Samarbeid — For andre samarbeidspartnere
Søk om medlemskap i EURES-samarbeidet
Ønsker virksomheten eller organisasjonen din å bli en del av EURES-samarbeidet? Les om EURES og søk om å bli en del av arbeidsformidlingssamarbeidet.
Innhold på siden
European Employment Services (EURES) er et samarbeid mellom europeiske arbeidsformidlinger. Private og offentlige aktører samarbeider om å fremme fri og rettferdig bevegelse av arbeidskraft i EU/EØS-området og Sveits.
Hovedmålet til EURES er å bidra til at det blir lettere for arbeidsgivere å rekruttere etterspurt arbeidskraft, og lettere for jobbsøkere å finne ny jobb i et annet EU/EØS-land eller Sveits.
Hvilke tjenester tilbyr EURES?
EURES’ tjenester for jobbsøkere og arbeidsgivere omfatter blant annet:
- Matching mellom ledige stillinger og CV-er på EURES-portalen.
- Informasjon, veiledning og andre støttetjenester for jobbsøkere og arbeidsgivere.
- Tilgang til informasjon om leve- og arbeidsforhold i landene som deltar i EURES-samarbeidet.
- Støttetjenester for grensearbeidere og grensependlere.
- Jobbmesser og andre rekrutteringsarrangementer.
- Informasjon om tilgang til støtte etter ansettelsen, som språkopplæring og hjelp til integrasjon i vertslandet.
I praksis tilbyr EURES sine tjenester via EURES-portalen og et nettverk av private og offentlige medlemsorganisasjoner, som er i daglig kontakt med jobbsøkere og arbeidsgivere i hele Europa.
Slik er EURES-arbeidet organisert
EURES-samarbeidet koordineres på europeisk nivå av det europeiske koordineringskontoret (ECO). Det er plassert i det europeiske arbeidsmarkedsbyrået (ELA).
Alle EURES-medlemsland har utpekt et nasjonalt koordineringskontor for EURES (NCO). NCO har det strategiske ansvaret for EURES på nasjonalt nivå.
I Norge er det nasjonale koordineringskontoret for EURES plassert i Arbeids- og velferdsdirektoratet.
EURES-medlemmer og EURES-partnere har ansvaret for å levere operative EURES-tjenester til målgruppene arbeidsgivere og jobbsøkere.
Medlemmer og partnere kan være offentlige og private arbeidsformidlinger, fagforeninger, arbeidsgiverorganisasjoner og andre relevante aktører i arbeidsmarkedet.
Et EURES-medlem tilbyr alle EURES-tjenestene, mens en EURES-partner har et mer begrenset tjenestetilbud.
Hvert enkelt NAV-fylke er per i dag EURES-medlem. Vi ønsker å få inn også andre relevante aktører som EURES-medlemmer eller -partnere. Det er viktig for å styrke EURES-samarbeidet.
EURES i de enkelte landene kan være ulikt organisert, men hovedstrukturen er den samme. På EURES-portalen finner du oversikt over dagens aktører i EURES-samarbeidet.
Din virksomhet eller organisasjon kan oppnå flere fordeler og muligheter hvis dere blir en del av EURES-samarbeidet.
Gjennom EURES kan dere samarbeide med andre europeiske virksomheter og organisasjoner om å rekruttere og formidle arbeidskraft på tvers av EU/EØS-området og Sveits.
Se oversikt over aktører i EURES-samarbeidet.
Gjennom EURES får dere tilgang til å delta på fysiske og digitale jobbmesser. Der får dere eksklusiv tilgang til kandidater og aktuelle utenlandske arbeidsgivere.
Se oversikt over:
Dere får utvidet tilgang til EURES-portalen. Her finner dere et stort utvalg av aktuell arbeidskraft og stillinger i EU/EØS-området og Sveits.
Dere får også tilgang til informasjon om medlemslandenes arbeidsmarkedsstatus, kommende jobbmesser og annen relevant informasjon.
EURES-portalen har en intern kommunikasjonsflate som forenkler samhandling med andre virksomheter og organisasjoner i EURES.
Alle medlemmer og partnere i EURES-samarbeidet får tilgang til et omfattende og kostnadsfritt kurs- og opplæringstilbud.
Dere har selv ansvar for å melde aktuelle personer på kurs og opplæring, slik at dere sikrer at ansatte som skal jobbe med EURES-tjenester har relevant og oppdatert kompetanse. De som leverer EURES-tjenester omtales som EURES-personell.
Slik er kursene og opplæringen
ECO har ansvar for å levere kurs på europeisk nivå for EURES-personell fra EURES-medlemmer og EURES-partnere i alle samarbeidsland.
NCO har ansvar for å gi et forberedende kurs for EURES-personell.
Forberedende kurs
Det første trinnet i opplæringen er et forberedende kurs som gir et nasjonalt perspektiv, basiskunnskap om EURES og informasjon om tilgjengelige verktøy.
I Norge leveres den nasjonale EURES-opplæringen som et nettbasert kurs: EURES Arbeidsmobilitet i EU/EØS og Sveits. Du må opprette konto hos DFØ for å få tilgang til kurset.
Kurs på europeisk nivå
Det andre trinnet i opplæringen tar for seg EURES i et europeisk perspektiv. Kurset gir økt kunnskap om mobilitet i det europeiske arbeidsmarkedet, og om tjenestene som bidrar til dette.
Kurset inneholder en språktest i engelsk, test av grunnleggende IT-ferdigheter, samt informasjon om EURES-portalens funksjoner, EU-lovgivning om fri bevegelse med mer.
Kurset tilbys i to versjoner:
- Nettbasert kurs med fleksibel oppstart og mulighet til å søke opptak gjennom hele året. Kurset tar totalt cirka 2 arbeidsdager å gjennomføre.
- Kombinasjon av nettbasert kurs og arbeidsseminar i et av samarbeidslandene. Kurset tar cirka 5 dager, inkludert reisetid.
Velger du kombinasjonen, kan det være forholdsvis lang ventetid mellom det nettbaserte kurset og arbeidsseminaret.
Gjennomfører du dette kurset, får du tilgang til alle kurs på europeisk nivå.
EURES-akademiet
Det tredje trinnet er EURES-akademiet. Kurset utvider og fordyper kunnskapen om EURES på fire områder:
- informasjon
- tjenester til jobbsøkere
- tjenester til arbeidsgivere
- jobbmatching
Det settes opp både nettbaserte kurs og klasseromskurs i et av samarbeidslandene. For å kunne delta må man ha gjennomgått det første og andre trinnet.
Påmelding til EURES-akademiet skjer to ganger i året, oktober/november for kurs på våren og april/mai for kurs på høsten.
Andre kurs
Det europeiske koordineringskontoret (ECO) setter fortløpende opp en rekke andre kurs, arbeidsseminarer og nettseminarer. Disse er åpne for alle, og krever ikke at du har gjennomført andre kurs. Vanlige tema er informasjon og kommunikasjon, kunnskap innenfor ulike bransjer med høy mobilitet med mer.
Hva koster kursene?
Det er ingen deltakeravgift for kurs og opplæring. Reiser og logistikk til klasseromskurs i Europa dekkes av ELA.
Personalkostnader, slik som lønn, kost, lokal transport med mer, må dere dekke selv. Det samme gjelder ved deltakelse på klasseromskurs i Norge.
Som medlem i EURES-samarbeidet kan du bruke EURES-logoen til å markedsføre virksomheten eller organisasjonen din i formidlings- og rekrutteringsarbeidet. EURES-logoen gir legitimitet og viser at dere er en troverdig aktør.
Organisasjoner og virksomheter som opererer lovlig i Norge kan søke om å bli EURES-medlem eller EURES-partner.
Det er bestemte vilkår EURES-medlemmer og -partnere må oppfylle for å bli godkjent. Detaljerte vilkår finner du i søknadsskjemaet.
Hvilke EURES-oppgaver må medlemmer og partnere løse?
Før dere sender søknad om å bli EURES-medlem eller -partner, er det viktig at dere setter dere godt inn i hvilke oppgaver dere må løse. Dere må også legge en plan for hvordan egen organisasjon eller virksomhet skal løse oppgavene.
Her beskriver vi kort hvilke oppgaver og tjenester dere må utføre:
Et EURES-medlem må utføre alle disse oppgavene, mens en EURES-partner må utføre minst én av oppgavene:
- Bidra til å øke antallet ledige stillinger som blir utlyst på EURES-portalen.
- Bidra til å få registrert inn flere CV-er og jobbsøkerprofiler på EURES-portalen.
- Tilby informasjons- og veiledningstjenester til arbeidssøkere og arbeidsgivere.
Gjennom disse oppgavene og tjenestene vil dere bidra til å øke arbeidsgivers muligheter til å få rekruttert den arbeidskraften de har behov for, og arbeidssøkers muligheter til å benytte sin rett til fri mobilitet og til å få arbeid og bli selvforsørgende.
Rammene for hvordan tjenestene skal leveres er fastlagt og beskrevet i søknadsskjemaet. Tjenestetilbudet skal være synlig og tilgjengelig for målgruppene, arbeidssøkere og arbeidsgivere. Dere kan tilby tjenestene enten heldigitalt, via eget personell eller i en kombinasjon.
Stillinger og CV-er skal overføres til EURES-portalen via en enhetlig koordinert kanal. Dere har selv ansvar for å utvikle og/eller etablere den tekniske infrastrukturen som kreves for å koble seg til den enhetlige koordinerte kanalen. Data som overføres må oppfylle bestemte vilkår og respektere gjeldende personvernregler.
Som EURES-medlem eller -partner må dere løpende registrere hvilke tjenester dere leverer, samt årlig lage en aktivitetsplan og rapportere hvilke aktiviteter dere har gjennomført.
Planer og rapporter deles med andre land i EURES-samarbeidet og styringsenheter på europeisk nivå.
Verktøy for enkel registrering og rapportering
For å gjøre det enkelt å registrere tjenester fortløpende og lage aktivitetsplan og -rapport, har vi utviklet en egen nettbasert løsning. NCO gir tilgang og opplæring til løsningen, som er tilgjengelig via alle etablerte plattformer
Om løpende registrering av tjenester
Resultatene fra den løpende registreringen blir samlet inn to ganger i året (1. januar–30. juni og 1. juli–31. desember). Resultatene blir sendt til ECO.
Om aktivitetsplanen
Aktivitetsplanen skal beskrive hvilke EURES-aktiviteter din virksomhet eller organisasjon vil gjennomføre det kommende året. Dere bestemmer selv aktivitetene og målene i planen. Det finnes ingen minimumskrav eller nivå som må oppnås.
Planen sendes til NCO. Fristen er siste dag i oktober hvert år. Aktivitetene starter 1. januar.
Om aktivitetsrapporten
Dere må sende inn årlig rapport om gjennomførte aktiviteter. I rapporten skal dere vurdere de aktivitetene dere satte som mål i aktivitetsplanen.
Rapporten sendes til NCO i perioden januar/februar.
Manglende registrering og rapportering
NCO følger opp at dere registrerer aktivitetsplan, aktivitetsrapport og løpende leveranser etter de fristene som gjelder. Brudd på registrerings- og rapporteringsforpliktelser kan medføre at dere mister medlems- eller partnerskapet i EURES.
Ansatte i virksomheten eller organisasjonen som skal jobbe som EURES-personell må delta på EURES-opplæringen på nasjonalt nivå (e-læring). Når de har gjennomført kurset, får de også tilgang til kurs og opplæring på europeisk nivå i regi av ELA.
Dere velger selv hvilke medarbeidere som skal jobbe med EURES-tjenester og delta på kurs/opplæring.
E-læringskurset EURES Arbeidsmobilitet i EU/EØS og Sveits er tilgjengelig hos DFØ. Du må opprette konto hos DFØ for å få tilgang til kurset.
For å være en del av EURES-samarbeidet, må dere tilby et kontaktpunkt, som jobbsøkere og arbeidsgivere kan henvende seg til med spørsmål som gjelder EURES-arbeidet.
Dere velger selv hvordan dette kontaktpunktet skal være.
Det er kostnadsfritt å delta i EURES-samarbeidet, men dere må selv dekke kostnader for konkrete tjenester eller aktiviteter dere gjennomfører, inkludert lønn eller lignende.
Dere vil med andre ord ikke motta støtte for å delta i EURES-samarbeidet eller for å levere EURES-tjenester.
Organisasjonen eller virksomheten din må godkjennes for å kunne delta i EURES-samarbeidet. Det skjer gjennom en nasjonal godkjenningsordning.
Søknadsskjemaet fylles ut elektronisk. Søknaden må skrives ut, signeres av juridisk person og returneres ved ordinær post til:
Arbeids- og velferdsdirektoratet ved Nasjonalt koordineringskontor EURES Norge, Postboks 354 8601 Mo i Rana
Søknadsfristen er 31. august, med oppstart 1. januar påfølgende år. Behandlingstiden er to måneder.
Organisasjonen eller virksomheten som søker har selv ansvar for å sette seg inn i kravene som fremkommer i søknadsskjemaet.
Når organisasjonen eller virksomheten har blitt godkjent, får dere tilbakemelding på e-post. Deretter blir dere invitert til et oppstartsmøte.
Har du spørsmål, kontakt det nasjonale koordineringskontoret: nav.eures.direktoratet@nav.no
Oppdatert 19.06.2024