Publisert 30. september 2021 | Oppdatert 30. september 2021
Årets brukerundersøkelser viser at 75 prosent av personbrukerne og 85 prosent av arbeidsgiverne i Nordland er fornøyd med servicen de har fått fra Nav. Det er en økning fra i fjor, da det for personbrukere spesielt hadde vært en markant nedgang i andel fornøyde brukere fra året før.
Fjorårets brukerundersøkelser ble gjennomført i starten av koronasituasjonen, da mange arbeidssøkere måtte vente lenge på behandling av dagpengesøknader. Resultatene i 2020 viste at brukertilfredsheten blant personbrukere var betydelig redusert sammenlignet med året før.
I årets brukerundersøkelse har andelen personbrukere i Nordland som er fornøyde med Nav økt fra 69 prosent til 75 prosent. Dette er fortsatt langt færre enn før koronapandemien.
God samhandling mellom personbrukere og Nav-veileder
Blant personbrukerne som har vært i kontakt med Nav de siste seks månedene før de svarte på undersøkelsen, så har de fleste (79 prosent) benyttet nav.no til å gjøre noe (for eksempel sendt søknad, sjekket Mitt Nav, sendt meldekort osv.). 39 prosent opplyser at de har snakket med en ansatt på sitt lokale Nav-kontor. Og av de som har hatt kontakt med sitt Nav-kontor så er 79 prosent fornøyde med veiledningen de har fått.
Under halvparten (44 prosent) møtte fysisk på Nav-kontoret når de hadde kontakt med veileder ved et Nav-kontor. Telefon var hyppigst i bruk (78 prosent). Blant de som hadde telefonkontakt med sin veileder var de fleste (83 prosent) fornøyd med denne møteformen fremfor andre møteformer. Noen brukere (16 prosent) har også erfaring med videomøter med sin veileder ved Nav-kontoret. Også her er de fleste fornøyde med møteformen (82 prosent), og hele 95 prosent er fornøyd med den tekniske løsningen for å møtes på video.
En stor andel av personbrukerne i Nordland opplever at Nav-veilederne er godt forberedt til møtene (87 prosent), forstår brukerens situasjon (81 prosent), og at bruker og veileder arbeider sammen mot mål som de er blitt enige om (81 prosent). Brukerne opplever at veileder er opptatt av deres muligheter (83 prosent) og bidrar til å forbedre deres livssituasjon (80 prosent).
- Vi er glade for at de alternative møteformene som følge av koronapandemien har fungert godt, sier direktør ved Nav Nordland. – God samhandling mellom bruker og veileder er viktig for at vi skal kunne hjelpe flest mulig i den situasjonen de står i.
Arbeidsgiveres rekrutteringsbehov
85 prosent av arbeidsgiverne i Nordland er fornøyde med Nav helhetlig sett, noe som er tre prosentpoeng høyere enn for landet som helhet, og en økning på to prosentpoeng fra fjorårets undersøkelse.
Blant bedriftene som har ansatt medarbeidere med bistand fra Nav så er 83 prosent fornøyde med kandidatene. Arbeidsgiverundersøkelsen viser også at det er økt andel virksomheter som har positiv erfaring med å ansette personer med tilretteleggingsbehov (71 prosent, 2021).
Hele 92 prosent av virksomhetene kjenner seg i stor grad igjen i påstanden «vi tar samfunnsansvar ved å ta sosiale hensyn utover det lovpålagte», og 94 prosent har ansatte som i stor grad er positive til at virksomheten tar samfunnsansvar.
Flere arbeidsgivere opplyser at de har behov for å rekruttere nye medarbeidere. Dette samsvarer med resultatene fra Navs bedriftsundersøkelse i vår som viste at nordlandsbedriftene kunne ansatt 3000 flere om de fant arbeidssøkere med rett kompetanse.
- Med det store behovet for arbeidskraft i flere bransjer i Nordland, samtidig som det er få arbeidssøkere, håper vi flere arbeidsgivere vil ansette personer med tilretteleggingsbehov. Det er positivt at så mange virksomheter vil ta samfunnsansvar og vi i Nav vil være på tilbudssiden å gi bistand til blant annet inkluderende rekruttering, sier Stavnes. – Vi skal lytte til den enkelte virksomhetens behov, og bidra med målrettet veiledning og økonomisk støtte der det er aktuelt.
For ytterligere kommentarer fra Nav Nordland:
Direktør Cathrine Stavnes – tlf. 916 65 071
Fakta
Fakta om Navs brukerundersøkelser
Nav gjennomfører årlige undersøkelser blant personbrukere og arbeidsgivere som bruker Navs tjenester. Årets undersøkelser ble gjennomført i perioden mai-juni 2021. Det er Opinion som gjennomfører undersøkelsene på vegne av Nav.
Hensikten med undersøkelsene er å få kunnskap om brukernes tilfredshet og å bruke resultatene til å forbedre Navs tjenester.
Personbrukerundersøkelsen har svar fra omtrent 16 000 personbrukere i hele landet, der 473 er bosatt i Nordland. Arbeidsgiverundersøkelsen har svar fra omtrent 3 700 virksomheter i hele landet, der 221 av virksomhetene hører til i Nordland.
Arbeids- og velferdsdirektoratet rapporter til årets brukerundersøkelser er publisert her: Navs brukerundersøkelser 2021: Tilfredsheten med Nav er tilbake på samme nivå som før pandemien
Personbrukerundersøkelsen 2021 viser at det er liten forskjell mellom fylkene når det gjelder brukertilfredsheten.
I Arbeid- og velferdsdirektoratets rapport «Navs Personbrukerundersøkelse 2021: økt brukertilfredshet og tillit etter et år med pandemi» beskrives at variasjonen i brukertilfredsheten er først og fremst å finne på individ- og brukergruppenivå. Det er mindre forskjell mellom fylkene i år enn tidligere, men det har ikke vært mulig å undersøke hva som kan være årsakene til dette. Dersom det er slik at brukere har mindre kontakt med lokalt Nav-kontor, og mer kontakt med nasjonale enheter og tjenester som Nav Kontaktsenter og/eller i større grad blir betjent av digitaliserte løsninger enn tidligere, kan det være en mulig forklaring. En annen mulig forklaring er at mer samarbeid, eksempelvis dialog og deling mellom fylkene, bidrar til mindre variasjon i tjenestene. En tredje mulig forklaring er at brukerne likner mer på hverandre enn før. Denne typen mekanismer vil kunne bidra til å redusere betydningen av eventuelle lokale variasjoner.
Det er statistisk usikkerhet til om resultatene for utvalget gjelder for hele populasjonen av Nav-brukere. Usikkerhetene synliggjøres ved hjelp av 95 prosent-konfidensintervall for gjennomsnittet. Se tabeller med overordnete resultater for Nordland og landet (word).