Publisert 1. mars 2023 | Oppdatert 7. mai 2024
Flertallet av NAV-ansatte føler seg trygge på jobb og ønsker ikke fysiske sperringer. Nå er NAV i gang med tiltak for å skape tryggere brukermøter.
Det er noe av det som kommer fram i rapporten Vold og trusler mot ansatte i NAV 2022 – oppdatert kunnskap og forslag til tiltak. Rapporten, som er laget av Arbeids- og velferdsdirektoratet og Kommunesektorens organisasjon (KS), beskriver omfanget av vold og trusler mot ansatte i NAV og foreslår flere nye tiltak for å styrke forebygging og håndtering av slike hendelser.
– Drapet og voldshandlingene på NAV Årstad 20. september 2021 var en forferdelig tragedie som har satt dype spor. Det har selvfølgelig først og fremst rammet familien hardest, men også medarbeidere i NAV er sterkt berørte. Det skal være trygt å jobbe i NAV. Derfor er sikkerhet svært viktig, sier NAV-direktør Hans Christian Holte.
Betydelig nedgang i vold og trusler
Holte satte umiddelbart i gang en kartlegging av sikkerhetssituasjonen i hele NAV, i samarbeid med KS. Den nye sikkerhetsrapporten skal danne grunnlag for mest mulig effektive tiltak.
Ifølge rapporten har det vært en betydelig nedgang i hendelser med fysisk vold og trusler i fysiske brukermøter rettet mot NAV-ansatte siden 2014, og flertallet av de som har blitt spurt i kartleggingen føler seg trygge på jobb. Tall fra NAVs rapporteringssystemer viser at 30 prosent av ansatte var utsatt for enten trusler, trakassering, sjikane eller fysisk vold fra brukere i 2020-2021 . Medarbeidere i NAV Kontaktsenter og NAV-kontor opplever flest hendelser, og de som jobber med kommunale tjenester i NAV-kontorene er mest utsatt.
– Ansatte som er på jobb for å hjelpe mennesker skal ikke bli utsatt for vold og trusler. Dessverre opplever likevel medarbeidere i NAV, i likhet med ansatte i en del andre offentlige etater, slike hendelser. Vi innfører derfor konkrete tiltak der vi ser at det er mulig å jobbe annerledes for å forebygge vold og trusler, sier Holte.
Ønsker ikke fysiske sperringer
– Gjennom spørreundersøkelser og intervjuer kommer det fram at ansatte og ledere ikke først og fremst ønsker fysisk sikring og barrierer når det er snakk om sikkerhet, men etterlyser mer opplæring og øving. Ledere og verneombud ved NAV-kontor ønsker tydeligere rutiner for forebygging og håndtering av vold og trusler, og for fysisk sikring. Med tydeliggjøring menes blant annet at det må være mindre rom for tolkning, og at det må komme tydelig fram hva som er obligatorisk.
Rapporten foreslår følgende tiltak for å bedre sikkerheten:
- Opplæring, trening og øvelser
- Standard for trygge brukermøter (revidering av minimumsstandard)
- Forebygging av hendelser gjennom kvalitet, tilgjengelighet og samarbeid.
- Styrke arbeidet med risikovurderinger i NAV
- Forsterke og tydeliggjøre fagområdet vold og trusler og støttefunksjoner i NAV
- Sikre nødvendig bistand og veiledning til ledere med arbeidsgiveransvar og verneombud i arbeidet med vold og trusler
- Styrke oppfølgingen av ansatte etter uønskede hendelser
- Styrke oppfølging og reaksjoner overfor brukere som står bak uønskede handlinger
– Vi skal gjøre det vi kan for å redusere risikoen, og vi skal jobbe for at alvorlige hendelser kommer ned til et absolutt minimum. Noen av tiltakene rapporten anbefaler er vi allerede i gang med, og vi tar sikte på å ha på plass både rammeverk for opplæring og en tydeligere og utvidet minimumsstandard for sikkerhet i løpet av våren, sier Holte.
Last ned rapporten - Med to spaltebredder