Publisert 30. oktober 2024
Nav Oslos arbeidsgiverundersøkelse viser at 89 prosent av virksomhetene har tillit til Nav, og 87 prosent er tilfredse. På en skala fra 1 til 6 gir arbeidsgiverne Nav en gjennomsnittsscore på 4,5, noe som markerer en av de høyeste scorene siden undersøkelsen startet i 2008.
Undersøkelsen, som ble gjennomført i mai og juni, inkluderte 31 spørsmål om arbeidsgivernes tilfredshet med Navs tjenester. Resultatene viser også at arbeidsgiverne har tillit til Nav i Oslo, med en snittscore på 4,4.
Økt tilfredshet med arbeidsplassen.no
Den største økningen i tilfredshet ser man med Navs egen stillingsdatabase, arbeidsplassen.no. Arbeidsgiverne er spesielt fornøyde med mottatte søknader, hvor tilfredsheten har økt fra 3,5 til 4,2 fra 2023 til 2024. De er også godt fornøyde med utlysning av stillinger på arbeidsplassen.no, hvor scoren har økt fra 4,3 i 2023 til 4,5 i 2024.
Mer fornøyde med møter og oppfølging
Arbeidsgiverne rapporterer økt tilfredshet med møter med Nav-medarbeidere og oppfølging i tiltaksperioder, spesielt ved bruk av lønnstilskudd og mentor. Her er tallene henholdsvis 4,3 og 4,2. Når det gjelder tilfredshet med Nav i forbindelse med arbeidstrening, holder scoren seg stabil på 4,1, det samme som i fjor.
Samfunnsansvar
Arbeidsgiverne oppgir i undersøkelsen at de mener at inkludering handler om å ta samfunnsansvar, og at de har positiv erfaring med arbeidsinkludering med en score 4,4. De mener også at det bidrar til at de kan rekruttere medarbeidere de trenger med 4,2 og at det lønner seg økonomisk for virksomheten, også med en score på 4,2.
Fakta
Arbeidsgiverundersøkelsen gjennomføres hvert år over hele landet. Virksomhetene blir bedt om å svare på spørsmål som omhandler Navs service, og gir sine tilbakemeldinger på en skala fra 1 til 6. Spørreundersøkelsen ble gjennomført av Opinion i perioden mai til juni i 2024. I Oslo er det 244 virksomheter som har svart på undersøkelsen, som gir en svarprosent på 27 prosent. Utvalget, som ble hentet ut i april 2024, er virksomheter som de tre siste månedene hadde kontakt med Nav om:
- oppfølging fra et av Navs fylkesvise arbeidslivssentre (IA-virksomhet)
- oppfølging av sykmeldte
- arbeidsrettede tiltak
rekrutteringsbistand (arbeidsgiver har meldt en ledig stilling til et Nav-kontor eller registrert en ledig stilling på nav.no)