Klart språk
Har du fått et brev eller annen kommunikasjon fra Nav som du ikke forstår? Det er du ikke alene om. Dette ønsker vi å gjøre noe med og har derfor et stort fokus på klart språk.
Vi jobber for eksempel med å lage enklere maler for Navs vedtak og forbedre språklig grunnkompetanse hos alle som jobber i Nav.
Hva er egentlig klart språk?
Språket er klart og tydelig når mottakerne:
- Får tilstrekkelig og nødvendig informasjon
- Forstår det de leser
- Kan bruke det de finner til å gjøre det de skal
- Teksten skal være tilpasset mottakeren
- Det handler både om hva som står i teksten, og om hvordan den ser ut
Også vår direktør er opptatt av klart språk. - Vi alle må bli flinkere til å formidle kompliserte lover og regler på en forståelig måte. Da ivaretar vi folks grunnlovfestede rettssikkerhet, sier Hans Christian Holte, Nav-direktør.
Vil du vite mer om vårt arbeid med klart språk kan du høre på vår podcast "På godt Navsk". Hver måned tas det opp nye temaer og spennende gjester hjelper oss til å bli bedre når vi skal formidle rettigheter og plikter til de som trenger oss.
Programledere er Asle Stalleland og Eva Bekkelund-Eriksen. Språkrådets direktør Åse Wetås og Hans Christian Holte er faste gjester og bidrar med gode språkråd.
Du finner "På godt Navsk" på Spotify eller Google Podcast