Hva arbeidsgivere må vite — For arbeidsgivere
Sende inntektsmelding, se rapporter og register
Les om hvordan du sender inntektsmelding og a-melding, ser oppgjørsrapporter, endrer bankkontonummer og lignende.
A-meldingen er en månedlig melding fra arbeidsgiver til NAV, SSB og Skatteetaten om ansattes inntekt, arbeidsforhold og forskuddstrekk, samt arbeidsgiveravgift og finansskatt for virksomheten.
Aa-registeret (Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret) er et register som viser arbeidsforholdene som er registrert på virksomheten. Her kan du som arbeidsgiver kontrollere arbeidsforholdene i virksomheten din.
Opplysningene i Aa-registeret kan endres via a-meldingen.
- Les mer om a-melding og Aa-registeret.
- Her kan du registrere og endre opplysninger om virksomheten i Enhetsregisteret.
Riktig bankkontonummer sikrer virksomheten din rett utbetaling til rett tid og hindrer feilutbetalinger.
Sjekk, registrer eller endre bankkontonummer for refusjoner fra NAV til arbeidsgiver.
Arbeidsgiver skal sende inntektsmelding når en ansatt skal ha sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger eller pengestøtte ved sykdom hos barn eller i nærstående familie.
Disse rapportene finner du i Altinn:
- Oppgjørsrapport (K27) fra NAV for refusjon av sykepenger, feriepenger, adopsjons- eller fødselspenger
- Fakturaspesifikasjon for pensjonsytelser
- Skatteoppgjørsrapport T09 til kemnere (kontakt Altinn for tilgang)
- Trekkoppgjørsrapport T14 til kreditorer som har trekk i NAV-brukeres ytelser
Når en underenhet i Enhetsregisteret overføres fra én hovedenhet til en annen, må du som arbeidsgiver sørge for at refusjoner fra NAV fortsatt kan komme frem til riktig mottaker. Dette kan også gjelde når ansatte bytter underenhet.
Les mer om refusjoner fra NAV når en underenhet flyttes eller ansatte bytter underenhet.
Rapporten T-12 Trekkhendelser til kreditor og namsmann viser oversikt over innsendte trekk der det ikke er noen ytelse å trekke i m.m.
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Oppdatert 20.03.2024