Slik gjør du det
Det er viktig at du gir riktige opplysninger til Nav
Når du søker om pengestøtte eller tjenester fra Nav, er det avgjørende at du gir riktige opplysninger. Dette sikrer at du får den støtten du har krav på, til riktig tid.
Innhold på siden
For at du skal få kortere saksbehandlingstid og riktig vedtak og utbetaling, er Nav avhengig av korrekte opplysninger fra deg.
Du har en plikt til å gi Nav korrekte og fullstendige opplysninger. Dette er viktig for å sikre en rettferdig og effektiv behandling av søknaden din. Plikten til å gi Nav korrekte og fullstendige opplysninger gjelder også ved endringer som skjer etter du har søkt.
Hvis du gir ufullstendige eller feil opplysninger, kan du få utbetalt feil beløp. Dette kan få økonomiske og eventuelle rettslige konsekvenser for deg.
Konsekvensene av å gi feil opplysninger
Å gi feil opplysninger i søknaden til Nav kan føre til
- lengre saksbehandlingstid.
- feil vedtak, som for lav utbetaling eller for kort periode.
- at du får for mye utbetalt fra Nav som du må betale tilbake.
- at du i ytterste konsekvens kan bli anmeldt til politiet. Dette gjelder ikke i tilfeller hvor vi ber om estimater eller andre uavklarte opplysninger.
For å få riktig utbetaling, må du også melde fra når det skjer endringer i inntekten eller livssituasjonen din.
Hvordan melde fra om endringer
Meld straks fra hvis du
- får endringer i inntekten, familiesituasjonen eller jobbsituasjonen din.
- planlegger opphold i utlandet.
Du kan melde fra om endringer ved å sende en beskjed til oss.
Situasjoner som kan påvirke utbetalingen din
Typiske situasjoner som kan påvirke utbetalingen:
- Endringer i inntekten din eller partnerens inntekt
- Endringer i sivilstatusen (ekteskap, samboerforhold, samlivsbrudd, dødsfall)
- Endringer i familiesituasjonen (få barn, barn flytter ut, barn forsørges ikke lenger)
- Planlegger opphold eller flytting til utlandet
- Får ny jobb, jobber mer, eller har økt inntekten etter du søkte
Økonomisk sosialhjelp
Hvis du får økonomisk sosialhjelp, se hva du må melde fra om.
Er du usikker på om en endring påvirker utbetalingen din? Les mer under stønaden du søker om på nav.no eller kontakt oss.
Husk å melde fra hvis du får ny adresse eller nytt kontonummer.
Oppdatert 19.06.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg