Slik gjør du det — For arbeidsgivere
Arbeidsgiveren godtar ikke sykmeldingen
Som arbeidsgiver kan du stille spørsmål ved om den ansatte har rett til sykepenger.
Innhold på siden
Du har ikke rett til å få vite sykdomshistorien eller diagnosen til den ansatte, men du kan stille spørsmål ved om den ansatte har rett til sykepenger. Hvis du mener at du har god grunn til mistanke om at den ansatte ikke er syk eller skadet eller ikke medvirker i oppfølgingsarbeidet, kan du velge å ikke godta sykmeldingen, og dermed ikke utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden.
Slik gjør du det:
- Kall inn den ansatte til en samtale så tidlig som mulig, og sørg for skriftlige notater fra samtalen.
- Ta vare på SMS-er, e-poster og annen dokumentasjon i saken.
- Gjør den ansatte oppmerksom på at han/hun ikke får sykepenger i arbeidsgiverperioden.
- Stans utbetalingen av sykepenger fram til det er et endelig vedtak. Gjør den ansatte oppmerksom på muligheten for å søke Nav om sykepenger i stedet.
- Send inntektsmelding til Nav der du opplyser om at virksomheten ikke har utbetalt sykepenger i arbeidsgiverperioden.
- Send mer informasjon om saken i et brev til Nav. Legg ved eventuelle vedlegg og sendt alt med førsteside i posten.
Dette må du opplyse om i brevet:
- Hvilken sykmeldingsperiode som du ikke godtar. Vis til den eller de konkrete sykmeldingene som du ikke godtar, med datoer for når de ble skrevet ut og perioden de gjelder.
- Dokumenter at du har snakket med den ansatte.
- Begrunn hvorfor du ikke godtar sykmeldingen
- Er du i tvil om fraværet skyldes egen sykdom eller at arbeidstakeren din har oppsøkt lege for sent? Beskriv de faktiske forholdene du har lagt vekt på. Hendelsesforløpet og eventuelle utsagn bør gjengis mest mulig konkret og ordrett.
- Hvis du mener at den ansatte ikke har oppfylt medvirkningsplikten, ved for eksempel uten rimelig grunn har nektet å ta imot tilbud om tilrettelagt arbeid, må du legge ved dokumentasjon på hva den ansatte har fått tilbud om.
- Oppgi hvor mange dager per uke den ansatte vanligvis jobber og hvor mange dager den ansatte normalt skulle ha jobbet i arbeidsgiverperioden (hvis den ansatte ikke hadde hatt fravær).
- Opplys om at du ikke vil utbetale sykepenger.
Hvis du endrer oppfatning
Hvis du endrer oppfatning av forholdene og likevel ønsker å betale ut sykepenger til den ansatte i arbeidsgiverperioden, må du endre den innsendte inntektsmeldingen og opplyse hvor mye du har utbetalt i arbeidsgiverperioden.
Hovedregelen er at Nav ikke godtar en sykmelding for et tidsrom før den ansatte var hos legen. Det finnes unntak fra denne regelen, for eksempel at det ikke var mulig å få time hos legen tidligere. Nav saksbehandler en tilbakedatert sykmelding, og unntakene praktiseres strengt. Ved tilbakedatert sykmelding oppgir sykmelderen årsaken til tilbakedateringen til Nav.
Hvis du mottar en tilbakedatert sykmelding og er i tvil om den ansatte har vært forhindret fra å oppsøke lege, bør du gå i dialog med den ansatte for å avklare årsaken til tilbakedateringen.
Du kan velge å ikke godta en tilbakedatert sykmelding hvis du mener at den ansatte ikke var forhindret fra å oppsøke lege. I slike tilfeller kan du godta sykmeldingen fra den datoen den ansatte har blitt undersøkt av lege.
- Hvis du ikke godtar en sykmelding, ser Nav på dette som et forhold mellom deg og den ansatte. Det er først hvis den ansatte søker Nav om forskuttering, at vi tar stilling til saken.
- Vi sender informasjon til den ansatte om muligheten til å søke forskudd fra Nav, og om arbeidsgiverens begrunnelse for å ikke godta sykmeldingen.
- Vi innhenter også opplysninger fra lege eller behandler hvis vi har behov for dette. I noen saker ber vi Navs rådgivende lege eller en annen spesialist om å vurdere saken.
- Vi gjør et vedtak i saken ut fra opplysningene fra deg og eventuelt fra den ansatte, i tillegg til medisinske opplysninger.
- Hvis vi kommer fram til at arbeidstakeren skal ha sykepenger, forskutterer vi sykepengene i arbeidsgiverperioden og krever pengene tilbake fra arbeidsgiveren.
- Hvis vi er enig med deg, vil vi ikke utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Du får ikke en egen melding om det, men den ansatte vil få et brev om beslutningen og kan eventuelt klage.
Saksbehandlingstid for søknader fra arbeidsgivere
Saksbehandlingstiden regnes fra det tidspunktet Nav har mottatt all nødvendig dokumentasjon. Dette gjelder også inntektsmeldingen fra arbeidsgiveren.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Refusjon arbeidsgiver dag 1-16 | 6 måneder |
Refusjon arbeidsgiver fra dag 17 | 15 uker |
Søknad om unntak i arbeidsgiverperioden | 12 uker |
Bestridelse | 12 måneder |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 12 uker |
Klage til Nav klageinstans | 12 uker |
Anke til Nav klageinstans | 12 uker |
- Når du har fått vedtaket fra Nav, kan du klage på avgjørelsen innen 3 uker. Du anker til den enheten i Nav som har gjort vedtaket.
- Hvis Nav opprettholder avgjørelsen sin, sender vi saken til Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden (regjeringen.no).
- Du venter med å tilbakebetale til det er en kjennelse i nemnda.
Når saken er avgjort i ankenemda:
- Både du og arbeidstakeren får tilsendt ankenemndas avgjørelse.
- Hvis nemda kommer til at arbeidstakeren hadde rett til sykepenger, må du betale disse pluss renter. Hvis Nav har forskuttert sykepengene, betaler du til Nav.
- Saken er avgjort når nemda har laget en kjennelse, men noen ganger kan saken prøves for de vanlige domstolene.
Hvis du ønsker å kreve pengene tilbake, er det en privatrettslig sak mellom deg og den ansatte.
Du kan sende en skriftlig henvendelse til Nav og be oss vurdere om vilkårene for sykepenger er oppfylt. Du bør varsle den ansatte om at du har bedt Nav om å vurdere sykefraværet.
Oppdatert 17.12.2024