Publisert 26. oktober 2023 | Oppdatert 26. oktober 2023
Årets arbeidsgiverundersøkelse viser at arbeidsgiverne i Oslo er fornøyde med Nav. På en skala fra 1 til 6 gir arbeidsgiverne 4,4 i snitt på spørsmål om hvor fornøyd de er med Nav helhetlig sett. Dette er den nest beste gjennomsnittsscoren siden spørsmålet ble stilt for første gang i 2008.
I arbeidsgiverundersøkelsen svarer arbeidsgiverne på 31 spørsmål om hvor fornøyde de er med samhandlingen med Nav i Oslo. Årets arbeidsgiverundersøkelse ble gjennomført i mai og juni.
Fornøyde med og har tillit til Navs arbeid
Arbeidsgiverne blir spurt om hvor fornøyd eller misfornøyd de er helhetlig sett med Nav i Oslo. I årets undersøkelse gir arbeidsgiverne en snittscore på 4,4 mot 4,5 i fjor. Snittscoren på dette spørsmålet er den nest høyeste som er målt siden undersøkelsen startet i 2008. Gjennomsnittet for landet er 4,5.
Arbeidsgiverne blir også spurt om hvor stor tillit de har til Nav i Oslo som virksomhet. Her gir arbeidsgiverne Nav en snittscore på 4,5, som er en svak nedgang fra 4,6 i 2022. Gjennomsnittet for landet er 4,5 i 2023.
Tilfredsheten med Navs ordinære tjenester har økt
I undersøkelsen blir arbeidsgiverne også spurt om hvor fornøyde de er med hjelpen fra Nav ved oppsigelse eller ved annen omstilling. For bistand ved oppsigelse var årets score 4,5. Det er en markant økning sammenlignet med de to foregående årene, hvor scoren var henholdsvis 4,0 (2022) og 3,6 (2021). Ved hjelp i forbindelse med annen omstilling, har scoren økt til 4,3 i årets undersøkelse. Scoren var 4,0 i 2022 og 3,8 i 2021.
– Vi setter pris på tilbakemeldingene fra arbeidsgiverne i Oslo. Med ett arbeidsliv i stadig raskere endring vil behovet for omstilling og livslang læring trolig øke. Vi er opptatte av å finne de rette løsningene som passer virksomheten. Ved behov kan vi samarbeide om opplæring og kvalifisering for å skape en vinn-vinn-situasjon for både arbeidsgiver og ansatte, forteller Magnus Askim, fungerende direktør i Nav Oslo.
På spørsmål om hvor fornøyde de er med Navs bistand ved permittering gir arbeidsgiverne en snittscore på 4,2 i år mot 4,3 i fjor.
Mest fornøyd med Navs digitale sykmeldingstjenester
Arbeidsgiverne i Oslo er mest fornøyde med Navs tjeneste «Digital sykmelding», med en score på 4,9 de tre siste årene. Tjenesten «Digital sykmelding» ble lansert i januar 2018, og gjør at sykmeldte arbeidstakere kan få og sende sykemeldingen elektronisk direkte til arbeidsgiveren sin.
I fjor ble arbeidsgiverne for første gang spurt om hvor fornøyd eller misfornøyd de er med tjenesten «Digital søknad om sykepenger». Her er scoren 4,9 i 2022 og 2023.
På spørsmålet «Hvor fornøyd er du med nærmeste leders oversikt på nav.no/dinesykmeldte» gir også arbeidsgivere i Oslo også gode tilbakemeldinger. Her er scoren 4,7, som er samme score som i de to foregående årene. «Dine sykmeldte» er et verktøy på nav.no som gir nærmeste leder oversikt over sine ansattes sykmeldinger.
Arbeidsgiverne i Oslo er også fornøyde med «Digital oppfølgingsplan». Her har scoren sunket marginalt fra 4,6 i 2022 til 4,4 i 2023. «Digital oppfølgingsplan» er ett verktøy som bidrar til dialog underveis i sykefraværet mellom den sykmeldte og nærmeste leder.
- Infografikk som viser hva arbeidsgiverne i Oslo har svart på spørsmålene i årets undersøkelse (pdf).
- Flere funn fra årets arbeidsgiverundersøkelse(nav.no).
Fakta
Arbeidsgiverundersøkelsen gjennomføres hvert år over hele landet. Virksomhetene blir bedt om å svare på spørsmål som omhandler Navs service, og gir sine tilbakemeldinger på en skala fra 1 til 6. Spørreundersøkelsen ble gjennomført av Epinion i perioden mai til juni i 2023. I Oslo er det 162 virksomheter som har svart på undersøkelsen, som gir en svarprosent på 22 prosent. Utvalget, som ble hentet ut i april 2023, er virksomheter som de tre siste månedene hadde kontakt med Nav om:
- oppfølging fra et av Navs fylkesvise arbeidslivssentre (IA-virksomhet)
- oppfølging av sykmeldte
- arbeidsrettede tiltak
- rekrutteringsbistand (arbeidsgiver har meldt en ledig stilling til et Nav-kontor eller registrert en ledig stilling på nav.no)