Nødvendige informasjonskapsler sørger for at nettstedet fungerer og er sikkert, og kan ikke velges bort. Andre brukes til statistikk og analyse. Godkjenner du alle, hjelper du oss å lage bedre nettsider og tjenester. Mer om våre informasjonskapsler
Det er arbeidsgiveren selv som finner den eksperten som de vurderer som mest nyttig å bruke i hver enkelt sak, og en ekspert kan være en fysio- eller ergoterapeut, karriereveileder, konfliktrådgiver eller helsepersonell som ikke foretar behandling.
Eksperten gjennomfører blant annet samtaler med leder og ansatt, og foretar en kartlegging av kompetanse og ferdigheter. Sammen med leder og den sykmeldte selv vil eksperten prøve å finne årsaken til fraværet. Deretter vil eksperten lage en rapport med råd om tiltak som kan løse problemet med sykefraværer.
Eksperten må ha kompetanse med godkjent utdanning eller autorisasjon på sitt fagområde. IA-rådgiverne ved Arbeidslivssenteret i Oslo kan være behjelpelige med generelle råd om eksperten kan regnes som kvalifisert.
Arbeidsgiver kan søke om inntil 20 000 kroner per enkeltsak.
Ring før søknad sendes
Nav arbeidslivssenter Oslo ønsker lav terskel for å ta kontakt om ekspertbistand, og ønsker at arbeidsgiverne ringer før de sender søknad for å finne ut om ekspertbistand er aktuelt eller ikke.
Det tar kun få dager fra henvendelsen kommer inn, til arbeidsgiver får svar fra Arbeidslivssenteret, og deretter kan bestille inn ekspertbistanden.
Hvem kan arbeidsgiver kontakte?
Arbeidsgivere kan ringe fagansvarlig for ekspertbistand ved Nav arbeidslivssenter Oslo, Meriem Ennourani, på telefon 40 64 41 75.
En annen mulighet er å bruke kontaktskjema for arbeidsgivere på nav.no, eller sende e-post til iakompetanse.oslo@nav.no.
Navs telefonnummer for arbeidsgivere: 55 55 33 36.
Fagansvarlig for ekspertbistand ved Nav Arbeidslivssenter Oslo, Meriem Ennourani, ber virksomheter ta kontakt for å se om ekspertbistand kan benyttes dersom ansatte har krevende, langvarige eller hyppige sykefravær.