Utbetaling
Årsoppgave fra Nav
Nav sender ut årsoppgaven i begynnelsen av året til alle som har fått utbetalinger fra Nav.
Innhold på siden
Når du får skattemeldingen fra Skatteetaten, bør du sjekke at opplysningene stemmer med årsoppgaven fra Nav.
Har du fått utbetalinger fra Nav i 2024, får du årsoppgaven fra Nav innen 1. februar 2025.
Årsoppgave på nav.no, Min side
Hvis du er digital bruker, finner du årsoppgaven ved å logge inn på Min side på nav.no, siste dokumenter.
Årsoppgave i posten
Hvis du har reservert deg mot digital kommunikasjon med det offentlige, får du årsoppgaven i posten.
Årsoppgave for andre enn deg selv
Er du en pårørende som ønsker utskrift av årsoppgaven til den du representerer, må du ha fullmakt for å få opplysningene.
I dette kapittelet
Årsoppgaven fra Nav inneholder alle rapporteringspliktige utbetalinger og trekk som Nav har meldt til Skatteetaten for inntektsåret 2024.
Nav har rapporteringsplikt selv om utbetalingen ikke er skattepliktig. Unntaket er kompensasjonstillegg for AFP og utbetaling av yrkesskadeerstatning (menerstatning), som ikke er rapporteringspliktige utbetalinger.
Du kan sammenligne beløpene som ble utbetalt i 2024 med årsoppgaven. Summen av trekk som er gjort er forskuddstrekk skatt og eventuelle andre trekk.
Se ubetalingsoversikten på Min side.
Hvis årsoppgaven ikke stemmer med det du har fått utbetalt, må du ta kontakt med Nav slik at vi kan korrigere eventuelle feil.
Nav rapporterer utbetalinger og trekk etter Skatteetatens kodeverk. Derfor rapporterer vi noen utbetalinger med annen beskrivelse enn hva utbetalingen viser.
Utbetaling - beskrivelse | Rapporteres som: |
Tiltakspenger | Tilleggsstønad |
Kommunal tilleggspensjon | Pensjon og livrente i arbeidsforhold |
Pensjon fra Statens pensjonskasse | Pensjon og livrente i arbeidsforhold |
Garantipensjon, pensjonstillegg og minste pensjonsnivå | Grunnpensjon og er slått sammen med øvrig grunnpensjon |
Inntektspensjon | Tilleggspensjon og er slått sammen med øvrige tilleggspensjoner fra Nav |
Du kan logge deg inn på nav.no og sende oss en melding om hva du mener er feil, eller du kan kontakte oss på telefon.
Hvis du får en endringsoppgave / korrigert årsoppgave fra Nav, betyr det at vi har oppdatert informasjonen fordi det er skjedd endringer etter at årsoppgaven ble sendt ut. Det kan skyldes feil i informasjonen eller nye opplysninger.
Nav har rapportert endringene til Skatteetaten, og du trenger ikke gjøre noe.
Hvis du er pårørende til en person som døde i 2024, må du sende kopi av skifteattest og eventuelle fullmakter til oss før vi kan sende kopi av årsoppgaven til deg.
Send kopi av skifteattest og eventuelle fullmakter til:
- Nav økonomi pensjon, Postboks 6600 Etterstad, 0607 OSLO.
Har du spørsmål om økonomisk sosialhjelp eller kvalifiseringsstønad i årsoppgaven din, kan du kontakte Nav-kontoret ditt.
Har du spørsmål om introduksjonsstønad eller kommunal bostøtte i årsoppgaven din, kan du enten ta kontakt med Nav-kontoret ditt eller kommunen din. Det varierer fra kommune til kommune hvem som har ansvaret for utbetalingen. Er du usikker på hvor du skal henvende deg, kan du kontakte oss.
Har du spørsmål om bostøtte fra Husbanken, kan du kontakte Husbanken.
Årsoppgaven inneholder ikke informasjon om trygdeavgift. For å få en bekreftelse på beløpet, må du skrive til oss, velg temaet "Bor eller jobber i utlandet".
Du kan også ringe oss på 21 07 37 00. Vi bekrefter bare trygdeavgift som vi har trukket. Er du usikker, må du sjekke utbetalingsmeldingen din. Den finner du ved å logge inn på nav.no og se om det er et eget trekk der for folketrygdavgift.
Oppdatert 13.01.2025