Nav Hjelpemiddelsentral Troms og Finnmark
Hjelpemiddelsentral
Du finner oss her
Du kan velge ett av de følgende kontorene.
Adresse
Stakkevollvegen 49-51, 9010 TROMSØ
Åpningstider
dag | tid |
---|---|
Mandag | 09.00–14.30 |
Tirsdag | 09.00–14.30 |
Onsdag | 09.00–14.30 |
Torsdag | 09.00–14.30 |
Fredag | 09.00–14.30 |
Kontorinformasjon
Beliggenhet
Peder Sivertsens vei 20, 9700 LAKSELV
Stakkevollvegen 49-51, 9010 TROMSØ
Postadresse
Postboks 2024, 9265 TROMSØ
Kontorinformasjon
Kontornummer: 4719
Se våre sider for å finne informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging i ulike situasjoner.
Jobber du med hjelpemidler og tilrettelegging? Se våre sider for samarbeidspartnere.
I hver kommune er det ansatte som har et spesielt ansvar for hjelpemiddelformidling. Ofte er det ergoterapeut eller fysioterapeut, men det kan også være andre yrkesgrupper. De kan bistå med å kartlegge behovet, hjelpe deg å søke og gi opplæring og oppfølging. Ofte må et hjelpemiddel prøves ut før du søker. Ergoterapeut i kommunen vil organisere utprøving for deg.
Nav hjelpemiddelsentral bistår kommuner og andre samarbeidspartnere ved kompliserte hjelpemiddel- og tilretteleggingsbehov i dagligliv, barnehage, skole, utdanning og arbeid.
Kontaktinformasjon til kommuner i Troms
Balsfjord
Bardu
Dyrøy
Gratangen
Harstad
Ibestad
Karlsøy
Kvænangen
Kvæfjord
Kåfjord
Lavangen
Lyngen
Målselv
Nordreisa
Salangen
Senja
Skjervøy
Storfjord
Sørreisa
Tjeldsund
Tromsø
Kontaktinformasjon til kommuner i Finnmark
Alta
Berlevåg
Båtsfjord
Gamvik
Hammerfest
Hasvik
Karasjok
Kautokeino
Lebesby
Loppa
Måsøy
Nesseby
Porsanger
Nordkapp
Sør-Varanger
Tana
Vadsø
Vardø
Hvis du har sendt en søknad til Nav hjelpemidler og tilrettelegging, kan du logge inn på nav.no og sjekke saken din selv. Innloggingsknappen finner du øverst til høyre i nettleservinduet.
Hvis du har søkt om hjelpemidler fra Nav, kan du logge inn for å følge saken din. Dette gjelder også hvis en kommunal terapeut har søkt på dine vegne.
På innloggede sider på nav.no kan du sjekke
- status i dine pågående saker
- oversikt over utlånte hjelpemidler (utlånsoversikt)
- oversikt over innsendte saker, dokumenter og vedtak.
Du vil ikke få opp oversikt over søknader til egne barn hvis du logger inn. Du kan skrive eller ringe til oss hvis du trenger informasjon om status på saken til eget barn.
Hvis du har brukt digital behovsmelding til å søke hjelpemidler for en innbygger, kan du sjekke
- status i sak for de hjelpemiddelsøknadene du selv har søkt om på innbyggers vegne.
Du kan lese mer om hvordan kommunale terapeuter og teknikere kan bruke digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
Bruke digitale løsninger
Slik gjør du det
Hjelpemiddelsentralen leverer hjelpemidler til kommunen.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Utleveringen av hjelpemidlene skjer som regel én gang per uke til mottakssteder i kommunene. Derfra leveres det videre til deg som skal ha hjelpemiddelet.
Du får beskjed fra Nav om at vi har levert hjelpemiddelet til din kommune. Hvis du har spørsmål om leveringen, må du kontakte kommunen.
Nedenfor finner du oversikt over når hjelpemidler leveres til din kommune.
Du må kvittere på at du har mottatt hjelpemidlet ved utlevering.
Kommune | Kjøredag |
Balsfjord | Tirsdag |
Bardu | Mandag |
Dyrøy | Tirsdag |
Gratangen | Mandag |
Harstad | Mandag |
Ibestad | Mandag, partallsuker |
Karlsøy | Hentes av kommunen |
Kvænangen | Onsdag |
Kvæfjord | Mandag |
Kåfjord | Onsdag |
Lavangen | Tirsdag |
Lyngen | Onsdag |
Målselv | Tirsdag |
Nordreisa | Onsdag |
Salangen | Tirsdag |
Senja | Tirsdag |
Skjervøy | Onsdag |
Storfjord | Onsdag |
Sørreisa | Tirsdag |
Tjeldsund | Mandag |
Tromsø | Fredag |
Kommune | Kjøredag |
Alta | Torsdag |
Berlevåg | Tirsdag |
Båtsfjord | Mandag |
Gamsvik | Tirsdag |
Hammerfest | Torsdag og fredag |
Hasvik | Fredag |
Karasjok | Torsdag |
Kautokaino | Tirsdag |
Lebesby | Torsdag |
Loppa | Fredag |
Måsøy | Tirsdag |
Nesseby | Tirsdag |
Porsanger | Hentes av kommune |
Nordkapp | Fredag |
Sør-Varanger | Tirsdag |
Tana | Mandag |
Vadsø | Mandag |
Vardø | Tirsdag |
Ta kontakt med din kommune for å melde behov for reparasjon, bytte eller deler til ditt hjelpemiddel.
Kommunal hjelpemiddeltekniker utfører selv enkle reparasjoner og bytter deler. Hjelpemiddelsentralen blir kontaktet i saker som kommunen trenger bistand på.
Ta først kontakt med kommunen.
Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00
Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Bestille tolk
Hvis du har søkt og fått innvilget tolk, kan du bestille tolk til konkrete oppdrag.
Kontakt tolketjenesten i Troms og Finnmark
- Telefon: 948 89 335
- Telefonen er åpen hverdager klokken 09:00–14:30
- Epostadresse: tolk.troms.finnmark@nav.no
Akutt behov for tolk
Ved akutt behov for tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde kan du ringe eller sende sms til 994 81 810. Her kan du få kontakt med tolk når som helst på døgnet, ved for eksempel sykdom eller brann.
Hvis du trenger stønad til bil eller spesialutstyr, kan du kontakte bilsenteret i din region.
Nav bilsenter er et nasjonalt ressurs- og kompetansesenter med ansvar for formidling av bil og spesialutstyr.
I Troms og Finnmark er det Bilsenter Nord-Norge som har ansvar for å hjelpe deg.
- Telefon: 407 02 819
- Åpningstid telefon: mandag, onsdag og fredag klokka 09:00–13:00
- E-post: nav.bilsenter.nord-norge@nav.no
- Besøksadresse: Stakkevollveien 49/51, 9010 Tromsø
- Postadresse: Postboks 2024, 9265 Tromsø