Behandling av opplysninger om institusjonsopphold
Helseinstitusjoner, alders- og sykehjem og fengsler sender melding til Nav om alle personer som blir skrevet inn og ut av institusjonen.
Formålet med personopplysningene
Formålet med innsamling av opplysninger om institusjonsopphold er å kontrollere om oppholdet har betydning for retten til eller størrelsen på ytelser fra folketrygden.
(lovdata.no)
- folketrygdloven § 21-4 (5) og Kap. 2, Kap. 6, Kap. 8, Kap. 11, Kap. 12, Kap. 13, Kap. 17, Kap. 18, Kap. 19, Kap. 20 i folketrygdloven
- forskrift om tiltakspenger
- lov om supplerende stønad
- Nav-loven § 4, 1. og 2. ledd og § 4a
Slik behandler Nav opplysninger om deg
Helseinstitusjoner, alders- og sykehjem og fengsler har plikt til å sende melding til Nav om alle personer som blir skrevet inn og ut av institusjonen.
- Fødselsnummer/d-nummer. Nav bruker Folkeregisteret for å identifisere navnet til den registrerte basert på innsendt fødselsnummer/d-nummer
- Organisasjonsnummeret henter vi fra Altinn når innmelder logger seg inn på innrapporteringsportalen og velger institusjon han rapporterer på vegne av
- Periode for oppholdet på institusjon, dvs dato for innskriving og dato for utskriving fra institusjonen
- For alders- og sykehjem informasjon om det er korttids- eller langtidsopphold
- Informasjon om person er overført fra en annen institusjon
- Vi henter informasjon om type opphold basert på hvilken institusjon som melder inn opphold. F.eks. hvis oppholdet meldes inn av Kriminalomsorgsdirektoratet, er dette fengselsopphold.
- Nav bruker Folkeregisteret for å identifisere navnet til den registrerte basert på innsendt fødselsnummer/d-nummer
- Nav bruker Altinn og Enhetsregisteret for å identifisere institusjon som rapporterer institusjonsopphold.
Opplysninger om institusjonsopphold meldes inn på hver person digitalt. Disse opplysningene lagres inn i Navs interne register for å kontrollere
- om personen fortsatt har rett til ytelser fra folketrygden eller
- om oppholdet har betydning for størrelsen på ytelser personen har fra folketrygden.
Nav utleverer normalt ikke opplysninger om institusjonsopphold.
Unntaket var i koronapandemien. Nav utleverte opplysninger om opphold i alders- og sykehjem i perioden fra 1.1.2017 til 31.12.2023 til Folkehelseinstituttet. Formålet med utleveringen var å kunne overvåke smitte og effekt av vaksinasjon og med det kunne vurdere behov for iverksetting av nye tiltak.
Opplysninger om institusjonsopphold lagres i Navs interne register.
Fagsystemer som behandler ytelser som kan blir påvirket av institusjonsopphold, får beskjed når nytt institusjonsopphold er registrert.
Følgende ytelser kan bli påvirket av institusjonsopphold:
- Grunnstønad og hjelpestønad (lovdata.no)
- Sykepenger (lovdata.no)
- Arbeidsavklaringspenger (lovdata.no)
- Uføretrygd (lovdata.no)
- Yrkesskadedekning (lovdata.no)
- Ytelser til gjenlevende ektefelle (lovdata.no)
- Barnepensjon (lovdata.no)
- Alderspensjon (lovdata.no)
- Tiltakspenger (lovdata.no)
- Supplerende stønad (lovdata.no)
- Dagpenger (lovdata.no)
Da Nav utleverte opplysninger om institusjonsopphold (i anonymisert form) til Folkehelseinstituttet, ble de brukt for analyse og forskning av hvilke tiltak mot korona som virker.
Dette har du rett til
- Informasjon. Du har rett til å få tilstrekkelig informasjon om at Nav har registrert opplysninger om ditt opphold i institusjon og hvordan det kan påvirke ytelser du får fra Nav.
- Rette og slette opplysninger om institusjonsopphold. Dersom du mener at opplysninger om institusjonsopphold inneholder feil, har du krav på å rette disse. Kilden for opplysninger om institusjonsopphold er de ulike institusjonene. Du kan enten be institusjonen sende melding om institusjonsopphold på nytt eller be Nav om å ta kontakt med institusjonen. Dersom du ikke har en ytelse fra Nav, har du rett til å be opplysninger om institusjonsopphold slettet.
Du kan lese mer om hvordan Nav behandler personopplysninger i personvernerklæringen vår.
Oppdatert 07.01.2025