvilke prosjektforslag som går videre til neste fase. Forskningsteamene som står bak disse, vil få mulighet til å utvikle en fullstendig søknad etter dialog med relevante miljøer i Nav. I denne dialogen kan forskerne blant annet få klargjort hva som finnes av data, og hvilke muligheter som finnes for datainnsamling. Søknadsfristen for andre runde er 3. mai, og endelig resultat av søknadsrunden vil foreligge senere samme måned.
Her finner du mer informasjon om utlysningen.
Fakta
- Hvert år lyser Nav ut forskningsmidler innenfor ett av fire tematiske satsingsområder beskrevet i Navs FoU-plan: Arbeidsrettede tiltak og virkemidler, pålitelig forvaltning, samhandling med brukere og sosiale tjenester i Nav-kontoret.
- Formålet er å styrke kunnskapsgrunnlaget for praksisutøvelse, tjeneste- og politikkutvikling.
- De åpne utlysningene er ett av flere virkemidler i Navs FoU-virksomhet, og supplerer Navs egne analyser, oppdragsforskning og samarbeid med universiteter og høyskoler.