Publisert 30. oktober 2024
86 prosent av arbeidsgivere i Innlandet har tillit til Nav som virksomhet og gir en score på 4,5 av 6 mulige, noe som er samme resultat som i fjor. Samlet sett er 88 prosent av arbeidsgivere fornøyde med Nav, tjenestene og samhandlingen. I Navs årlige arbeidsgiverundersøkelse har 271 virksomheter i Innlandet svart på spørsmål om Nav ut fra deres erfaringer de siste seks månedene.
Kontakten med Nav
Når det gjelder kontakten med Nav siste seks månedene viser svarene at 84 prosent av arbeidsgiverne benytter nav.no og innloggede tjenester for arbeidsgivere. 59 prosent svarer at de har avtalte møter med Nav og 57 prosent bruker telefon som kontakt med Nav. Siden 2023 ser vi en markant nedgang i andelen virksomheter som oppgir at de har kontakt med Nav via e-post, sms og telefon.
Av de arbeidsgiverne som oppgir at de har vært i kontakt med Nav via telefon, e-post eller sms, oppgir hele 72 prosent av arbeidsgiverne svarte at det var ansatte i Nav-kontoret de snakket med. 37 prosent benyttet arbeidsgivertelefonen og 37 prosent hadde hatt dialog med Nav arbeidslivssenter de siste seks månedene.
Arbeidsgiverne gir kun en score på 3,4 av seks mulige på om de synes det er enkelt å komme kontakt med riktig person i Nav. Arbeidsgiverne er mer fornøyd med kompetansen og tilgjengeligheten til ansatte i Nav, og mange synes Navs ansatte er mer koordinerte i år enn de har vært tidligere. Når det kommer til forståelse for bedriftenes behov, scorer Nav dårligere enn i 2023, men det er likevel 73 prosent av bedriftene som svarer at de opplever at vi har forståelse for deres behov. De svarer også at de er fornøyde med møtene de har med medarbeiderne i Nav, hvor vi får en score på 4,7 av seks mulige. Arbeidsgiverne er også ganske godt fornøyde med Navs digitale tjenester.
38 prosent av de spurte svarer at de har en fast kontaktperson i Nav og 31 svarer at de ikke har det, men ønsker det.
Inkludering og rekruttering
Arbeidsgiverne i Innlandet gir en score på 4,1 av 6 på spørsmålet om Navs bistand i rekrutteringen av personer med tilretteleggingsbehov og/eller hull i CV’en. Arbeidsgiverne er ganske fornøyde med Navs oppfølging i tiltaksperioden ved arbeidstrening med score på 4,3. Når det gjelder Navs jobbmesser arrangert av NAV er scoren 3,8 av seks mulige.
Av de som ikke var så fornøyde med Navs oppfølging av personer ulike arbeidstreningstiltak, svarer de fleste at dette skyldes at det må bli lettere å kontakte Nav og at Nav må forstå mer om virksomheten og deres arbeidsoppgaver.
De fleste besøkene hos arbeidsgivere har vært med formål å følge opp personer som er der på tiltak eller for oppfølging av personer med helseutfordringer, og det har vært en nedgang på 5 prosent i besøk med formål rekruttering til ledige stillinger. Andel besøk hos arbeidsgivere med formål om rekruttering av noen med tilretteleggingsbehov eller hull i CV er uendret fra 2023.
Arbeidsgiverne fikk også spørsmål om det er aktuelt å ansette personer med tilretteleggingsbehov og/eller hull i CV’en, og 6 av 10 arbeidsgivere svarer at det er aktuelt for dem å ansette noen som har noe mer behov for hjelp enn vanlig 95% av arbeidsgiverne er enige i påstanden om at arbeidsinkludering handler om å ta samfunnsansvar, og 79 prosent av virksomhetene har hatt positiver erfaringer med arbeidsinkludering. På påstanden om Nav finner kandidater som passer inn i vår virksomhet gir arbeidsgivere en score på 3,3 på en skala fra 1-6 hvor 6 er best.
8 av 10 arbeidsgivere er fornøyd med kandidater de har ansatt med bistand fra Nav og gir en score på 4,6 på en skala fra 1-6 hvor 6 er best.
Oppfølging av sykmeldte
Mest fornøyd er arbeidsgiverne med Navs dialogmøter ved sykefravær med score på 4,1 av 6 og Navs bistand med oppfølging av sykmeldte (score 4 av 6). Arbeidsgiverne sier at de jobber systematisk med å redusere og forebygge sykefravær og at de tar samfunnsansvar ved å ta sosiale hensyn utover det lovpålagte.
93 prosent av virksomhetene i årets undersøkelse svarer at de jobber systematisk med å redusere/forebygge sykefravær, og 84 prosent av virksomhetene som forskutterer sykepenger synes det er lett å få refundert utbetalte sykepenger.
Presentasjon av arbeidsgiverundersøkelsen 2024
Presentasjon arbeidsgiverundersøkelsen i Innlandet 2024 (pdf)