Nav hjelpemiddelsentral Nordland
Hjelpemiddelsentral
Du finner oss her
Besøksadresse
Haakon VII gate 98, 8004 BODØ
Åpningstider
dag | tid |
---|---|
Mandag | 09.00–14.30 |
Tirsdag | 09.00–14.30 |
Onsdag | 09.00–14.30 |
Torsdag | 09.00–14.30 |
Fredag | 09.00–14.30 |
Telefonnummeret til hjelpemiddelsentralen er
Hjelpemiddelsentralen holder døra stengt fra og med 24. desember til og med 1. januar. Telefonen er åpen klokka 10:00-13:00 den 27. og 30. desember. Ellers stengt i samme periode. Ordinær åpningstid på telefonen er hverdager fra kl 9:00 til 13:00.
Kontorinformasjon
Beliggenhet
Haakon VII gate 98, 8004 BODØ
Postadresse
Postboks 374, 8001 BODØ
Kontorinformasjon
Kontornummer: 4718
Se våre sider for å finne informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging i ulike situasjoner.
Jobber du med hjelpemidler og tilrettelegging? Se våre sider for samarbeidspartnere.
I hver kommune er det ansatte som har et spesielt ansvar for hjelpemiddelformidling. Ofte er det ergoterapeut eller fysioterapeut, men det kan også være andre yrkesgrupper. De kan bistå med å kartlegge behovet, hjelpe deg å søke og gi opplæring og oppfølging. Ofte må et hjelpemiddel prøves ut før du søker. Ergoterapeut i kommunen vil organisere utprøving for deg.
Nav hjelpemiddelsentral bistår kommuner og andre samarbeidspartnere ved kompliserte hjelpemiddel- og tilretteleggingsbehov i dagligliv, barnehage, skole, utdanning og arbeid.
Hvis du har sendt en søknad til Nav hjelpemidler og tilrettelegging, kan du logge inn på nav.no og sjekke saken din selv. Innloggingsknappen finner du øverst til høyre i nettleservinduet.
Hvis du har søkt om hjelpemidler fra Nav, kan du logge inn for å følge saken din. Dette gjelder også hvis en kommunal terapeut har søkt på dine vegne.
På innloggede sider på nav.no kan du sjekke
- status i dine pågående saker
- oversikt over utlånte hjelpemidler (utlånsoversikt)
- oversikt over innsendte saker, dokumenter og vedtak.
Du vil ikke få opp oversikt over søknader til egne barn hvis du logger inn. Du kan skrive eller ringe til oss hvis du trenger informasjon om status på saken til eget barn.
Hvis du har brukt digital behovsmelding til å søke hjelpemidler for en innbygger, kan du sjekke
- status i sak for de hjelpemiddelsøknadene du selv har søkt om på innbyggers vegne.
Du kan lese mer om hvordan kommunale terapeuter og teknikere kan bruke digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
Bruke digitale løsninger
Slik gjør du det
Hjelpemiddelsentralen leverer hjelpemidler til kommunen.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Utleveringen av hjelpemidlene skjer som regel én gang per uke til mottakssteder i kommunene. Derfra leveres det videre til deg som skal ha hjelpemiddelet.
Du får beskjed fra Nav om at vi har levert hjelpemiddelet til din kommune. Hvis du har spørsmål om leveringen, må du kontakte kommunen.
Du må kvittere på at du har mottatt hjelpemidlet ved utlevering.
Når det er behov for særlig rask utlevering av hjelpemiddel, kan du melde fra om at saken haster. Hjelpemiddelsentralen vurderer i hvert tilfelle om det er en hastesak. Ansatte i kommunen med tilgang på digital behovsmelding, gjør dette under steg 5: "Levering".
Ansatte ved sykehus og privateide institusjoner kan ikke bruke digital behovsmelding. Ta kontakt med oss hvis du trenger å melde inn en hastesak.
Hastesaker vil få høyest prioritet i vår saksbehandling. Du kan følge med på status i saken på Dine hjelpemiddelsaker.
Årsaken til at det haster skal være begrunnet i innbyggers sykdomstilstand, livssituasjon og i sammenhengen hjelpemidlet skal brukes i. Hjelpemiddelsentralen behandler saken som hastesak når
- bruker trenger hjelpemiddel for å hindre videre utvikling av trykksår, eller fordi det er stor fare for utvikling av trykksår
- bruker må ha terminalpleie
- bruker skrives ut fra sykehus og det var ikke mulig å planlegge i forkant
- det har skjedd en rask forverring av en alvorlig diagnose
Ta kontakt med din kommune for å melde behov for reparasjon, bytte eller deler til ditt hjelpemiddel.
Kommunal hjelpemiddeltekniker utfører selv enkle reparasjoner og bytter deler. Hjelpemiddelsentralen blir kontaktet i saker som kommunen trenger bistand på.
Ta først kontakt med kommunen.
Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00
Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Bestille tolk
Hvis du har søkt og fått innvilget tolk, kan du bestille tolk til konkrete oppdrag.
Kontakt tolketjenesten i Nordland
- Telefon: 951 86 417
- Åpningstid telefon: hverdager klokken 09:00 – 14:30.
- Epostadresse: tolk.nordland@nav.no
Ikke send sensitiv informasjon i e-post, for eksempel opplysninger om helseforhold eller diagnoser.
Ved akutt behov for tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde kan du ringe eller sende sms til 994 81 810. Her kan du få kontakt med tolk når som helst på døgnet, ved for eksempel sykdom eller brann.
Hvis du trenger stønad til bil eller spesialutstyr, kan du kontakte bilsenteret i din region.
Nav bilsenter er et nasjonalt ressurs- og kompetansesenter med ansvar for formidling av bil og spesialutstyr.
Avhengig av om du bor nord eller sør i fylket, skal du kontakte enten Nav bilsenter Nord-Norge eller Nav bilsenter Midt-Norge. Nedenfor finner du oversikter over hvilket bilsenter din kommune tilhører.
Kontakt Nav bilsenter Midt-Norge
- Telefon: 412 64 286
- Åpningstid telefon: mandag til fredag klokka 12:00–14:30
- E-post: nav.bilsenter.midt-norge@nav.no
- Beksadresse: Brøttemsvegen 105, 7093 Tiller
- Postadresse: Postboks 2976 – Torgarden, 7438 Trondheim
- Alstahaug
- Bindal
- Brønnøy
- Dønna
- Grane
- Hattfjelldal
- Hemnes
- Herøy
- Leirfjord
- Lurøy
- Nesna
- Rana
- Sømna
- Træna
- Vefsn
- Vega
- Vevelstad
- Telefon: 407 02 819
- Åpningstid telefon: mandag, onsdag og fredag klokka 09:00–13:00
- E-post: nav.bilsenter.nord-norge@nav.no
- Besøksadresse: Stakkevollveien 49/51, 9010 Tromsø
- Postadresse: Postboks 2024, 9265 Tromsø
- Andøy
- Beiarn
- Bodø
- Bø
- Evenes
- Fauske
- Flakstad
- Gildeskål
- Hadsel
- Hamarøy
- Lødingen
- Meløy
- Moskenes
- Narvik
- Rødøy
- Røst
- Saltdal
- Sortland
- Steigen
- Sørfold
- Vestvågøy
- Værøy
- Vågan
- Øksnes