Publisert 22. november 2022
Nav har i enkelte tilfeller hatt en for streng vurdering av retten personer har til å få saken sin vurdert på nytt, såkalt omgjøring.
Det kan ha ført til at personer ikke har fått omgjort saken sin, selv om de hadde rett til det. Nav er kjent med tre saker hvor omgjøring er vurdert for strengt. Personer har ikke nødvendigvis gått glipp av ytelser de har krav på selv om omgjøring er vurdert for strengt. Retten til en ytelse skal belyses grundig når personer søker.
– Vi beklager denne feilen og ønsker å få rettet den så snart som mulig. De som tror at deres forespørsel om ny vurdering er avslått på feil grunnlag, kan ta kontakt med Nav. Vi vil da se om saken er vurdert på feil grunnlag og om det har hatt betydning for utfallet, sier ytelsesdirektør Eve V. Bergli.
Hvem kan være berørt?
- Personer som mellom juli 2017 og juli 2022 har fått en beslutning fra Nav om å ikke omgjøre et vedtak, og som tror de er vurdert etter for strenge vilkår.
- Personer som mellom juli 2017 og juli 2022 har fått avslag på søknad om gjenopptak, og som tror de er vurdert etter for strenge vilkår.
Personer som tror de er berørt, kan ta kontakt med Nav.
Frem til juni 2017 kunne Nav bruke ulovfestede regler for gjenopptak ved vurdering av omgjøringssaker, i tillegg til forvaltningslovens § 35. I juni 2017 informerte Arbeids- og velferdsdirektoratet om at de ulovfestede reglene for gjenopptak ikke lenger skulle brukes. Sivilombudet har gjort Nav oppmerksom på at praksisen likevel har fortsatt i enkelte saker.