Behandling av opplysninger om institusjonsopphold
Helseinstitusjoner, alders- og sykehjem og fengsler sender melding til Nav om alle personer som blir skrevet inn og ut av institusjonen.
Innhold på siden
Formålet med innsamling av opplysninger om institusjonsopphold er å kontrollere om oppholdet har betydning for retten til eller størrelsen på ytelser fra folketrygden.
(lovdata.no)
- folketrygdloven § 21-4 (5) og Kap. 2, Kap. 6, Kap. 8, Kap. 11, Kap. 12, Kap. 13, Kap. 17, Kap. 18, Kap. 19, Kap. 20 i folketrygdloven
- forskrift om tiltakspenger
- lov om supplerende stønad
- Nav-loven § 4, 1. og 2. ledd og § 4a
I dette kapittelet
Helseinstitusjoner, alders- og sykehjem og fengsler har plikt til å sende melding til Nav om alle personer som blir skrevet inn og ut av institusjonen.
- Fødselsnummer/d-nummer. Nav bruker Folkeregisteret for å identifisere navnet til den registrerte basert på innsendt fødselsnummer/d-nummer
- Organisasjonsnummeret henter vi fra Altinn når innmelder logger seg inn på innrapporteringsportalen og velger institusjon han rapporterer på vegne av
- Periode for oppholdet på institusjon, dvs dato for innskriving og dato for utskriving fra institusjonen
- For alders- og sykehjem informasjon om det er korttids- eller langtidsopphold
- Informasjon om person er overført fra en annen institusjon
- Vi henter informasjon om type opphold basert på hvilken institusjon som melder inn opphold. F.eks. hvis oppholdet meldes inn av Kriminalomsorgsdirektoratet, er dette fengselsopphold.
- Nav bruker Folkeregisteret for å identifisere navnet til den registrerte basert på innsendt fødselsnummer/d-nummer
- Nav bruker Altinn og Enhetsregisteret for å identifisere institusjon som rapporterer institusjonsopphold.
Opplysninger om institusjonsopphold meldes inn på hver person digitalt. Disse opplysningene lagres inn i Navs interne register for å kontrollere
- om personen fortsatt har rett til ytelser fra folketrygden eller
- om oppholdet har betydning for størrelsen på ytelser personen har fra folketrygden.
Nav utleverer normalt ikke opplysninger om institusjonsopphold.
Unntaket var i koronapandemien. Nav utleverte opplysninger om opphold i alders- og sykehjem i perioden fra 1.1.2017 til 31.12.2023 til Folkehelseinstituttet. Formålet med utleveringen var å kunne overvåke smitte og effekt av vaksinasjon og med det kunne vurdere behov for iverksetting av nye tiltak.
Opplysninger om institusjonsopphold lagres i Navs interne register.
Fagsystemer som behandler ytelser som kan blir påvirket av institusjonsopphold, får beskjed når nytt institusjonsopphold er registrert.
Følgende ytelser kan bli påvirket av institusjonsopphold:
- Grunnstønad og hjelpestønad (lovdata.no)
- Sykepenger (lovdata.no)
- Arbeidsavklaringspenger (lovdata.no)
- Uføretrygd (lovdata.no)
- Yrkesskadedekning (lovdata.no)
- Ytelser til gjenlevende ektefelle (lovdata.no)
- Barnepensjon (lovdata.no)
- Alderspensjon (lovdata.no)
- Tiltakspenger (lovdata.no)
- Supplerende stønad (lovdata.no)
- Dagpenger (lovdata.no)
Da Nav utleverte opplysninger om institusjonsopphold (i anonymisert form) til Folkehelseinstituttet, ble de brukt for analyse og forskning av hvilke tiltak mot korona som virker.
- Informasjon. Du har rett til å få tilstrekkelig informasjon om at Nav har registrert opplysninger om ditt opphold i institusjon og hvordan det kan påvirke ytelser du får fra Nav.
- Rette og slette opplysninger om institusjonsopphold. Dersom du mener at opplysninger om institusjonsopphold inneholder feil, har du krav på å rette disse. Kilden for opplysninger om institusjonsopphold er de ulike institusjonene. Du kan enten be institusjonen sende melding om institusjonsopphold på nytt eller be Nav om å ta kontakt med institusjonen. Dersom du ikke har en ytelse fra Nav, har du rett til å be opplysninger om institusjonsopphold slettet.
Du kan lese mer om hvordan Nav behandler personopplysninger i personvernerklæringen vår.
Oppdatert 07.01.2025