Slik gjør du det
Leveattest for deg som får pensjon og uføretrygd i utlandet
Nav kan be deg om å levere en leveattest når du er bosatt i utlandet og får pensjon eller uføretrygd fra Nav.
Innhold på siden
Leveattester for 2024 til pensjonsmottakere bosatt i utlandet blir sendt i begynnelsen av april. Frist for å sende inn leveattesten er 4. juni 2024.
Årets leveattestkontroll gjelder mottakere over 80 år som er registrert bosatt i
- Belgia, Bulgaria, Estland og Tsjekkia
- land utenfor EØS unntatt Storbritannia, Ukraina og land det ikke kan sendes post til (posten.no)
Fristen for innlevering av leveattesten er 2 måneder fra den datoen Nav sender ut brevene. Det er viktig at du sender skjemaet innen fristen som står i brevet du får fra Nav.
Kan fristen forlenges?
Vi kan ikke forlenge fristen. Nav har automatiserte rutiner for å sende ut og motta leveattester.
Hvis du ikke har sendt attesten innen fristen, får du et påminnelsesbrev med nytt skjema og ny frist fra oss.
Selv om du eventuelt har gitt oss beskjed om en forsinkelse, vil du få påminnelse fra Nav.
Hva skjer hvis du ikke sender inn leveattesten?
Hvis du ikke sender leveattesten innen fristen, eller skjemaet mangler bekreftelse eller underskrift, vil utbetalingen din etter en påminnelse bli stoppet. Vi stopper ikke utbetalingene før den nye fristen er utløpt.
Bruk skjemaet du får tilsendt. Det er allerede fylt ut med navn, fødselsnummer og adresse. I tillegg har det en strekkode som gjør det enklere for oss å registrere skjemaet ditt.
Du må selv skrive under på leveattesten. I tillegg skal to vitner (to myndige personer) eller en offentlig myndighet på hjemstedet ditt bekrefte at du lever.
Hvis du er registrert i kontakt- og reservasjonsregisteret i Norge, vil du motta leveattesten digitalt.
Du vil få varsel på e-post eller SMS om at du har mottatt et brev fra Nav. Logg på nav.no og finn brevet i tjenestene Din pensjon eller Uføretrygd, avhengig av om du får pensjon eller uføretrygd.
Trenger du nytt skjema for leveattesten?
Hvis du har mistet leveattesten du fikk tilsendt eller av andre årsaker trenger en ny, kan du fylle ut skjemaet under.
Leveattestkontrollen for 2024 gjelder mottakere over 80 år som er registrert bosatt i Belgia, Bulgaria, Estland, Tsjekkia og land utenfor EØS.
Du må fylle ut skjemaet med navn, fødselsnummer og adresse, skrive det ut og sende det til Nav med underskrift og bekreftelse.
Du sender leveattesten til Nav med underskrift og bekreftelse. Vi har foreløpig ingen løsning for å sende inn leveattesten digitalt.
Bruk vanlig brevpost
Når du sender leveattesten til oss, ber vi om at du sender den som vanlig brevpost. Vi kan ikke motta rekommandert post, post via budfirma eller andre type forsendelser som krever kvittering.
Vanlig e-post er ikke en sikker kanal. Av personvernhensyn kan vi ikke motta leveattesten din per e-post.
Nav sender ut leveattester til mange tusen pensjonister og uføretrygdede hvert år. Hører du ikke fra oss, betyr det at vi har mottatt leveattesten din og har godkjent den. Vi kontakter deg hvis vi trenger mer informasjon.
Skulle det vise seg at attesten din ikke har kommet frem til oss, eller har blitt forsinket i posten, vil du høre fra oss. Du trenger derfor ikke å ta kontakt med Nav for å få bekreftet at leveattesten er mottatt.
Hvis du har mottatt skjemaet for leveattest fra Nav, må du sende det inn med underskrift og bekreftelse. Det gjelder også om du nylig har sendt inn en bekreftelse på at du lever.
Hvis du sender leveattest på eget initiativ utenom den årlige kontrollen, må du likevel sende inn leveattesten du får fra oss. Det er fordi behandling av leveattestene er automatisert.
Nav har ikke ansvar for pensjon som blir utbetalt fra andre land. Skal du levere leveattest til andre land, kan du få hjelp til underskrift og attest hos Tingretten (domstol.no).
Oppdatert 21.10.2024