Slik gjør du det — For andre samarbeidspartnere
Søk om tilgang til Aa-registeret
Aa-registeret er et grunndataregister over arbeidsforhold i Norge som Nav eier og forvalter. Registeret er tilgjengelig for offentlige etater og noen private aktører.
Innhold på siden
Alle offentlige virksomheter og andre som trenger opplysninger om arbeidsforhold for å løse offentlige oppgaver, kan få tilgang til registeret.
Private pensjonsaktører kan få tilgang til nødvendige opplysninger om arbeidsforhold til bruk i arbeidet med obligatorisk tjenestepensjon (OTP).
Denne videoen forteller om tilgang og ulike bruksområder for Aa-registeret (Vimeo).
Annen aktuell informasjon:
Nav tilbyr tre ulike tjenester for å få data fra Aa-registeret:
Integrert oppslag (API)
Denne tjenesten gir tilgang til maskin til maskin-integrasjon. Dette er en standardløsning som tilbys gratis. Se nærmere beskrivelse av Integrert oppslag (Github).
Web-oppslag
Denne tjenesten gir tilgang til oppslag i en innlogget løsning på nav.no. Dette er en standardløsning for offentlige aktører som tilbys gratis. Se nærmere beskrivelse av Web-oppslag.
Uttrekk
Dette er utlevering som ikke er på standardformat. For å få uttrekk av registeret, må den som søker fylle ut en detaljert beskrivelse i «Vedlegg til søknad - datainnhold» (standardformat).
Nav kan ta seg betalt for å utvikle et slikt uttrekk hvis det er behov for spesialtilpassede løsninger.
Du må ha Altinn-rettigheten «Søke om tilgang til Aa-registeret og forvalte avtaleforhold» for å kunne logge inn i Navs søknadsportal for Aa-registeret og søke om tilgang. Alle som er registrert med følgende roller i Enhetsregisteret, har denne rettigheten i Altinn:
- Bestyrende reder
- Daglig leder / administrerende direktør
- Deltaker med delt ansvar
- Deltaker med fullt ansvar
- Komplementar
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Styrets leder
Altinn-rettigheten kan delegeres til andre.
Har du spørsmål knyttet til Altinn-rettigheten, og hvordan denne kan delegeres til andre, kontakt brukerstøtten i Altinn.
For å søke om tilgang til Aa-registeret, må du logge deg på søknadsportalen for Aa-registeret og sende en digital søknad til Nav. Har du Altinn-rettigheten «Søke om tilgang til Aa-registeret og forvalte avtaleforhold», kan du fylle ut, signere og sende inn søknaden digitalt, og du kan forvalte avtaleforholdet.
I søknadsskjemaet må du fylle ut:
- Hjemmel for utlevering, formål og behandlingsgrunnlag.
- Hvilke dataelementer fra Aa-registeret (Github) dere trenger. Personvernet gjør det viktig å begrense mengden personopplysninger til det som er nødvendig.
- Kontaktpersoner for:
- avtalen
- endring av løsning
- feil i løsning
- sikkerhetsbrudd
- Alle kontaktpersoner må oppgi telefonnummer og e-post.
- Organisasjonsnummer til eventuell ekstern databehandler.
- Hvilken tilgang du søker om (API, web-oppslag eller uttrekk).
For å bruke Navs tjenester, må du også godkjenne Navs brukervilkår (pdf).
I Aa-registerets søknadsportal kan du
- søke om tilgang
- se status for søknaden
- se vedtaket
- søke om ny/utvidet tilgang
- endre kontaktpersoner
- avslutte tilganger og/eller avtaleforholdet
- sende spørsmål knyttet til søknaden eller Aa-registeret.
Har du spørsmål om Altinn-rettigheten og hvordan denne kan delegeres til andre, finner du mer informasjon og kontaktinformasjon hos Altinn brukerstøtte (Altinn).
Hvis du har spørsmål om hvordan du kan få tilgang, kan du ta kontakt med Nav via brukerstøttetjenesten for Aa-registeret. Du kan også tipse oss om uriktige eller manglende opplysninger i registeret. Les mer om tjenesten:
Få brukerstøtte til Aa-registeret
Slik gjør du det
Oppdatert 14.08.2024