Slik gjør du det — For arbeidsgivere
Oppfølgingsplan
Et verktøy i dialogen mellom deg som arbeidsgiver og den ansatte under et sykefravær.
Det finnes også informasjon om oppfølgingsplan til privatpersoner.
Fyll ut planen sammen med den ansatte
Fyll ut planen sammen med den ansatte. Når sykefraværet har vart i 4 uker, sender du planen til legen. Ved behov sender du den til Nav, eller når Nav ber om det.
Dere reviderer planen etter behov underveis i sykefraværet, blant annet i forbindelse med dialogmøter.
Den digitale oppfølgingsplanen kan deles digitalt med både legen og Nav.
Målet med oppfølgingsplanen
Det er lovpålagt å lage oppfølgingsplan for alle sykmeldte. Det kan gjøres unntak hvis det er åpenbart unødvendig. Oppfølgingsplanen hjelper deg med å
- komme raskt i dialog med den ansatte
- vurdere tiltak og muligheter for å komme tilbake i arbeid
- formidle viktig informasjon til den som sykmelder, Nav og andre støttespillere
- komme i kontakt med Nav hvis du har behov for hjelp
Ifølge arbeidsmiljøloven skal oppfølgingsplanen inneholde en vurdering av den ansattes arbeidsoppgaver og mulighet til å utføre dem. Formålet er å bli enige om hva som kan gjøres for at den ansatte kan komme tilbake til arbeid i forbindelse med sykdom, ulykke, slitasje eller liknende. Planen skal inneholde en beskrivelse av hvordan arbeidsgiveren legger til rette, eventuelt behov for ekstern bistand, og en plan for hva som skal skje videre.
Oppfølgingsplanen skal deles uoppfordret med den som har sykmeldt den ansatte, senest innen 4 uker. Nav skal få oppfølgingsplanen på forespørsel, for eksempel i forbindelse med aktivitetsplikten etter 8 ukers sykefravær og før dialogmøter. Send også oppfølgingsplanen hvis det er behov for bistand fra Nav.
Unntak fra oppfølgingsplan
Det kan gjøres unntak fra å lage en oppfølgingsplan hvis det er åpenbart unødvendig. Med åpenbart unødvendig menes tilfeller der den ansatte vil komme tilbake til jobb uten tilrettelegging, eller ved alvorlig sykdom der den ansatte ikke kan komme tilbake til arbeid.
Arbeidsgiveren må ta kontakt med den ansatte for å avklare om det er grunnlag for unntak.
Slik sender du oppfølgingsplanen
Du kan sende inn oppfølgingsplanen på ulike måter. Når du sender elektronisk, kommer den direkte til både legen og Nav:
1. Navs digitale oppfølgingsplan
Lederen får tilgang til Navs digitale oppfølgingsplan ved å logge seg inn på Dine sykmeldte.
Den ansatte finner den på Ditt sykefravær.
2. Elektronisk innsending direkte fra lønns- og personalsystemet
Oppfølgingsplanen med integrasjon via Altinn avvikles 16. januar 2026, på bakgrunn av utfasing av Altinn 2. Nav har utarbeidet et nytt oppfølgingsplan-API, som kan integreres direkte i sluttbrukersystemene. Dette kan tas i bruk allerede nå.
Tjenesten retter seg mot systemleverandører og systemeiere som ønsker å tilby Navs oppfølgingsplan i eget system, med mulighet for innsending til Nav og/eller fastlegen.
Nav tar imot oppfølgingsplaner fra virksomhetens eget lønns- og personalsystem.
- Innlogging i eget lønns- og personalsystem er tilstrekkelig.
- Skjemainformasjonen fylles ut i eget lønns- og personalsystem, og overføres til Nav og/eller fastlegen derfra.
Kostnadene ved å ta i bruk tjenesten avhenger av systemleverandørene og deres prising av programvare og ny funksjonalitet.
Arbeidsgivere må selv ta kontakt med leverandører av lønns- og personalsystem for å avklare nærmere.
Se bruksvilkårene (pdf) for mer detaljert informasjon om kravene for bruk av denne tjenesten. Dokumentet er primært utarbeidet for leverandørene, men kan gi nyttige opplysninger også for nøkkelpersonell i virksomhetene. I dokumentet lenkes det også til relevant informasjon for implementasjon.
3. Innsending på papir
Må du bruke oppfølgingsplanen på papir, kan du fylle den ut digitalt og sende den i posten.
Oppdatert 11.04.2025