Hjelpemiddel og Pengestøtte
Grunnmønster og søm av klær
Brukes som grunnlag for å skreddersy klær.
Innhold på siden
Du kan få støtte til grunnmønster og spesialsøm av klær hvis du har en kroppsform som gjør at du må få klærne dine spesialsydd fordi du:
- har feilstillinger i ryggen, overkroppen, armer eller ben
- mangler armer eller ben
- har armer eller ben som er vesentlig kortere enn vanlig
- er kortvokst
I dette kapittelet
Et grunnmønster er et grunnriss av kroppens form og mål som brukes som grunnlag for å skreddersy klær. Spesialsøm innebærer at klærne blir sydd med utgangspunkt i et grunnmønster.
Du kan få dekket:
- utgifter til grunnmønster
- utgifter til å endre grunnmønsteret
- utgifter til å få spesialsydd klær etter grunnmønsteret
Du kan ikke få støtte til grunnmønster og spesialsydde klær på grunn av overvekt.
Du kan ikke få støtte til å spesialtilpasse eller sy om klær som er kjøpt i vanlig butikk.
Du kan ikke få støtte til å kjøpe spesialklær for funksjonshemmede.
Grunnmønster
Utgiftene til å få laget grunnmønster dekkes etter faste satser.
Satsene gjelder fra 1. januar 2024.
Type | Beløp |
---|---|
Kortvokste (overdel/kjole) | 3 167 kroner |
Kortvokste (bukse) | 1 584 kroner |
Skjeve figurer (ulik høyre og venstre side) | 7 728 kroner |
Personer med kul (pukkel) | 10 822 kroner |
Personer med ekstreme avvik | 13 936 kroner |
Prisene gjelder fra og med måltaking frem til ferdig mønster, eksklusive merverdiavgift og eventuelle reiseutgifter.
Spesialsydde klær
Hvis alle klærne dine må sys, kan du hvert kalenderår få dekket årlige arbeidskostnader med å få sydd klærne med inntil 24 806 kroner. Hvis du bare trenger spesialsydde klær til overkroppen eller til underkroppen, kan du årlig få dekket arbeidskostnader med inntil 12 403 kroner.
Nav dekker opphold og transport i forbindelse med utforming og tilpasning av mønster.
Som transport gjelder:
- billigste reisemåte med offentlig transport
- taxi eller lignende hvis helsetilstanden din krever det.
- kilometergodtgjørelse ved bruk av privat bil.
Reiseutgifter
Pengestøtte
Hvis det er en betydelig belastning å reise for den som skal ha grunnmønsteret, kan den som lager grunnmønsteret få dekket reise til hjemmebesøk.
Søknad om stønad til grunnmønster eller søm etter grunnmønster
Hvis du ønsker å få dekket utgifter til grunnmønster eller å få sydd klær etter grunnmønster må du sende søknad til Nav.
Første gang du søker om grunnmønster, må du legge ved erklæring fra lege, fysioterapeut eller ergoterapeut om årsaken til at klær kjøpt i butikk ikke kan benyttes.
Du kan fritt velge en fagperson som kan lage grunnmønster eller sy klærne.
Fagpersoner som lager grunnmønster må legge ved en bekreftelse på at de har kompetansen til å lage grunnmønster.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 4 uker |
For mer informasjon om leveringstid, ta kontakt med den som lager grunnmønsteret eller syr klærne
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 4 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Oppdatert 05.11.2024
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen