Publisert 26. oktober 2023 | Oppdatert 9. november 2023
Navs arbeidsgiverundersøkelse viser at 86 prosent av virksomhetene har tillit til Nav, og like mange er tilfredse. Private virksomheter har blitt stadig mer fornøyde de siste årene.
Undersøkelsen viser også at 86 prosent av virksomhetene er fornøyde med møter med Nav-medarbeidere.
Nesten like mange er fornøyde med Navs besøk i virksomheten (83 %). Det er en økning fra 76 prosent i fjor. Det er størst økning i andel positive når besøket fra Nav gjaldt oppfølging av ansatte med helseutfordringer, fra 74 til 84 prosent.
Liten forskjell på private og offentlige virksomheters tilfredshet
Private virksomheter har de siste årene ligget lavere når det gjelder tilfredshet enn offentlige virksomheter. I 2020 var tilfredsheten 80 prosent. Siden den gang har tilfredsheten steget jevnt og er nå på 85 prosent. Også offentlige virksomheters tilfredshet har steget kraftig siden de fikk spørsmålet første gang i 2018, men har de siste årene ligget stabilt på 85–87 prosent.
– Det er positivt at andelen tilfredse ligger på et stabilt høyt nivå, og ikke minst at også de private virksomhetene har blitt stadig mer tilfredse, sier arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte.
Regler og språk er vanskelig, og Nav er for lite tilgjengelige
Virksomhetene gir i liten grad positive tilbakemeldinger på spørsmålet om Navs rutiner og regler er lette å forstå (47 %). Responsen er også lite positiv på spørsmålene om medarbeiderne i Nav er godt koordinerte, og om de er tilgjengelige når virksomheten trenger det (begge 53 %).
I fritekstfeltene skriver virksomhetene blant annet at åpningstidene på telefon er for korte, og ventetiden lang. Flere ønsker også muligheten til å kontakte Nav-kontoret direkte.
– Jeg har stor forståelse for at virksomhetene har behov for å få kontakt med Nav raskt og effektivt. Mange virksomheter har en fast kontaktperson, og de er generelt mer fornøyde enn de som ikke har det, sier Holte.
60 prosent svarer positivt på at informasjonen fra Nav er klar og forståelig. Vi finner sterk sammenheng mellom dette klarspråk-spørsmålet og om Navs rutiner og regler er forståelige.
– Reglene er politisk bestemt, men vi har helt klart et potensial for å forklare dem på en bedre måte. Vi jobber med dette kontinuerlig, både i tekster på nav.no og i brev, sier Holte.
Inkluderende rekruttering har stoppet opp
I 2021 var det en økning i andelen som hadde ansatt noen med behov for tilrettelegging eller med «hull i CV-en». Andelen sank i fjor til 2020-nivå og er på samme nivå i år.
På spørsmål i undersøkelsen om hvordan Nav kan gjøre det mer attraktivt å inkludere, svarer de fleste «økonomisk kompensasjon», «forståelse for våre behov», «fast kontaktperson» og at Nav «finner person som passer hos oss».
– Vi vet ikke hvorfor andelen som rekrutterer folk som trenger en form for tilrettelegging har stagnert. Vi hadde håpet på en positiv utvikling nå som vi er inne i en periode med stor etterspørsel etter arbeidskraft, sier Holte.
Undersøkelsen viser også at de virksomhetene som samarbeider med Nav om inkluderende rekruttering, har klart høyere andeler.
– Det viser hvor viktig det er at Nav er på banen, og at virksomhetene benytter seg av muligheten til å få bistand fra oss, sier Holte.
Fornøyde med Navs digitale løsninger
Av de digitale løsningene for kontakt, er 84 prosent fornøyde med «Min side – arbeidsgiver». Andelen positive har økt fra 78 prosent i 2020. Løsningen brukes blant annet i samhandlingen med Nav om rekruttering, tiltak og oppfølging og forebygging av sykefravær. Tre av fire virksomheter er fornøyde med digitalt kontaktskjema, informasjonen på nav.no og Navs løsninger for videomøte.
Du finner både denne og tidligere arbeidsgiverundersøkelser på denne siden
Fakta
Siden 2008 har Nav gjennomført årlige undersøkelser blant personbrukere og arbeidsgivere. Det er Opinion som gjennomfører undersøkelsene på vegne av Nav. Årets undersøkelser er gjennomført i perioden mai – juni 2023.
Hensikten med undersøkelsene er å få kunnskap om brukernes tilfredshet og å bruke resultatene til å forbedre Navs tjenester.
Du finner alle brukerundersøkelsene på denne siden.