Aktuelt
Strategi for digitalisering av Nav-kontor
Publisert 14. oktober 2024 | Oppdatert 16. oktober 2024
Arbeids- og inkluderingsdepartementet og KS har 10. oktober signert en strategi som skal bidra til å gjøre hverdagen enklere for Nav-ansatte og brukere. Strategien gjelder for både statlige og kommunale tjenester.
– Vi er glade for at strategien er lagt. Nå har vi en felles ambisjon og et felles mål, og det er viktig for Nav-kontorets brukere og ansatte, sier Helge Ommundsen, avdelingsdirektør i Nav.
At stat og kommune jobber sammen om tjenesteutvikling og digitalisering, skal bidra til at innbyggerne får mer koordinerte tjenester. I tillegg skal det gi økt likebehandling, økt rettsikkerhet og en mer effektiv forvaltning.
Enklere hverdag
I dag må ansatte på Nav-kontor forholde seg til en rekke kommunale og statlige systemer. Arbeidssituasjonen deres er krevende, og de bruker mye tid på å finne informasjon de trenger for å få jobben gjort.
– Vi må gjøre hverdagen deres enklere. Vi må tilrettelegge mer for at de skal få fulgt opp brukerne sine på en målrettet, helhetlig og effektiv måte, sier Ommundsen.
Veikart
Arbeids- og velferdsdirektoratet og KS skal sammen følge opp strategien som løper fra 2024 -2030 og utarbeide et felles veikart. Det skal også etableres en samarbeidsarena for å dele informasjon om behov for digitalisering i Nav-kontoret
– Samarbeidsarenaen blir et viktig forum for å diskutere tiltak og veikart, og partnerskapene lokalt blir viktige aktører for å få gjennomført strategien. Vi ser frem til å jobbe sammen om denne saken, på tvers av forvaltningsnivåene i organisasjonen, sier Ommundsen.
Strategi for digitalisering i Nav-kontor (pdf) (ks.no)
Les nyhetssak hos KS (ks.no)