Behandling av personopplysninger ved besøk hos Nav
Når du besøker Nav, kan personopplysninger om deg bli behandlet for å ivareta sikkerheten til besøkende og ansatte, samt for å sikre effektiv besøksavvikling.
Innhold på siden
I dette kapittelet
Når du besøker et Nav-kontor, vil vi i noen tilfeller behandle personopplysninger om deg. Dette gjøres av flere grunner:
- Sikkerhet: Nav må iverksette tiltak i lokalene for å sikre ansatte, bygg og informasjonsverdier.
- Varsling: Personopplysninger kan bli brukt til å varsle besøkende i nødsituasjoner, for eksempel ved brann.
- Besøksavvikling: For å sikre effektiv besøksavvikling, kan Nav registrere og håndtere besøksinformasjon.
Sikkerhetstiltakene varierer mellom ulike Nav-kontorer, men kan inkludere:
- Besøksregistrering
- Kameraovervåkning
- Vakttjenester
Kameraovervåkning
Kameraovervåkning i Navs lokaler innebærer videoopptak i merkede soner. Dette betyr at personer som befinner seg i disse områdene blir filmet. Mer informasjon om kameraovervåkning finner du på skilt i de overvåkede sonene.
Køhåndtering og møtebooking
Køhåndtering og møtebooking blir benyttet i forbindelse med fysiske møter med veiledere på Nav-kontoret.
Nav har en berettiget interesse i å behandle personopplysninger for å sikre ansatte, bygg og informasjonsverdier, samt håndtere sikkerhetshendelser og sørge for effektiv besøksavvikling, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f. Ved køhåndtering og møtebooking henvises det til allmennhetens interesse GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav e.
Personopplysninger skal ikke utleveres med mindre Nav er lovpålagt å utlevere opplysningene. Den som spør om opplysningene, må ha en rettslig kjennelse eller hjemmel i lov som grunnlag for utleveringen.
Opptak ved kameraovervåkning skal slettes senest én uke etter at opptakene er gjort. Hvis det er sannsynlig at opptaket vil bli utlevert til politiet i forbindelse med etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker, kan opptakene oppbevares inntil 30 dager. Dette følger gjeldende lovgivning, herunder personopplysningsloven og forskrift om behandling av personopplysninger ved kameraovervåkning.
Ved besøksregistrering vil besøkslogger slettes etter 24 timer. Det er hensiktsmessig å oppbevare loggene i dette tidsrommet for å ivareta Navs interesse og sikkerhet.
Køhåndtering og møtebooking lagrer informasjonen fra møtet blir satt opp til midnatt etter møtet, hvor opplysningene slettes automatisk.
I dette kapittelet
Du har mange rettigheter når vi har personopplysninger om deg registrert hos oss.
Du kan få informasjon om
- hvordan opplysningene vil bli behandlet
- når vi innhenter personopplysninger fra deg
- formålet personopplysningene skal brukes til
- hvem vi utleverer personopplysningene til
- hvilke rettigheter du har
Du kan få innsyn i
- hvilke personopplysninger vi har om deg
- hvor vi har hentet personopplysningene fra
- hva vi skal bruke dem til
- hvem vi utleverer opplysningene til
- hvor lenge vi lagrer opplysningene om deg
- hvilke medarbeidere i Nav som har sett dine opplysninger i våre fagsystemer
Du kan be om at opplysninger om deg blir rettet hvis opplysningene er feil eller misvisende. Du kan også legge til opplysninger om deg hvis de er ufullstendige. Det er viktig at opplysninger vi har om deg er riktige og oppdaterte for blant annet å sikre at saken din blir riktig behandlet.
I helt spesielle tilfeller vil du kunne ha rett til å få slettet opplysninger om deg. For at vi skal kunne slette personopplysninger om deg, forutsetter det at Nav ikke har en lovpålagt plikt etter arkivloven eller annen lovgivning til å lagre opplysningene.
Du har i noen tilfeller rett til å be oss begrense hvordan vi behandler personopplysningene dine. Hvis du har en slik rett, vil opplysningene bli lagret, men ikke brukt av Nav.
Du kan i enkelte tilfeller ha rett til å protestere mot vår behandling av personopplysningene dine. Vi kan da måtte stanse behandlingen, og opplysningene vil eventuelt bli slettet.
Ved personopplysninger behandlet i Navs eiendomsforvaltning benyttes berettiget interesse, og det er derfor ikke mulig å be om flytting av personopplysninger. Du kan derimot kreve innsyn (se punktet over om innsyn) og få en kopi av opplysningene dine.
Dersom du har spørsmål om rettighetene dine eller har flere spørsmål om personvern, kan du kontakte oss.
Vi skal besvare henvendelser om personopplysninger fra deg kostnadsfritt og senest innen 30 dager. Personvernombudet i Nav kan gi deg råd og veiledning om hvordan vi behandler personopplysninger, og hjelpe deg med å ivareta dine personverninteresser.
Se hvordan du kan kontakte personvernombudet.
Hvis du mener at personopplysningene dine er blitt behandlet i strid med personvernreglene, har du flere rettigheter.
Du har rett til å klage til Datatilsynet hvis du mener måten vi behandler personopplysninger på er i strid med personvernreglene.
Dersom du har lidd skade som følge av at personopplysningene dine er blitt misbrukt, behandlet ulovlig eller kommet på avveier, kan du ha rett til erstatning etter personvernforordningen artikkel 82 og personopplysningsloven § 30. Dersom du mener at du kan ha rett på erstatning, må erstatningskravet bringes inn for en domstol.
Du kan la en ideell organisasjon representere deg. Organisasjonen kan representere deg for eksempel ved å klage på dine vegne. Det står mer om kravene til organisasjonen og hvordan den kan representere deg i personvernforordningen artikkel 80 første avsnitt (lovdata.no).
Oppdatert 03.02.2025