Slik gjør du det — For arbeidsgivere
Søknad om sykepenger
Slik går du som arbeidsgiver går frem for å håndtere sykepenger.
Det finnes også informasjon om søknad om sykepenger til privatpersoner.
Innhold på siden
1. Søknad sendes etter sykmeldingsperioden
Når sykmeldingsperioden er over, får den ansatte melding om at søknaden om sykepenger kan fylles ut på nav.no. Søknaden er den ansattes erklæring om hva som har skjedd underveis i sykefraværet, og kan derfor ikke sendes inn samtidig med sykmeldingen.
Hvis den ansatte er i stand til å jobbe mer enn sykmeldingsgraden tilsier, kan vedkommende opplyse om timene som er jobbet utover sykmeldingsgraden i søknaden. Den ansatte kan også friskmelde seg. Det gjør at Nav kan justere sykepengene slik at utbetalingen blir riktig.
2. Arbeidsgiverperioden avgjør mottaker
- Hvis søknadsperioden er innenfor arbeidsgiverperioden, sendes søknaden kun til arbeidsgiveren.
- Er den lengre enn arbeidsgiverperioden, sendes søknaden til Nav og arbeidsgiver.
3. Forskuttering av sykepenger
Arbeidsgivere som forskutterer sykepenger, får en kopi av søknaden i Altinn, og nærmeste leder får se søknaden på nav.no/dinesykmeldte. Les mer om hvordan du håndterer søknaden om sykepenger når du forskutterer.
Hvis arbeidsgiveren ikke forskutterer sykepenger, sendes søknaden kun til Nav.
4. Husk inntektsmeldingen
Søknaden kan behandles når arbeidsgiveren har sendt inntektsmeldingen, og den ansatte har sendt sykepengesøknaden.
Hvis den ansatte bruker papirsøknad, må arbeidsgiver videresende del D på papir til Nav. Del D er den sykmeldtes egenerklæring og krav om sykepenger.
5. Påminnelser, feil og varsler
- Hvis den digitale søknaden ikke er sendt inn av den ansatte, sender Nav en påminnelse til nærmeste leder på e-post og til virksomheten i Altinn.
- Hvis du oppdager feil i søknaden, finnes det en korrigeringsfunksjon i søknaden som du kan be den ansatte bruke. Når den ansatte har korrigert søknaden, får du den som en ny søknad, med tilhørende varsler.
- Nærmeste leder får varsler på e-post hvis
- det kommer inn en ny sykmelding fra en ansatt
- søknaden om sykepenger kommer fra den ansatte
- hvis søknaden ikke er sendt innen 14 dager
Virksomheten får melding når det skjer noe nytt i et sykefravær. Hvilke meldinger man får, avhenger av rollen man har:
Har du tilgang i Altinn til sykmeldinger, søknader om sykepenger og brev om dialogmøte?
Da får du melding når
- den ansatte sender inn en ny sykmelding
- den ansatte sender inn en ny søknad om sykepenger
- den ansatte ikke har sendt inn søknad etter 21 dager
- nærmeste leder ikke er registrert, og Nav-kontoret sender brev om dialogmøte: innkalling, endring, avlysning og referat
Meldingen kommer som SMS og/eller e-post avhengig hva man har valgt i varslingsinnstillingene i Altinn.
Er du nærmeste leder?
Da får du melding når
- den ansatte sender inn en ny sykmelding
- den ansatte sender inn en ny søknad om sykepenger
- den ansatte ikke har sendt inn søknaden om sykepenger innen 14 dager etter at den ble tilgjengelig
- den ansatte har startet på eller sendt oppfølgingsplanen til godkjenning
- vi spør om behovet for dialogmøte (kommer i uke 17 av sykefraværet)
- Nav-kontoret sender melding om dialogmøte: innkalling, endring, avlysning og referat
Nærmeste leder får melding til e-postadressen som er oppgitt på skjemaet "Sykmelding – oppgi leder" i Altinn.
Sykmeldinger som er lengre enn 31 dager deles opp i flere søknader, slik at den ansatte kan søke om sykepenger flere ganger per sykmelding. Den ansatte varsles på SMS/e-post når en ny søknad er klar til utfylling.
Her er et eksempel:
- Petter får en 40 dager lang sykmelding fra legen sin, og sender denne til arbeidsgiveren sin.
- Etter 20 dager får han en SMS/e-post om at det ligger en ny oppgave og venter på nav.no.
- Han logger seg inn, fyller ut søknaden om sykepenger for de 20 første dagene i sykmeldingsperioden, og sender den til arbeidsgiveren og/eller Nav.
- 20 dager etter dette igjen blir han varslet via SMS/e-post igjen, og sender inn søknaden om sykepenger som gjelder dag 21-40 i sykmeldingsperioden.
Vi sender varsel til den ansattes nærmeste leder (Dine sykmeldte) og til virksomheten (Altinn) når det mangler en søknad om sykepenger.
Slik er gangen i varslingen:
- Den ansatte får SMS eller e-post dagen etter at søknaden er tilgjengelig for utfylling.
- Den ansatte får purring på SMS eller e-post én uke senere dersom søknaden fortsatt ikke er sendt inn.
- Nærmeste leder får varsel på e-post hvis søknaden fortsatt ikke er sendt inn én uke etter det igjen.
- Arbeidsgiveren får melding i Altinn (med påfølgende varsel på e-post eller SMS) hvis det går nok en uke uten at søknaden sendes inn, altså 21 dager etter at søknaden første gang ble tilgjengelig for den ansatte.
Hvis den ansatte har valgt å avbryte søknaden (ved å trykke på knappen «Jeg ønsker ikke å bruke denne søknaden»), sendes det ikke melding til Altinn.
Systemet beregner om søknaden om sykepenger skal sendes til Nav eller virksomheten. Dette er basert på tidligere sykmeldinger og egenmeldinger.
Det kan oppstå tilfeller der beregningen ikke blir riktig. Derfor kan den sykmeldte ettersende søknaden til Nav i ettertid. Les om hvordan den sykmeldte ettersender til Nav.
Sykmeldinger og søknader kan enkelt søkes opp ettersom den ansattes navn og fødselsnummer vises i tittelfeltet. Titlene er søkbare, og du kan dermed søke etter navn eller fødselsnummer.
Disse ressursene går i dybden om sykmeldingsrelaterte temaer.
Oppdatert 19.11.2024