For arbeidsgivere
Oppgjørsrapport K27
Oppgjørsrapport K27 viser informasjon om refusjon av sykepenger, foreldrepenger, feriepenger, svangerskapspenger, pleie/opplæring- og omsorgspenger.
Du kan bruke oppgjørsrapporten til å sjekke at utbetalingene fra Nav stemmer med det virksomheten hadde planlagt. Hvis du ser et avvik, anbefaler vi at at du kontakter Nav.
Hvis du har fått et minusbeløp i rapporten som er knyttet til organisasjonsnummeret ditt, bør du undersøke om virksomheten har fått et brev fra Nav som forklarer hvorfor vi trekker i refusjonen.
Rapporten vises i innboksen din i Altinn.
I dette kapittelet
Pengene utbetales til det kontonummeret du har oppgitt på skjemaet "Bankkontonummer for refusjoner fra Nav til arbeidsgivere" i Altinn.
Hvis hovedenhet og underenhet er registrert med samme bankkontonummer, vil oppgjørsrapporten gå til hovedenheten.
Ønsker du at oppgjørsrapporten skal gå til underenheten, må det registreres kontonummer ulikt det som er registrert på hovedenheten.
Nav utbetaler refusjoner slik at de er på konto første virkedag i en ny måned. Oppgjørsrapporten blir tilgjengelig i Altinn 1-2 virkedager etter dette.
Eksempel: En refusjon som er ferdig behandlet i mars, blir utbetalt 1. april (hvis det er en virkedag).
Hvis du mangler refusjon for en ansatt, sjekk saksbehandlingstidene til Nav her.
Hvis du får refusjon utenom dette, vil du få en separat oppgjørsrapport i etterkant.
Rapporten er tilgjengelig i Altinn i ett år etter datoen du fikk den. Deretter slettes den.
Oppgjørsrapport K27 som kommer i starten av juni inneholder refusjon av feriepenger opptjent i fjor, i tillegg til ordinære refusjoner beregnet i mai.
I dette kapittelet
For å lese rapporten trenger du en av disse Altinn-rollene:
- Ansvarlig revisor
- Lønn og personalmedarbeider
- Regnskapsfører lønn
- Regnskapsfører med eller uten signeringsrettighet
- Revisormedarbeider
Her kan du se hvilke roller du har (altinn.no). Om du ikke har rolle som gir tilgang, må du få delegert rollen.
Tjenesten inneholder noe sensitiv informasjon og krever derfor minimum innlogging med sikkerhetsnivå 3. Sikkerhetsnivået vises med ikon ved siden av innloggingsvalget.
Rapporten vil du finne som vedlegg til meldingen i innboksen på Altinn. Vedleggene vises som:
- Rapport i PDF-format som kan åpnes for lesing eller utskrift
- CSV-fil som kan lastes ned og overføres til virksomhetens lønns- og økonomisystem
Du må åpne/laste ned filene for videre bruk i egen virksomhet. Når meldingen med vedlegget er åpnet, vil det bli registrert som om rapporten er lest eller lastet ned.
- Sjekk at riktig hovedenhet eller underenhet er valgt i «Rapporterer for»-feltet øverst på siden i Altinn.
- Sjekk at du har riktige tilganger og at rapporten er tilgjengelig.
- Hvis andre i virksomheten har sett på rapporten, kan den ligge som arkivert. Da finner du rapporten i arkivmappen i Altinn.
- Hvis andre i virksomheten har slettet rapporten, ligger den i Slettede elementer i Altinn.
- Hvis du har avsluttet en virksomhet og har fått refusjon, men ikke har fått oppgjørsrapport, så avvent og følg med i Altinn. Ta kontakt med Nav hvis rapporten ikke har dukket opp i Altinn innen midten av måneden.
- Eksempel: Hvis du skulle fått rapporten 1. april, kan du vente til 15. april før du eventuelt kontakter Nav.
- Sjekk her hva du må gjøre hvis du omorganiserer.
Oppdatert 08.05.2024