Takster for sykmelding og dialogmeldinger
Takstene er tilpasset bruk av digital sykmelding.
Sykmelding og takster:
L1 kan kreves for hver sykmelding. Det vil si at L1 kan kreves mer enn en gang pr sykmeldingstilfelle.
L4 kan kreves når det gis utdypende opplysninger, når sykmeldingen passerer 7/8, 17 og 39 uker, og ved svar på valgfrie spørsmål om arbeidsavklaringspenger ved 39 uker. Det betyr at L4 kan kreves inntil fire ganger per sykmeldingstilfelle. L1 kan kreves hver gang L4 kreves.
Dialogmeldinger og takster:
Dialogmeldinger initiert fra Nav:
Dialogmeldingenes innhold og ordlyd er identisk med standardiserte brev fra Nav. Forskjellen er at de sendes elektronisk i stedet for i papirformat. De legger seg direkte inn i pasientjournalsystemet, og Nav får umiddelbart tilgang til disse meldingene i sitt interne system.
I de fleste tilfellene er dette brev/dialogmeldinger til informasjon for den som sykmelder pasienten. Dialogmeldingen som innkaller til dialogmøte 2 og 3, kan besvares, eventuelt med forslag til ny møtetid/-sted hvis foreslått tid og sted ikke passer. Disse dialogmeldingene erstatter bruk av telefontid eller skriftlig besvarelse. Denne kommunikasjonen har ikke blitt honorert i brevform og vil heller ikke bli det når de gjøres elektronisk.
I brevet/dialogmeldingen som heter Forespørsel om pasient, framgår det at svar honoreres etter gjeldende takst. Denne taksten har hele tiden vært L8 og gjelder også dialogmeldingen.
Dialogmeldinger initiert fra deg som sykmelder:
Har du innspill til Nav når en pasient blir sykmeldt eller sykmeldingen forlenges, benytter du sykmeldingens felt 7.2, 7.3 eller 8.1. Vil du utover dette henvende deg til Nav med spørsmål eller forslag om en pasient, kan du benytte en uspesifisert dialogmelding. Det er ikke knyttet honorar til slike henvendelser.